Dressyrhingstar med levande fölavgift

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 7 993
Sv: Dressyrhingstar med levande fölavgift

Svårt att hitta en ung hingst med bättre meriter än Hermes. Inte många av importerna kan mäta sig med vad han gjort redan. Hans första årgång blir ju 3 i år, och hittills har jag hittat 3 hästar som visats på 3 års testet, och de är 166, 165, 163 cm, så jag tycker inte man behöver vara så orolig för att han skall förärva sig litet. Finns dessutom mycket sämre hingstar att linjeavla på än Urbino ifall någon oroade sig för det.

Jag blir mer och mer övertygad om att det är helt rätt val. Tack för att du delar med dig av undersökningen!
/U

kollade vad jag hittade på resultat från 3-års på Hermesavkommor:
Örebro - inga
Dalahästen - inga
Bohuslän - Dals - inga
Halländska - inga
Jönköping - inga
Kronoberg - inga
Mellersta Norrland - inga
Mälardalen 1 - inga
Mälardalen 2 -
Dressyr
Lucinda H, 165 cm - 8-8-7-7-7-7, godk. ridprov 44
hoppLucinda H, 165 cm - 8-8-7-7-5-5, godk. ridprov 40
Norra Kalmar - inga
Södra Älvsborg -inga
Malmöhus - inga
Västerbotten - inga
Skaraborg - inga
Österlen
dressyr
Bellman, 166 cm 8-8-7-8-9-8 godk. ridprov 48 dipl
Herman, 163 cm 8-8-8-7-8-7 ej utf. ridprov 46 klass I
Hopp
Bellman, 166 cm 8-8-7-8-5-6 godk. ridprov 42
Herman, 163 cm 8-8-8-7-5-5 ej utf. ridprov 41

inte det stora underlaget direkt men av de visade avkommorna kan man väl säga att de är av mycket god typ, normal storlek, bra till mycket bra ben, hoppningen är svag på samtliga. Jag har inte kollat stona, det kan vara att jag missat någon och jag kan ha skrivit fel.

Av de tre Hermesavkommorna du räknat upp där har samtliga blivit mindre än sin mamma
Lucinda H 165 cm, mamman 170 cm
Bellman 166 cm, mamman 175 cm
Herman 163 cm, mamman 165 cm

Riktigt fin hingst är det, men man bör förvänta sig att avkomman kan bli mindre än stoet (om man nu inte har ett riktigt litet sto naturligtvis).

Det stämmer nog, i och med att det framför allt är riktigt stora ston som går till Hermes ;-)

samtidigt spelar även stoets storleksblup in när mamn ska beräkna hingstens. Vet du, den som lever får se, mitt sto är inte stort men det ligger ganska stort bakom, jag oroar mig iallafall inte.
/U

Av de tre Hermesavkommorna du räknat upp där har samtliga blivit mindre än sin mamma

Riktigt fin hingst är det, men man bör förvänta sig att avkomman kan bli mindre än stoet (om man nu inte har ett riktigt litet sto naturligtvis).

jag hinner inte kolla nu, men jag gissar att stonas mankhöjd du har tagit fram är från deras 3:års test och inte senare för då är det inte lönt att jämföra.
/U

Mitt sto fick ett mkt fint stoföl i år efter Rolex TP ue: Broere Obelisk. Fölis blir stor 170+, väldigt lugn och sansad och rör sig med en bra galopp, ja hon har inte travat ännu vad jag har sett ;) Nu vet jag att modern lämnar stort så det kanske inte beror så mkt på hingsten att fölis blir så stor.
Men jag kommer att välja Rolex igen, dock inte i år.
Hoppas du hittar en passande kandidat åt ditt sto, det finns ju så många att välja på :)

Bellmans mamma var 175 vid 3 årstestet,
Hermans momma var 165 cm när hon var 9 år
Lucinda H´s mamma var 170 cm när hon stamboksfördes som 4 åring.

Bellmans mamma är den som vi kan vara säker på var större när hon var 3.
/U

samtidigt spelar även stoets storleksblup in när mamn ska beräkna hingstens. Vet du, den som lever får se, mitt sto är inte stort men det ligger ganska stort bakom, jag oroar mig iallafall inte.
/U

Nu vet jag ju inte hur stort/litet ditt sto är men tänk dig för en gång till innan du väljer en liten hingst.
Finns inte mycket som påverkar värdet så mycket som storleken på häst idag.
Att det ligger stor bakom och att hon är lite mindre tyder på att det även ligger litet bakom någonstans.

Om du fundera på Figaro R och känner att han inte har lämnat så många avkommor, varför då inte välja pappa friendship som lämnat fler godkända söner om jag inte är helt ute och svävar. Har ett sto som va planerad att föla i tisdags som har en friendship bebis.

Lycka till! / Nadine:bump:

Strömsholm.

Pastejja, ja den kommer nog att visa sig framöver - men det är ju jävligt trist rent ut sagt att dessa rättusla siffror kommer att följa den genom hela livet. (Samt pappan och mammans avelsblup)

Jag har också träffat på både Rambo och flera andra av deras hästar (bor bara ett par km ifrån dem :)) och trodde också att han skulle vara grövre. Det är ca 5 år sedan jag träffade honom första gången och han var lika "smäcker" då som nu :)

Ditt sto är inte pyttelitet, 162 cm är inget "extremt". Hennes hittills enda bedömda avkomma var dessutom lika hög som sin pappa (eller kanske 1 cm lägre som fyraåring). Betäck du med Hermes, det är en fin hingst. Alla hästar behöver dessutom inte vara 170 cm, de flesta ryttare i Sverige behöver hästar som är ca 160-168 cm.

Precis så är det.................idag kan man diskutera det med hingsthållaren, förr kunde man inte det.

Jasså, säger du det. Hur länge tillbaka i tiden talar du om? Kanske beror på vilket sto man har? Har aldrig upplevt att det varit något problem att diskutera pris varken förr eller nu.

Vad kul att du fastnade för Hermes! Såg honom senast i Hbg på visningen där och då var han superfin! Gången har utvecklats och han visade en vacker passage:).

Jasså, säger du det. Hur länge tillbaka i tiden talar du om? Kanske beror på vilket sto man har? Har aldrig upplevt att det varit något problem att diskutera pris varken förr eller nu.

Det är ca 20 år sedan, och inte rasen halvblod, utryckte nog mig slarvigt.

Kanske inte, samtidigt så vet man ju inte hur generna slår. Har man ett sto som kan förväntas ska lämna smått och vill ha en stor avkomma kanske det finns säkrare hingstar storleksmässigt. Samtidigt så har jag hört att många blivit överraskade över att avkommorna blivit större än man önskade. Jag inbillar mig att han inte kommer att hamna på minus på storleksblup.

/U

Jag skulle inte chansa, då små hästar får både sämre typbetyg och är mindre eftertraktade på marknaden, hur bra de än är. Har man ett litet sto bör man ta en hingst som inte har smått bakom sig. Det har hermes två gånger - risken är påfallande stor att det slår igenom. Men om du kan tänka dig en mindre häst - helt ok.

Strömsholm.

Pastejja, ja den kommer nog att visa sig framöver - men det är ju jävligt trist rent ut sagt att dessa rättusla siffror kommer att följa den genom hela livet. (Samt pappan och mammans avelsblup)

Då såg vi samma. Den var helt blockerad under ridningen, men fick ganska snåla gångartspoäng - jag tycker den är rätt rörlig annars.

Nu vet jag ju inte hur stort/litet ditt sto är men tänk dig för en gång till innan du väljer en liten hingst.
Finns inte mycket som påverkar värdet så mycket som storleken på häst idag.
Att det ligger stor bakom och att hon är lite mindre tyder på att det även ligger litet bakom någonstans.

Det är inte jättar som ligger bakom men hon har själv lämnat avkommor som inte varit mindre än hingsten som använts(avkommorna från 165 och uppåt som 3-åringar, hon själv är 162 men mycket häst). Det är superlurigt med genetik.. visst finns det även smått bakom men det känns inte som hon ska lämna så smått. Dessutom uppfattade jag inte Hermes som liten, men inte heller en jätte.
Min 08:a växer som en tok och blir hon mycket över 170 cm vet jag inte om jag tycker att det är så roligt. Fasiken, nu kom jag lite av mig.
/U

Om du fundera på Figaro R och känner att han inte har lämnat så många avkommor, varför då inte välja pappa friendship som lämnat fler godkända söner om jag inte är helt ute och svävar. Har ett sto som va planerad att föla i tisdags som har en friendship bebis.

Lycka till! / Nadine:bump:

Det var väl mest att jag sett att det finns så pass många Figaro-Bernsteinavkommor redan, än vet vi inte om det är en lyckad kombination. Jag har sett ett riktigt rejält sto med denna kombinationen, som rörde sig fint och verkar trevlig, men som sagt riktigt grov, inte ens långbent ;).
Jag gillar annars typen bättre på Figaro än fadern, och dessutom har Figaro ett ganska trevligt möderne som jag inte har något .

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 357
Senast: Masse
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 773
Senast: pastejja
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 769
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 347
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka