Dressyrhingstar

Myggan_ox

Trådstartare
Hej bukefolket!

Vet att det finns massor av folk här som är jätteduktiga på avel så jag tänkte nu använda mig av er expertis.

Söker efter en dressyrhingst.
Stot i fråga som ska betäckas har som 3 åring fått gångartsdiplom 888887 & är supertrevlig på alla vis, lite grov, bra exteriör (skulle ha kunnat få vara än mer i uppförsbacke) Hingsten skulle jag önska gav fölet mer uppförsbacke (än mamman) bättre galopp, inte vara för grov och ha ett bra temperament! Jag tycker om hästar med bra huvud, mycket energi, ädla och mycket gummi i gången (snärtiga lixom).

Jag själv är jätteförtjust i R-blodet men vet egentligen mest om Rubinrot (som jag själv har en avkomma efter som är gudomlig) men det finns ju garanterat fler...som jag nu hoppas att ni berättar för mig! :D Rubinrot på detta sto tror jag är allt annat än bra för att det skulle bli för grovt.
//Magda!

Sv: Dressyrhingstar

Florencio I?
Vad har i fråga stoet för stam?

Själv skulle jag inte titta på R-blod för kvickare ben.

Hon har faktiskt betäckts 2 ggr med just honom. :D
Första kom ut och var fantastisk, så fin att man valde att ta honom igen. Man kanske ska satsa på ett säkert kort? 3:e gången gillt? :D

Ja Florencio I förstås, men jag är ju partisk förvisso då jag har ett underbart sto efter honom. :laugh: Han har ju en gudomlig galopp och mycket uppförsbacke!

*KL o OT*
Nu när Florencio kom på tal, som jag funderat lite på, kan jag inte låta bli att fråga Er som är mer kunniga på avelsområdet. Finns det några ston Ni inte rekommenderar till Florencio? Mao, några ston man ska akta sej för att betäcka med F?

Det var någon som viskade i mitt öra en gång att många F-hästar inte ska användas till ston med dålig hovkvalité. Om det stämmer eller inte vet jag inte men det är vad jag har hört i alla fall. :idea:

*KL o OT*
Nu när Florencio kom på tal, som jag funderat lite på, kan jag inte låta bli att fråga Er som är mer kunniga på avelsområdet. Finns det några ston Ni inte rekommenderar till Florencio? Mao, några ston man ska akta sej för att betäcka med F?

Han leder blup'en Ann;) Men jag har för mig att han kan lämna smått och att amn därför kanske ska akta sig för att lägga Florencio på ett sto som oxå kan lämna litet. Jag gillar Florencio :love:

Vad är det för stam på stoet?

Jag är ju lite kär i Damino SD, men jag gissar att han kanske blir för stor och mastig för detta sto. Men annars får du komma och titta på mitt Damino-föl till sommaren:).

Haha jo det vet jag väl att han gör (o Bocelli) ;) Men några nackdelar måste väl ändå en sån ha...Fast det är klart, med ett så perfekt sto jag har så spelar ju det ingen roll hihi =)

Hej bukefolket!

Vet att det finns massor av folk här som är jätteduktiga på avel så jag tänkte nu använda mig av er expertis.

Söker efter en dressyrhingst.
Stot i fråga som ska betäckas har som 3 åring fått gångartsdiplom 888887 & är supertrevlig på alla vis, lite grov, bra exteriör (skulle ha kunnat få vara än mer i uppförsbacke) Hingsten skulle jag önska gav fölet mer uppförsbacke (än mamman) bättre galopp, inte vara för grov och ha ett bra temperament! Jag tycker om hästar med bra huvud, mycket energi, ädla och mycket gummi i gången (snärtiga lixom).

Jag själv är jätteförtjust i R-blodet men vet egentligen mest om Rubinrot (som jag själv har en avkomma efter som är gudomlig) men det finns ju garanterat fler...som jag nu hoppas att ni berättar för mig! :D Rubinrot på detta sto tror jag är allt annat än bra för att det skulle bli för grovt.
//Magda!

Nått som vore lite kul att testa är ju faktiskt Patrik Kittels scandic.
Hade ja haft nått sto att avla på nu så hade ja testat honom.
Tycker han e lite små fräck ;)

Det var någon som viskade i mitt öra en gång att många F-hästar inte ska användas till ston med dålig hovkvalité. Om det stämmer eller inte vet jag inte men det är vad jag har hört i alla fall. :idea:

Det sa vi ju till dig när Wilma hade problem med hovarna och du valde att betäcka med Figaro R.
Men då var tydligen inte sant, antar att du ändrat dig?

Kolla på Black Coffee, vi hade ju honom som kompleteringshingst och som det ser ut nu så gick det ju bra :)

Tack för alla svar!

Stoet jag är sugen på att ev ta Florencio har stammen: Vermouth 858 - Asterix 694
Annars är jag sugen på ett helsyskon till 5-åringen jag har, alltså ta Rubinrot. Det stoet är: Vermouth 858 - Ambassadeur 578.

Ska kolla på Black Coffee! :)
/Magda

*KL o OT*

Ja, små ston.

Vill du ha en ädel häst i uppförsbacke bra steg och riktig gummiboll samt ett underbart temprament..Biggles 1015:love: har själv en vacker valack efter honom..

Jag är inte så förtjust i BC alls. Han rör sig i två delar och det fladdrar mest fram. Ingen mjukhet genom hela kroppen och ingen naturlig lösgjordhet.

Funderade på om det finns nån Jazz-hingst tillgänglig? Han borde kunna ge elekticitet och mycket galopp. Bara stoet har ett stabilt psyke tror jag på det. Hade Topaasch fortfarande levat tror han hade varit perfekt. Eller Prestig-blod kanske. I vilket fall som tror jag att det är holländskt blod du ska kika på om det är kvicka ben och mycket galopp du vill ha.

Wilton är såvitt jag vet kvar i Askös program. Och själva Jazz skall de också tillhandahålla på fryst.

Wilton är såvitt jag vet kvar i Askös program. Och själva Jazz skall de också tillhandahålla på fryst.

Wilton är en hingst jag alldeles har glömt bort att han ens finns! Men han har ju fina poäng förutom på skritten-men jag gissar att det beror på att han har mycket luft och uppåttänk i gången. Är nog helt klart en hingst som skulle passa TS sto tror jag:).

Wilton blup

Som hingst finns han nog inte längre...men kanske har man från Askö kvar fryst från honom??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka