Dressyrhingst till halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iris W
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dressyrhingst till halvblod

Det finns bara en med det namnet i danska data´basen och den är efter Come Back II-SYMPATICO

Jo, se det vet jag. Men jag tycker faktiskt att det är lite konstigt att det finns oäktingar efter Lingh som det aldrig har nämnts något om tidigare. Att oäktingen dessutom skulle vara en moderlivsimport till Danmark får mig ännu mer undrande till vem som fött upp hästen. Vad hade denna uppfödare för sto som gjorde att Lingh med största sannolikhet fick betäcka naturligt (varför skulle han stå på semin när han inte verkade i avel??). Detta sto ska enl ts vara tillverkat -96 och då var han tre år. Kanske han betäckte lite ston då, men jag tycker inte att det låter sannolikt, varför har dessa avkommor aldrig nämnts?

Att en av oäktingarna dessutom dyker upp i en hingstvalstråd postat av en helt ny användare får mig att tänka troll. Kan mycket väl vara så att jag är cynisk.

Hon har en väldigt intressant stam.
Hennes moder är dansk vad jag har fått uppgifter av, uppfödd av J G. Weijers i Teuge, jag har ingen aning om hur Lingh blev hennes fader, men det står det i passet, om det är så viktigt att veta, eftersom ni (Fiorano iallafall) tror att jag är ett troll, kan jag likabra skanna in passet i datorn på hennes stam, om det vore såpass intressant.. Har ingenting att dölja, och i passet står det att hon är efter Lingh.
Duschess är inte reggad då hon inte är ämnad för avel, utan enbart för tävling och träning.
Men då jag har Wotan att satsa på nu, samt en del inackoderingar att vidareutbilda, så tänkte jag sakta men säkert ställa av henne för dressyravel då jag tror att hon skulle bli en superbra mamma och lämna ifrån sig fina avkommor med rätt hingst.

Det enda jag egentligen vet om Duschess är att hon ursprungligen är holländsk, bodde i danmark tills hon var tre, blev såld till min syster, som samtidigt fick hem en annan häst, hon hade inte tid eller plats för båda, frågade mig om råd, jag köpte henne för ett förmånligt pris, fick papper, pass, och nu står hon hos mig.
I passet står det att hon är ett Danskt Halvblod, men skulle säga att hon var KWPN/Holländskt Halvblod med tanke på hennes blodslinjer.

Fin hon har blivit sedan jag såg henne sist må jag säga!

Roligt att du tänkte skaffa dig en lille efter henne, kan bli intressant.
Black Coffe! Så underbar hingst! Finns på Flyinge, kolla in!

kl

Fenestra; Han betäckte -05 första året så äldsta avkommorna är 4 i år. Eller ja alla bortsett från TS häst då :)

Ja, jag är skeptisk och för min del får du gärna scanna in passet. Märkligt att använda en hingst som Lingh (som redan som treåring var mycket lovande) utan att göra det med aveln i tanken i framtiden. Kan möjligen tänka mig att ditt sto är ett resultat av en tjuvbetäckning dock.

Nu vet jag inte hur det fungerar i Danmark-men om hon står som Danskt Varmblod-borde hon inte vara med i deras databas då?

Jag har både träffat Iris och hennes fina polla i verkligheten, så att hon finns och inte fejkar något går bort.
Förstår dock inte varför hon fick en tråd, full av diskussioner ang. om hennes häst finns eller inte, om hon är efter Lingh, varför hon inte är reggad osv, när hon egentligen ville ha tips om hingstar inom halvblodsaveln.

Jag får inte ihop det du skriver,hon är inte reggad,men stammen står i passet? med bläckpenna då eller?
Vad är det för färg på hennes pass?
Och dansk halvblod finns inte,det heter danskt varmblod.

Hästen behöver inte vara reggad för att få pass.

Jag vet det,så med andra ord så har hon ett grönt pass där någon skrivit i stammen för hand,Så att pappa ska vara Lingh kan vi väl sluta tro på.
Och varför en ostammad häst ska gå i avel ser jag heller inte vitsen med ,antar att hon även är omeriterad.
Luktar buskavel :angel:

Klart hon kan vara efter Lingh eftersom båda stod nere i Holland på den tiden.
Med tanke på att han redan var lovande då, så kan det helt klart varit en tjuvbetäckning eller liknande.

Sedan stod det ju klart och tydligt att Duschess hade extrema gångarter, som hon gärna vill att hennes fölis skall ta efter ;)

Jag har faktiskt gett ett hingstförslag:). Vad jag kan se på bilden så är hästen av en ganska liten feminin typ. Svårt att se halssansättningen riktigt, men den förefaller god. Också svårt att bedömma gången på endast en bilde, men av vad man kan se ser den genomsnittligt okej ut. Mitt förslag är Damino SD, då jag tror att han hade gett lite storlek, han har också ett super framparti och mycket bra gång. Intressant kombination dessutom med svenskt blod blandat med Don Romantic och Lingh!

Men jag är väldigt skeptisk till att den är den gode Lingh som är far. Och om det är handskrivet in i passet tror jag ännu mindre på det. Men om det är ett riktigt pass där allt stämmer med id-nummer osv, blir jag kanske mer övertygad.

Vi har heller inte fått svar på om Flemmingh verkligen är morfar enligt passet? Väldigt stark linjeavel isf, men hade stärkt idén om att det var en "oj-hoppsan"-betäckning.

Klart hon kan vara efter Lingh eftersom båda stod nere i Holland på den tiden.
Med tanke på att han redan var lovande då, så kan det helt klart varit en tjuvbetäckning eller liknande.

Sedan stod det ju klart och tydligt att Duschess hade extrema gångarter, som hon gärna vill att hennes fölis skall ta efter ;)

Så eftersom jag och kungen båda bor i Sverige kan han vara min far:eek:!!

Förlåt-men jag kunde inte låta bli:p.

kl
Jag var mest facinerad över att han hade äldre avkommor, det måste man väl få lov att skriva:)
Lingh står med som kandidat för vårt och ett annat sto så jag är oerhört intresserad av att se och höra om hans avkommor.

knapplån

Nu får ni ta pch skärpa er lite!
Man får undra men man behöver inte vara otrevlig och/eller skrika om troll för det!

/moderatorn

Tror att Dalwhinnie kan vara ett bra alt, en annan mkt fin svart hingst är ju den danske De Noir, sen har du Gribaldi, Hohenstein och De Niro:angel:

Vårt sto väntar föl efter Dalwhinnie så vi får se vad han ger.

Har du film på ditt sto ngnstans där man kan se hur hon rör sig? Du får gärna pma, hittade film på 3 åring efter Lingh men det är en ung parvel.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit