Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

trolltindra

Trådstartare
Fastnat ordentligt i hingstvals till Don Romantic - Cortez sto modell stor...
Har gångartsdiplom och klass 1 i hoppning som 3 åring. Stor men rör sig mjukt och stort. Snäll som bara den.

Söker:
- lyft och action i bakbenen främst
- en som inte lämnar så stort (stoet är över 175 cm)
- skrittförbättrare
- gärna förbättra extriör

Mailat om avelsråd och de kommer med unghästarna och D-blod som jag redan har.

Slänger ut en tråd så kanske någon kan ge mig ett namn som jag inte tittat på.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

När jag hör den kombinationen så låter det väldigt grovt, stämmer det?

Några hingstar som kommer upp i mitt huvud är bla. Friendship (god skritt och trav, lämnar 1.2 mkh) och Ravell (god skritt och mycket god trav, lämnar 1.1 mkh, han har även en god typ).
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Hon är stor men inte grov. Hon har rent fullbolds mormor e. Strong Statement.
Kul att du skriver Friendship. Han var nr 2 i fjol och fingerar lite nu också. Betäckte med Twiligth men tyvärr så tappade hon fölet, missbildning fanns. Åh jag törs inte prova han igen...
Försökte få in bild men det verkar så man måste ha den på nätet för att få in den här...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Dalwhinnie? Verkar lämna nätta och inte för stora avkommor. Har själv en, men han är bara 6 dagar;)
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Metall kanske?
Kanske lite multi hingst men han är ädel, inte så stor och lämnar bra gång och extriör :)
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Hon är stor men inte grov. Hon har rent fullbolds mormor e. Strong Statement.
Kul att du skriver Friendship. Han var nr 2 i fjol och fingerar lite nu också. Betäckte med Twiligth men tyvärr så tappade hon fölet, missbildning fanns. Åh jag törs inte prova han igen...
Försökte få in bild men det verkar så man måste ha den på nätet för att få in den här...

Jag tänkte också lite på Twiligt, men han har ingen super skritt och ganska svag exteriör. Men flashig trav och stor galopp.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Härligt att någon säger Metall! Funnits i mina tankar.
Måste säga att jag blivit rekommenderad Snap Shot av Tullstorp och jag reagerade men det är ingen fara säger de. Och jag har kollat lite på Don Primus då eftersom Don Primero lämnar litet. Åh de säger att det inte heller är någon fara med D-boldet...
Twiligt går bort i år eftersom hon kastade fölet av honom.

Mitt sto har Donnerhall i 3:e led dvs att fölet får från henne i 4:e led.

Vad säger ni om min kommentar till att fölen blir större av unga hingstar än av de äldre?
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag har fött upp två st som är linjeavlade på Donnerhall på ganska nära håll, Don Primero- Rubignon & Don Romantic- Rubignon. Bägge är riktigt fina!

Film på den ena e.DP http://youtu.be/NBEviQ9fEi8


Jag har fått för mig att Metall lämnar stort.

Rubin lämnar litet, ädelt och rörligt.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Hon var fin "poff"!
Hon har D-blod på 6 led om jag räknat rätt. Ska vara det ultimata.
Han som Per Pileryd skrev i "unghästbloggen" på första avelsstoet. D-blod och båda har fullblod i sig blir kanon...

Men jag håller med "MaRomer", jag har tidigare bara blå-nektat till bubbla blod...
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Hon har Donnerhall i 3:e led.

Så om vi säger att du lägger Don Primus, så får avkomman Donnerhall i 3:e och 4:e led. :)
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

+ att Don Primero och Don Schufro är mycket nära släkt på modernssida.

Don Primero
e. Donnerhall u. Fantasia ue. Pike Bube uu. Fabia

Don Schufro
e. Donnerhall u. Fiesta ue. Pike Bube uu. Fabia.

DVS. att DP och DS mödrar är helsystrar.

Den stolinjen finns även i Sunnyboy och BH Zatchmo
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Speciellt tyskarna verkar gilla att linjeavla på Donnerhall när det gäller i alla fall Sir Donnerhall. Är inget större fan av linjeavel men överväger seriöst att använda For Romance i år som är rätt hårt linjeavlad på just Donnerhall (även om det ligger relativt långt bak).
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Ops! Verkar lite farligt att ta Don Primus känns det som... Väljer bort.
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Har du funderat nåt på Hermes? Liten, snygg, har en nia på skritten har jag för mig och hoppar inte helt avigt heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag lägger också min röst på Heslegårds Rubin. Litet, ädelt och rörligt känns inte så tokigt:). Dessutom hade jag med stoets stam velat gardera upp för en bra ridbarhet och Rubin är en hingst som ser så otroligt sjysst och ridbar ut!
 
Sv: Dressyrhingst... men vem ska jag ta...

Jag kan inte se någon film...

Här är film på min Rubin-avkomma http://www.youtube.com/watch?v=Om_xI0j1PII. Han är förvisso rätt stor (vilket dom inte brukar bli), men oerhört ädel och mest långa ben.

En till när han är yngre, men det är ngt fel på formatet på den filmen så han ser mkt grövre och längre ut än han är i verkligheten http://www.youtube.com/watch?v=cn52M8jvhYk

Luxus finns ju också. Verkar lämna mkt fin typ och är ju själv oerhört ridbar och inte så jättestor.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 857
Senast: pastejja
·
Avel Sitter och klurar på hingst till mitt sto e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Stina behöver en hingst med en bra överlinje och stark, inte...
Svar
10
· Visningar
1 512
Senast: Retzina
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: athena
·
Avel Ja, nu närmar sig paniken. Två veckor kvar tills det är dags för mig att betäcka, och jag är fortfarande inte säker på vad jag ska ha...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp