Dressyrhingst, vilken ska jag välja?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akzent
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 654
A

Akzent

Jag söker efter en ren dressyrhingst med följande egenskaper;

Hingsten ska ha..
- Hög ridbarhet och vara högrest
- Tre bra gångarter, med plus för galoppen
- Bra lynne (stabil, ej nervig)

Hingsten ska..
- Lämna stort (eller iaf runt 165-170 cm)
- Finnas i Sverige och verka via semin
- Ha en intressant stam
- Vara "populär", då avkomman planeras att säljas
- Inte vara för dyr, men i klass med priserna på Flyinges hingstar (11-15.000 inkl.moms typ)
- Vara smäcker (ej tung)

Tacksam för alla tips!

Sv: Dressyrhingst, vilken ska jag välja?

Berätta gärna lite om förtjänsterna/bristerna hos stoet du tänker betäcka också!

Jag har sett en del trevliga hästar som är kombination F-blod med D-blod.

Eftersom ditt sto har D-Day till far så skulle jag i absolut första hand gå på psyket, F-blodet brukar ge bra temprament efter vad jag sett, R-blodet och S-blodet ger mer hetlevrat enligt mig.

Friendship står väl i Sverige även iår och har väl både bra kvalité på sperman och kostar skäliga pengar.

Annars en hingst som inte står i Sverige men som finns på transport är ju läckra Johnson (Jazz-Flemmingh) snuskigt bra blod tycker jag.

Vad kostar det egentligen att använda en utländsk hingst som Johnson? Vad kostar det att importera sperma? Jag tycker med han har ruskigt bra stam och har faktiskt funderat på honom.

Berätta gärna lite om förtjänsterna/bristerna hos stoet du tänker betäcka också!

Förtjänster

- Hon har stabilt psyke och är extremt modig, både i terräng och banhoppning. Jag kan lita på henne till 110%. Hon har dock en far som har rätt bra rykte om sig att lämna skarpa avkommor, så jag bör ändå tänka på att välja en hingst till henne med bra temperament, då hennes föl i sin tur ändå kan råka få detta knepiga temperamentet.

- Hon har tre mycket bra gångarter. Hennes allra starkaste gångart är traven och den sämsta av de ändå bra gångarterna är galoppen. Jag hade gärna sett att den var större och liksom.. rundare? Skritten är kanon. Hon skrittar verkligen igenom hela kroppen!

- Hon har en helt okej hoppteknik, men hon kanske inte är världens bästa hoppare vad gället tekniken, men hon hoppar med den bästa inställningen - med hjärtat! Hon gör alltid sitt bästa!

Brister

- Hon är lågställd, vilket hindrar henne i sin ridbarhet. Hingsten bör därför vara högställd med hög ridbarhet.

- Hon är varken tung eller smäcker, utan hon är något mellanting. Jag ser gärna att hingsten är åt det smäckrare hållet och att den har långa ben. Har den fullblod i stammen, är det ingen nackdel.

- Hon är ganska så liten, även om hon passar mig perfekt med sina 163 cm i mankhöjd. Fölet planeras ju att säljas, så avkomman kanske bör bli över 165 cm i alla fall, vad tror ni?

Tja, det var väl det hela. Tror jag! :)

Han kostar 3000kr i språng och 7000kr vid 90dygn exkl moms så 12500kr inkl moms.

Ingen aning om vad skicken kan kosta men mellan 500-1000kr/ gång gissar jag på. Fråga hingsthållaren de vet säkert mer exakt :idea:

O övrigt fungerar det precis som med vilken svenskstationerad hingst som helst, dvs du lämnar stoet fyller i blanketten med alla uppgifter om stoet och dig + vilken hingst du vill ha, sen fixar seminstationen resten.

Känner till Johnsson som individ dåligt,men Jazz-Flemming blod på D-Day,skulle jag vara försiktig med.

Han kostar 3000kr i språng och 7000kr vid 90dygn exkl moms så 12500kr inkl moms.

Ingen aning om vad skicken kan kosta men mellan 500-1000kr/ gång gissar jag på. Fråga hingsthållaren de vet säkert mer exakt :idea:

O övrigt fungerar det precis som med vilken svenskstationerad hingst som helst, dvs du lämnar stoet fyller i blanketten med alla uppgifter om stoet och dig + vilken hingst du vill ha, sen fixar seminstationen resten.

Vi seminerade med honom förra året, skicken kostar runt 800 + moms på vardagar och 2.500 + moms på helger, så en fördel om stoskrället brunstar kort och på vardagar... För oss slutade det på en räkning en bit över 20 000 + moms och ett tomt sto...:cry: Jätte fin hingst tycker jag dock!!

Är hon visad med poäng?

Hingsten du söker borde vara Biggles??
Han ger högställda och långbenta föl med ett underbart temperament. De rör sig trevligt och hoppar helt ok vad jag tycker:).
Har tre avkommor efter honom så jag vet vad jag pratar om.
Har läst här inne någon stans att där fanns en Biggles- D-day avkomma. Men vet inte hur den är?

Typ för första gången måste jag nog hålla med om att Biggles hade varit ett bra val!

Tror att den kombinationen hade kunnat bli en mycket trevlig individ och möjligen med inriktning på fälttävlan!

Jag vet att hon är visad, men jag har aldrig fått någon information om några siffror på det av tidigare ägaren. Jag hade en tränare förut som gav henne en stark 8:a på traven i alla fall.. :D

Jag vet att hon är visad, men jag har aldrig fått någon information om några siffror på det av tidigare ägaren. Jag hade en tränare förut som gav henne en stark 8:a på traven i alla fall.. :D

Du kan söka henne på ASVH:s hemsida. Vem är morfar?

Biggles? Tror ni på den kombinationen? Jag tror faktiskt aldrig jag har sett en avkomma efter Biggles, vare sig på nätet eller på riktigt. Hur är dom? Va? Finns det en avkomma "Biggles - D-Day"? Häftigt, vore kul och se den.

Jag har annars tänkt på Warsteiner. Han är ju högrest och sådär, men han känns lite halvt trist att lägga på henne ändå. Figaro R har jag med haft på näthinnan, men känns också lite trist.

Det här med Biggles hade ni gärna fått diskutera vidare med mig om.. :)

Biggles? Tror ni på den kombinationen? Jag tror faktiskt aldrig jag har sett en avkomma efter Biggles, vare sig på nätet eller på riktigt. Hur är dom? Va? Finns det en avkomma "Biggles - D-Day"? Häftigt, vore kul och se den.

Jag har annars tänkt på Warsteiner. Han är ju högrest och sådär, men han känns lite halvt trist att lägga på henne ändå. Figaro R har jag med haft på näthinnan, men känns också lite trist.

Absolut inte Warsteiner. Det är att be om problem, om du har otur.

Florestan-blod är ju däremot ett säkert kort. Nobel kanske inte är fel om man tänker fälttävlan. Annars har jag sett ett par trevliga avkommor e. Don Primero- D-day.

Jag har sökt på henne där, men där finns varken tävlingar eller annat med. :crazy: Hon är ue.Martini 744.

Jag vill helst inte linjeavla på Donnerhall, men det är svårt att hitta en bra dressyrhingst som inte har honom i stamtavlan. :angel:

Warsteriner, varför är han ingenting att ha? Jag har sett flera avkommor efter honom och de är OKEJ, men kanske inte mer än så. Nej, du har säkert rätt i att jag inte ska ta han.

Jag hade gärna tagit Nobel till ett hoppsto, men den här gången vill jag till Wilma ha en renodlad dressyrhingst. Ingen hingst med hoppstam alltså.. :) Han är annars rysligt fin och allround!

Florestan, det är bra hästar. Det håller jag med honom! Därför föll jag in på Figaro och Friendship.

Kanske, kanske inte. :)

Senast ändrad av en moderator:

Där finns en tråd "Biggles Avkommor" som du kan gå in och läsa på. Det var där jag läst att där finns en Biggles - D-Day avkomma..

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 588
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 764
Senast: pastejja
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 579
Senast: smulan87
·
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 138
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka