Dressyrhingstar med prestationsmöderne

pastejja

Trådstartare
Inspirerad av hopphingsttråden så ställer jag samma fråga om dressyrhingstarna: Vilka tillgängängliga hingstar har mest och bäst prestation på mödernet?
/U

Sv: Dressyrhingstar med prestationsmöderne

Zuidenwind måhända? hans mamma e syster till Zhivagos mamma. Om jag inte minns fel har både Zhivago och Zuidenwind vunnit Pavo cup? hans mamma är även syster till ett sto som tävlat mkt i unghästklasser. En annan syster har lämnat 2 godkända hingstar (Wannaroo O och Viento Uno W), 2 elitston varav de ena har tävlat svår klass dressyr, samt ett keur pref sto! Ytterliggare en syster (Lady) Har lämnat en såvrklass avkomma i dressyr. Systern Trendy har lämnat den godkända hingsten Charmeur som vann nån stor unghästklass förra året. Hästarna i den stofamiljen har mkt storlek, från 1,68 till 1,80! Det verkar inte som om de kan bli fel om man har en häst ur den stofamiljen :P Mormors till Zuidenwind har en syster som har lämnat den i sverige godkända hingsten Wilton (e jazz), samt 2 syskon som gått svår dressyr. Finns säkert mer om man gräver djupare :)

Att det finns hingstar med mycket bra mödere är det ingen tvekan om och jag själv använde Z mycket pga mödernet.
Men jag funderade mest på hingstar vars mödrar, mormödrar etc tävlat själv. Känns som det är vanligare bland hopphingstar.. Shooting Stars mor tävlade upp till Svår dressyr, men mormor verkar inte ha tävlat? Är det större tradition i dressyraveln att antinget tävla eller avla? Eller tävla längre på stona så det inte blir så många föl, eller är det jag som inte kan hitta så många för jag letar galet?
A Dandy mans mor Amber tävlade väl till Svår, mormor tävlade också höga klasser vill jag minnas, men är det så pass unikt eftersom jag inte hittar mer? Är A Dandy Man kastrerad?
/U

man kanske rider längre på stona inom dressyr? Oftast hinner inte prestationshästarna få så många avkommor, det är troligtvis därför det är så ovanligt med den kombinationen som du eftersträvar. Däremot har en individ i en syskonskara verkligen gjortbra ifrån sig på tävlingsbanorna så är det kanske lättare att systern, som också verkar vara talangfull får ägna sig åt avel.

Jag misstänkte det, men det skulle vara roligt om det dök upp lite exempel som visar lite undantag :)
/U

Vet att det inte var detta som efterfrågades i tråden, men måste bara kommentera Charmeur e.Florencio u.Trendy e.Jazz var en riktigt fin hingst. Såg honom i Hertogenbosch i våras. Riktigt bra trav

Helt OT
men var hittar man den hingsten? Tillgänglig/godkänd?

Nu kan jag ju ingen holländska ;), men så här står det i hingstkatalogen som jag köpte när jag var där, GER.: TAMERUS BEHEER B.V., PLATTEBAAN 2, 4721 PB SCHIJF N.F. WITTE, OLIEEINDSESTR 8, 5481 XN SCHYNDEL, Jag fattar det som att det är ägaren. Kwpn:s kansli kan säkert hjälpa er eftersom hingsten är godkänd för avel.
Hittar ni hingsthållaren så hör av er. Som sagt, en riktigt fin hingst, med bra storlek 170 cm

Åå, ingen som kan översätta?! Verkar vara en mkt trevlig hingst, väldigt tilltalande stam! :d

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 351
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka