Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju jättesvårt när man aldrig har haft ngn avkomma på stoet förr. Men det brukar ju finnas "säkra kort" som mer eller mindre präglar sina avkommor med lynne eller exteriör varav ex. wetano verkade vara en sådan (hans avkommor verkar ju vara riktiga filbunkar). Har uppfattat det som att Rubinrots avkommor också blir bra mentalt (har en själv som är underbar och har aldrig hört ett negativt ord om hans avkommor, sådant brukar ju spridas fort annars!)
Jag håller helt med dig angående Rubinrots förärvning av temperament. Jag har också en 4-åring e. Rubinrot-Ganesco, och han är den snällaste och medgörligaste häst jag har haft med att göra, lägg där till väldigt hög ridbarhet då han är väldigt lyhörd och framåt "trots" sin snällhet. Sedan kan också alla andra hantera honom och han uppför sig lika bra då. Jag har träffat på några andra som äger Rubinrotare, och de säger samma sak. Skaffar jag ett sto som passar honom igen så tvekar jag inte att använda honom då jag gärna har snälla och ridbara hästar.
Men du har ju Ganesco som morfar vilket nästan garanterar ett underbart temerament och en hög ridbarhet tycker jag, lite generellt uttalat men ändå.
För övrigt så förundras jag över många ston som Bukefolket ska avla på, med dåligt temperament och dålig exteriör många ggr, defekter, dålig hållbarhet och helt utan meriter men som det skulle vara så kul att ha en avkomma efter bara för att man ägt dess mamma ungefär.![]()
Hur ska halvblodsaveln kunna gå framåt?
Tycker det verkar som om man presenterar sin hingst med vackra bilder och utförlig presentation om stammen och meriter.
För mig är det även viktigt med hingstens lynne och temprament.
Min avkomma är lätt i typen trots Ceylon-Sombrero-Toreador bakom, och jag har nog inte sett/hört ngn annan avkomma som är direkt tung men de är ju inte så gamla än någon av dem...