dressyrhingstar ståendes i sverige

Evergreen

Trådstartare
som nedärver relativt stort, med en bra, relativt luftig och bogfri trav & en bra stark rygg.

vad finns det för några?
Mitt sto står i skrivande stund högbrunstig på station för ev. seminering på tisdag och jag behöver en back-up hingst till den jag har valt (don romantic) men alla jag fastnar för finns bara på import!!! (inklusive romantic...)

hjälp och tips mottages tacksamt.

Sv: dressyrhingstar ståendes i sverige

vad tror ni om don Laurie eller Dionysos?
Dl ser jättefin ut på video och har ju superstam, men jag tycker hans hals ser tråkig ut! någon som vet hurdana halsansättningar han brukar nedärva?

Såg nyss en video på Danzas och han ser kanonfin ut. Just nu är Danzas eller Don Laurie heta kandidater...

Vad har de för för / nackdelar & hur brukar de nedärva sig?

Jag såg Danzas på årets bruksprov och han är verkligen jättefin !

Även First Wish tycker jag är väldigt fin.

Det kan också vara bra om du skriver ut stammen på stoet så man inte föreslår ngn nära släkting

hon är inget halvblod så det finns ingen risk för något sådant! ;)

ox/welsh, alltså en väldigt lätt och ädel fröken men som skulle behöva en hingst med lite mer "luft under magen" och luftigare rörelser.

First wish har jag haft i bakhuvudet hela tiden egentligen, men hörde att han var väldigt poppis i år? jag har inte sett honom röra sig heller så det känns lite sådär med honom.

Då har du ju många valmöjligheter ! Det är ju både kul och lite jobbigt !

Du kanske skall titta på Rosevelt också ?
Vad är det för welsh ? Cob eller ngt nättare ?

Vill du att den skall bli lite större så satsa på en äldre hingst som har hög blup på mankhöjd.

Hon är av den smäckrare welshtypen.

Rosevelt har jag kollat på och han är grymt fin och verkar otroligt ridbar! Har inte sett honom "live" men med dom poängen han har fått känns det nästan som man vågar chansa ;)
däremot sa de på stationen att han hade haft urusel fertilitet ifjol vilket inte känns så bra, men kanske det är bättre detta året?...

Ryktas (man ska inte alltid lyssna på rykten men...)
att Danzaz har lite dålig överlevnad på sina "simmare". han gick ju tidigare på tågskick på grund av det.
Vet inte hur det är i år. Men Alltid bäst att dubbelkolla innan.

Annars älskar jag den hingsten:love:
Hade jag haft stoet på samma station hade jag inte tvekat en sekund.

Vad kul!!!
Själv skickar jag mitt arabsto för betäckning med Don Romantic imorgon.
Jag har Rubinroth som andra handsval.
Har en jättefin åring efter Figaro R hemma o väntar helsyskon i juni.
Fast det är med hbl mor. Men iom att jag får 2 efter honom så känns det kul att byta hingst. Men jag skulle inte tveka att ta honom igen.
10 10 av testryttarna o rör sig bra. O med mitt sto som är svårt att få dräktigt har det tagit på första försöket båda ggrna.

Jag kollade lite på honom innan och han är fin med känns inte helt rätt... kan inte sätta fingret på riktigt vad det är. Kanske för att man inte vet hur mycket av hans gångarter som finns där naturligt & hur mycket som rids fram?...

visst är det :) hur kom det sig att du bestämda dig för att betäcka din arab med ett halvblod?
Runbinrot är väl ganska olik DR? Det enda jag tänkte på när jag såg videon med honom var: "oj, vilka korta ben!" men visst är han fin!

Jo men brukssiffrorna får mna nog lita på någerlunda. Briar hade inte höjdarsiffror, så hans bör ju vara framridna. Alla hingstar visas ju mer eller mindre av proffs som vet hur man rider fram en gångart, sedan finns det ju vissa som inte får bakbensaktivitet men frambensprattel(såg att du nä´mnt Don Laurie, en hingst som jag absolut inte skulle anvåanda utan att ha sett hans avkommor röra sig, om de kan trampa under sig över huvud taget. Men smaken är lyckligtvis delad :)). Jag vet inte, men med den stammen och den exteriören etc borde det inte kunna bli helt galet..
U

Jo, det är sant. Men du kan ju inte neka att även Don Lauries stamtavla är mycket intressant med tanke på Don Schufro och Lauries Crusador i andra(?) led?
Santana ska jag egentligen inte uttala mig om förräns jag har sett honom röra sig.

Det är absolut sant, att DL har mycket intressant stam. Men ibland räcker inte det, iallafall inte för mig. Jag har sett någon video på Don Laurie. Minns bara inte vart den fanns. Klart, känner du att ditt sto har helt fantastisk bakbensaktivitet och inte är rädd att den kan försvinna genom en korsning med DL så kör på. Ganska snygg typ på honom.. Och allt handlar ju inte om bakbensaktivitet, bara för att jag hakat upp mig på det..Det är tillåtet att ha olika smak och ideal ;).
U

Jag är rätt övertygad om att det inte är ngt fel på Rosevelts simmare utan att han har ungefär samma dräktighetsresultat som de flesta andra seminhingstar. Däremto så tror jag att det varierade lite över säsongen beroende på att han var iväg på diverse olika hingstvisningar och tävlingar. Så jag tror att det behöver du inte oroa dig över.

Man har flera gånger på detta forum påpekat att det är mindre lämpligt att här uttala sig om till och med egna erfarenheter/erfarenheter från den station man använder rörande namngivna hingstars fertilitet.

I mina ögon är det då precis lika olämpligt att uttala sig tvärtom. Måhända är det så att den station trådskaparen anlitar har den erfarenheten de förmedlat och säkerligen också en hel del stoägare (däribland jag själv).
Trots detta väljer jag att inte uttala mig eftersom det ju faktiskt finns en teoretisk chans att det är jag och stoägare här i bygden som haft extrem otur.

För det fall Du inte själv har absoluta FAKTA tycker åtminstone jag att det i det här läget är olämpligt att uttala sig som Du gör...

Snart kommer fakta rörande Rosevelts dräktighet förra säsongen....

I mitt fall så var det min "hemstation" som reagerade då jag nämnde Rosevelt och sa att han hade haft urusla simmare förra året... men jag har också läst att han inte tålde spädningsvätskan den säsongen?

*kl*

Jag har en mkt trevlig Danzasavkomma född:-05, som jag är mkt nöjd med och jag hade gärna andvänt honom igen (fast på ett annat sto kanske:smirk: ).

Angående spermierna så tycker inte jag att man kan döma en hingst för livet om den har lite dålig dräktighet som 3-4 åring ,det ÄR mkt för dom när dom bara är bäbisar.
Undrar hur fertila ungstona hade varit om dom hade genomgått samma matchning:angel: .

Liknande trådar

Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
12 072
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka