Dressyrhingstarnas temprament/lynne.Var finner man sån fakta?

Sv: Dressyrhingstarnas temprament/lynne.Var finner man sån fakta?

Att man väntar och ser om avkommorna är tillräckligt bra för att höja till A eller om han skall sänkas till C.

Alltid får man lära sig något nytt.
Jag tackar och tar emot.

Hade Dardel varit tillgänglig hade jag glatt kunnat rekommendera honom, har enbart träffat mkt snälla samt arbetsvilliga hästar efter honom (du ser min numera avlidne Dardelavkomma på min avatar).

F-blodet och R-blodet är väl kända för att ge god ridbarhet.
Quaterback har ju så unga avkommor (första årgången föddes väl förra året) så det kan inte vara lätt att säga men jag har precis som du läst att de verkar "hårda". Sandro Hit-avkommorna är väl kända för att vara kapabla men skarpa.
Av D-blodet har jag mest "lynnesforskat" på De Noir som verkar ge mkt gott temprament och ridbarhet.

Frågan är väl om ditt sto är värt att avla på i och med hennes lynne och ridbarhet. Det spelar ingen roll hur snygga de är eller hur bra de rör sig om man inte kan använda dem. Det är dock sunt att resonera som du gör och gå främst på lynne och temprament vid hingstval.

Det här med att beskriva sin egen häst är jättesvårt. Mitt sto är ingen ängel men en häst som jag trivs jättebra med. Det är ingen häst för den direkt ovane att hantera från marken, men när man väl sätter foten i stigbygeln och sitter upp är hon genast lättare för den ovane.
Hon rör sig bra, är arbetsvillig och en häst som fortsätter att jobba på fastän hon är svettig och egentligen trött. Där är det jag som ryttare som får känna av hur mkt man kan pressa henne och avsluta i tid. Det är en häst man blir glad av att rida.
Utomhus är hon pigg och vaken, ligger på och vill gärna springa. Hoppar ibland till för en större sten i dikeskanten men kastar aldrig av en. Vissa gånger kan hon också vara en mysig promenadhäst.

Tror inte att hon är fel häst att avla på men jag hoppas att hon inte för vidare dumheterna som att nosa okänt folk i ansiktet och bli arg och villa bitas. Det är därför jag i största möjliga mån vill ha en stabil hingst för att få oddsen på min sida.
I och med dräktigheten har hon blivit lugnare. Första fölungen har jag tänkt behålla, sen får vi se om jag betäcker henne igen eller väntar ett år.

Kan även tillägga att de på seminstationen gillade mitt sto. (Hon gick där ett par veckor under semineringen). De frågade om hon var till salu då en bekant till dem sökte ett sto att avla på efter Bernstein.

Flemmingh dog ju i höstas....tyvärr

Det är ju jättesvårt när man aldrig har haft ngn avkomma på stoet förr. Men det brukar ju finnas "säkra kort" som mer eller mindre präglar sina avkommor med lynne eller exteriör varav ex. wetano verkade vara en sådan (hans avkommor verkar ju vara riktiga filbunkar). Har uppfattat det som att Rubinrots avkommor också blir bra mentalt (har en själv som är underbar och har aldrig hört ett negativt ord om hans avkommor, sådant brukar ju spridas fort annars!)

Jag håller helt med dig angående Rubinrots förärvning av temperament. Jag har också en 4-åring e. Rubinrot-Ganesco, och han är den snällaste och medgörligaste häst jag har haft med att göra, lägg där till väldigt hög ridbarhet då han är väldigt lyhörd och framåt "trots" sin snällhet. Sedan kan också alla andra hantera honom och han uppför sig lika bra då. Jag har träffat på några andra som äger Rubinrotare, och de säger samma sak. Skaffar jag ett sto som passar honom igen så tvekar jag inte att använda honom då jag gärna har snälla och ridbara hästar.

Ett sto som biter folk i ansiktet och dessutom har lösa benbitar är faktiskt inget jag skulle avla på.

Om det hade varit en hingst, hade du betäckt med den då?

Tror att hingstägarna är väldigt rädda för att sån info skulle komma ut, om en hingst skulle ha rykte att nedärva sämre psyke. Sen kan det ju skilja enormt på vad Anky har för krav på temperament, och de flesta "vanliga " ryttare. T ex Baloubet, som är ovanligt svårriden, passar kanske bara proffsryttare, medan t ex Wetano, ger filbunkar. Vad är "dåligt" temperament, och vad är bara en massa vilja, som ett proffs kan hantera?

Jag håller helt med dig angående Rubinrots förärvning av temperament. Jag har också en 4-åring e. Rubinrot-Ganesco, och han är den snällaste och medgörligaste häst jag har haft med att göra, lägg där till väldigt hög ridbarhet då han är väldigt lyhörd och framåt "trots" sin snällhet. Sedan kan också alla andra hantera honom och han uppför sig lika bra då. Jag har träffat på några andra som äger Rubinrotare, och de säger samma sak. Skaffar jag ett sto som passar honom igen så tvekar jag inte att använda honom då jag gärna har snälla och ridbara hästar.

Men du har ju Ganesco som morfar vilket nästan garanterar ett underbart temerament och en hög ridbarhet tycker jag, lite generellt uttalat men ändå.

För övrigt så förundras jag över många ston som Bukefolket ska avla på, med dåligt temperament och dålig exteriör många ggr, defekter, dålig hållbarhet och helt utan meriter men som det skulle vara så kul att ha en avkomma efter bara för att man ägt dess mamma ungefär.:eek::confused:

Hur ska halvblodsaveln kunna gå framåt?

Men du har ju Ganesco som morfar vilket nästan garanterar ett underbart temerament och en hög ridbarhet tycker jag, lite generellt uttalat men ändå.

För övrigt så förundras jag över många ston som Bukefolket ska avla på, med dåligt temperament och dålig exteriör många ggr, defekter, dålig hållbarhet och helt utan meriter men som det skulle vara så kul att ha en avkomma efter bara för att man ägt dess mamma ungefär.:eek::confused:

Hur ska halvblodsaveln kunna gå framåt?

Ja, det är ju bara hälften av generna som kommer från hingsten, och stoet var väldigt bra i temperamentet, men jag har även träffat flera andra avkommor e. Rubinrot som är mycket trevliga i temperamentet på alla sätt och vis. En avkomma jag vet är e. Rubinrot-Bernstein- Strong Statement xx och hon är väldigt samarbetsvillig på alla vis. Så jag tror att oddsen är större att få en trevlig avkomma efter en hingst med gott temperament som t ex Rubinrot än med en hingst med ett skarpare temperament om man nu har ett sto som är ganska vasst.

*kl*

Eftersom jag har en avkomma e: Napoleon skulle jag gärna vilja veta mer om hans lynne. När jag "gjorde" henne var jag ung och oerfaren på avelsbiten så jag kollade faktiskt aldrig upp det där med temperament. Mamman är en snäll men mycket bestämd dam och är det något hon inte vill blir hon direkt istadig så är även mormor till viss del. Fölet blev som sockervadd så nu undrar jag, kan detta komma från Napoleons sida (tycker mig ha sett någonstans att han skulle lämna vasst) eller har jag bara en fantastisk tur med min avkomma som blev så mysig och snäll. Har ni några funderingar runt detta? :bow::bow:

Ja du har nog haft tur! Napoleon är känd för att lämna hästar med mycket egen vilja.. Jag har själv haft ett sto efter honom och man kan väl inte säga att hon hade den bästa ridbarheten.. Men naturligtvis så är det ju kombinationen som avgör hur hästen blir! Sedan beror det ju på vad man ska använda hästen till! Hon var mycket trevlig och stabil att rida ut på men ville inte bli "pressad" det minsta i dressyrridningen! Jag väljer idag bort hästar med Napoleon för nära i stammen! Känner även Zephyr-avkomma (Zephyr är e.Napoleon) som har mycket speciellt temprament och där var mamman mycket trevlig!!

Då var det ungefär som jag trodde. Min häst är det goaste och snällaste som vandrar på denna jord, dessutom gör hon allt hon kan för att göra mig som ryttare till lags. Tyvärr råkade hon ut för en skada som treåring som satte stopp för hennes karriär som tävlingshäst. Jag har satt igång henne ungefär en miljon gånger men det går inte, hon håller helt enkelt inte utan hennes skada gör sig påmind gång på gång. Har därför satt henne i avelsboxen nu för att se vad hon kan åstadkomma där. Undrar var hon kan ha fått sitt temperament ifrån, för inte kan det vara från mamma i alla fall, henne sålde jag för hon var rent ut sagt för:devil: att ha att göra med ibland (när man krävde lite av henne i ridningen) dock en underbar mamma och när hon var dräktig var hon som ett lamm. Hon har blivit bättre men hennes ägare sedan 10 år tillbaka har haft mycket jobb med henne :eek:

Mitt Napoleon-sto var också underbart på många sätt. Mycket trevlig i all hantering - lätt att lasta och klippa etc.. Tyvärr höll inte hon heller.. Höger bakben är tydligen ett "problem" som Napoleon kan ge! Hon blev iallafall 16 år, men det var mycket hältor på vägen..
Det kan ju hända att du inte kommit till de "lägena" med din häst än så du vet om hon är "tuff i pskyket att rida" - de kom först med min häst när jag började kräva lite av henne - innan var hon väldigt snäll. Ska du verkligen avla på henne om hon inte håller?? Fast det är klart, var det en skada som påbörjade det hela, kanske det inte är så farligt..

Angående hennes skada så är den verkligen ingen ärftlig "sjukdom". Hon fastnade i ett kärr och slet av hela muskeln i baklåret på vänster sida. Stod konvalescent mycket länge. Hon är dessutom något av en olycksfågel. som åring trampade hon på en tomtmarkeringspinne och fick "hål i foten" dagen innan premiering så det var bara att stanna hemma. Blev sparkad av en häst med brodd på ena benet och fick hål i benhinnan m.m., m.m. Hon är väldigt lättlärd och vi har nog kommit ganska långt i ridningen även fast hon inte gått att rida periodvis. Hon är även inkörd och detta har ej heller varit några som helst problem, nej hon är nog en avart av Napoleons psyke, men någon gång ska det ju bli rätt också :idea: Vet du vad som var fel med Napoleons höger bak eller?

Tycker det verkar som om man presenterar sin hingst med vackra bilder och utförlig presentation om stammen och meriter.
För mig är det även viktigt med hingstens lynne och temprament.

Ingen presenterar heller om hingsten ger defekter, nog så viktigt.

Hingstarnas defekter tycker jag också att det är viktigt att de kommer fram. Se bara på Bernstein som jag hört lämnar många med lösa benbitar, samtidigt som det blir bra tävlingsindivider. Bernstein har ju Napoleon som pappa...

Mitt sto har mest problem med höger bak faktiskt. Har har där en lös benbit som blivit så pass inkapslad och inte gick att avlägsna. På kliniken blev jag inte avrådd att betäcka henne, utan de sa att jag skulle försöka välja en hingst som inte har samma problem med lösa benbitar. Vad hade Napoleon för fel?

Beträffande Rubinrot som ett bra alternativ: Jag upplever honom som en väldigt "massiv" hingst med mycket massa. Har sett videon på deras hemsida också. Ni som känner till honom bättre kanske kan rätta mig om jag har fel.
Jag gillar hästar med lite massa men är rädd att det ska bli för tung avkomma. Mitt sto har Bernsteins (kantiga/kortlinjerade) kropp men är bara 162 i manken.

Tyvärr har jag inte lyckats få reda på vad det är som krånglar med höger bak för Napoleon-hästarna... Min häst kunde de inte heller hitta felet på, trots röntgen och nogranna undersökningar. Bara att det troligen "satt högt". Det sista var hon bara halt vid böjprov. Vill gärna ha reda på om det är någon annan som vet vad det brukar vara med höger bak på Napoleon-hästarna! Min häst hade iallafall inte lösa benbitar - röntgad flera gånger!! Men jag vet om det med Bernstein-hästarna!
Jag har sett flera 3-åringar e.Rubinrot och de flesta ser ädla och högställda ut, men de kanske ändrar sig med åren? Tycker inte de ser alls så "massiva" ut som Rubinrot själv!!

Senast ändrad av en moderator:

Ang. Rubinrots massa har jag också sett deras video...
Jag betäckte med Rubinrot när han var "nygodkänd" och såg honom live när han var 4-5 år och blev helt begeistrad! Mycket kan ju hända och nu är han dubbelt så gammal, men jag tycker att han ser kraftigt överviktig ut på videon!
Min avkomma är lätt i typen trots Ceylon-Sombrero-Toreador bakom, och jag har nog inte sett/hört ngn annan avkomma som är direkt tung men de är ju inte så gamla än någon av dem...
Sedan är ju inte jag den som tycker illa om hingstar med mkt massa så länge de inte rör sig tungt ;)

Min avkomma är lätt i typen trots Ceylon-Sombrero-Toreador bakom, och jag har nog inte sett/hört ngn annan avkomma som är direkt tung men de är ju inte så gamla än någon av dem...

Charon är väl ingen direkt ädel häst, precis... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka