Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Jo, fast det blir ju viktigt. Om du anser att du har ett mycket ädelt sto, så kan det ju vara lämpligt med en grövre hingst. Men om ditt sto är grovt, så är det ju lämpligt med en hingst som förädlar. Så det får ju konsekvenser för ditt hingstval, om ditt sto är grovt eller ädelt.

Jo det är klart, men jag har iofs sagt att jag vill ha en ädel avkomma så självfallet vill jag har en ädel hingst.
Jag anser henne ädel, eller smäcker med mycket lätthet.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Tillbaka till ämnet, någon som har tips och ideér på lämpligt hingstval?
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Här är en bild på Loredes; (direkt länk från hingsthållarens hemsida)
loredes_side2_h.jpg


Finns även bilder på hans avkommor på hingsthållarens hemsida, det är Ängagården som har honom.
Har även sett en del avkommor här på buke så det går säkert att söka fram några.

Kaiser Karl är en annan av mina favoriter, enligt importören så passar han grövre ston och kan kallas en förädlare.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Här är en bild på Loredes; (direkt länk från hingsthållarens hemsida)
loredes_side2_h.jpg


Finns även bilder på hans avkommor på hingsthållarens hemsida, det är Ängagården som har honom.
Har även sett en del avkommor här på buke så det går säkert att söka fram några.

Kaiser Karl är en annan av mina favoriter, enligt importören så passar han grövre ston och kan kallas en förädlare.

Han är snygg! Jag ska kolla närmare på honom. Jag blev storförtjust i Kaiser Karl. Gillar alla Krack C hästar, vad har han mer för hingstar i Sverige. Gibraldi är också en storfavorit. Vad har han för avkommor i Sverige?
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Jo det är klart, men jag har iofs sagt att jag vill ha en ädel avkomma så självfallet vill jag har en ädel hingst.
Jag anser henne ädel, eller smäcker med mycket lätthet.

Det är hon inte. Men om du tar en hingst som förädlar så kanske avkomman kan bli det. Om du tittar i blupdatabasen kan du se vad det finns för hingstar efter de hingstar du önskar till avel (sök på far och klicka i utan betäckningslicens).

Vore intressant att se hur en grov häst ser ut i dina ögon?
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Det är ju så att aveln går framåt hela tiden, och särskilt typen moderniseras ganska snabbt, och de betyg som din häst fick för 12 år sedan hade inte varit desamma i dag. Typen hade i bästa fall fått en 7-a, särskilt med tanke på storleken. Det behöver ju inte betyda att hästen på något sätt är dålig, tvärtom, grundexteriören ser trevlig ut, men du bör absolut ta en förädlare med storlek och bra gångarter.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Finns don primero i avel 2009? Kostar någon som vet? Ädelhet är viktigt! mycket viktigt! Stoet är själv mycket ädelt, dock litet (endast 158)

Du bör inte använda Don Primero med tanke på ditt stos storlek, du vill nog inte avla fram en häst på 150...
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Det är ju så att aveln går framåt hela tiden, och särskilt typen moderniseras ganska snabbt, och de betyg som din häst fick för 12 år sedan hade inte varit desamma i dag. Typen hade i bästa fall fått en 7-a, särskilt med tanke på storleken. Det behöver ju inte betyda att hästen på något sätt är dålig, tvärtom, grundexteriören ser trevlig ut, men du bör absolut ta en förädlare med storlek och bra gångarter.

Jo det har jag själv också skrivigt. Jo jag vet att det behövs förädlas vilket jag också skrivigt i tråden. Det var hingsttips jag sökte?
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

I mina ögon så är F och D blod mycket bra i huvudet, D-blodet brukar vara lite grövre i typen.
R och S blodet är mer vasst.
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Nja jag håller me Hiddeuos, F-blodet är inte känt för att lämna storlek eller långlinjerat. Då tror jag mer på W-blodet.

Loredes är ju Lauries Crusador xx - World Cup I, det bästa av det bästa i mina ögon ;)
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Nja jag håller me Hiddeuos, F-blodet är inte känt för att lämna storlek eller långlinjerat. Då tror jag mer på W-blodet.

Loredes är ju Lauries Crusador xx - World Cup I, det bästa av det bästa i mina ögon ;)

Okej då vet jag :) Han står med på listan..
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

skulle titta på Highcruiser! En kompis till mig betäckte sitt sto som har ungefär samma modell som ditt och fick ett jättefint hingstföl med fin front, vilket är kul då de var de som behövde förbättras!
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

skulle titta på Highcruiser! En kompis till mig betäckte sitt sto som har ungefär samma modell som ditt och fick ett jättefint hingstföl med fin front, vilket är kul då de var de som behövde förbättras!

Tack för tipset, jag ska titta närmare på honom:) Slängt en blick på honom innan, hur lämnar han i temperamentet?
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

Tack för tipset, jag ska titta närmare på honom:) Slängt en blick på honom innan, hur lämnar han i temperamentet?

han e rätt tuff!! men en häst som redan nu verkar vara nåt för större uppgifter! men de gäller ju att man har han där man vill ha honom å inte tillåter så mkt friheter!
 
Sv: Dressyrhingst till Kaliber-Krevad sto

han e rätt tuff!! men en häst som redan nu verkar vara nåt för större uppgifter! men de gäller ju att man har han där man vill ha honom å inte tillåter så mkt friheter!

Tack för svar. Därimot tvekar jag då jag inte vill riskera att lägga något skarpt på henne,
 

Liknande trådar

Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: AmyPond
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 510
Senast: Ramona
·
T
Avel Jag vet att jag är väldigt tidigt ute när jag frågar om detta men jag klarar inte vänta. :p Det är nämligen så att jag skal betäcka...
2
Svar
20
· Visningar
2 715
Senast: Gazque
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 599
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp