Dressyrhästen lättskrämd, genetik? Apropå krönika

Sv: Dressyrhästen lättskrämd, genetik? Apropå krönika

Även om jag skulle rida i riktigt höga klasser vill jag ändå ha en häst som håller ihop sig så pass att den går att rida ut i alla gångarter utan risk för livet:eek:

Hade ett sto för några år sedan som skulle ridas till, korrigeras och för det skulle jag ta en unge som betalning...Mycket tokerier kunde härröras från grava munproblem som korrigerades och hästen blev lugnare och mer avslappnad. Dock var hon heltosig ändå och även om jag red i alla gångarter ute så var det alltid ett riskabelt företag för man visste aldrig när damen blev rädd för något...och blev hon det reagerade hon fullständigt hysteriskt och vägrade lyssna även om jag kom rätt långt när det gäller den biten. Aldrig att jag vågade låta någon annan rida den hästen utomhus:cool:

Lastning var ett kapitel för sig och det tog lusten ur mig att åka och träna/tävla damen...jag lastade henne själv som regel men det var sällan jag kom undan utan ett enda blåmärke.

...jag bestämde mig tidigt för att inte ta föl på den damen och skickade tillbaka henne efter jag var klar med det jag föresatt mig att göra med hästen.

Idag har jag syrrans häst, en suverän korsning, korrekt men med okänd härstamning. Urtrevlig, lugn och sansad. Klok...och hon är betäckt;) Avkomman ska tävlas i western och jag siktar åtminstone upp till A...men kanske inte internationellt...och jag är övertygad om att jag kommer ha många sköna naturminnen med den hästen framöver;) Det ger mer, enligt mitt sätt att se...:cool:

Knapplån
Är det ingen som vet vilka fadershingstar som ingick i studien?

Tyvärr...stod inget om det i artikeln.
Man hade hänsvisat till en sida på slu...men tyvärr så gav den länken ingenting....hittade inget trots att jag sökte men det finns kanske någon envis männsika som har tid och lust att leta mer än vad jag gjorde :)

Ang stängda dörrar osv när dressyrhästarna rids tror jag mycket ligger hos ryttaren. Den stora delen av dressyrryttarna har valt dressyr pga .. kanske inte feghet men iaf en försiktighet.

Visst sjutton känner hästarna det och smittas av osäkerheten.

nilla86 skrev:
Knapplån
Är det ingen som vet vilka fadershingstar som ingick i studien?

Namnen på fadershingstarna är ej utskrivna i studien. Det jag kan undra är varför man har med två 1-åringar bland dressyrhästarna när de yngsta hopphästarna är 3 år. Medelåldern blir densamma i båda grupperna, men jag tycker inte att man kan kompensera så när man ska jämföra två grupper. Det är ganska stor skillnad på hästar som är 1 och 3 år rent mognadsmässigt, så jag undrar hur stor påverkan det har haft på studien, det hade varit intressant att se resultaten med ettåringarnas resultat strukna.
Citat från studien
"2.1 The horses
Thirty-two riding horses were included in this study, 15 in the dressage group and 17 in the show jumping group (see table 1 and 2). In the show jumping group the horses were all of Warm Blood type, mostly Swedish but some also with German bloodlines. There were 8 mares and 9 geldings. The youngest ones were 3 years old and the oldest were 8 years old. Their education levels were from just broken to competing in the highest level nationally.
The dressage group included 4 mares, 10 geldings and one stallion. They were all of Warm Blood type, Swedish or German, except for the stallion that was a lusitano. The youngest horses were 1 year old, and the oldest 9 years old. Their education levels were from minimal handling to training Grand Prix movements.
To be allowed to be part of the study the horse must have a sire that either has a BLUP-index over 110 in the selected discipline and at least 15 lower in the other discipline, or who competes or has competed at the highest level in the actual discipline. The horse itself should be trained exclusively in their discipline (the
dressage horse in dressage and jumpers only in jumping) and, if old enough, being actively trained for competition. The young ones that had not started their riding education yet, were grouped into their discipline according to their sires. There were 28 different sires. One had 3 offspring and two had 2 each. 80% (12 of
15) of the stallions with a BLUP-index had 130 or more in their specific discipline, 53% had over 150. The average BLUP-index for the dressage- and show jumping sires were 146 and 154 respectively. The stallions that did not have a Swedish BLUP-index were either too young or were not Swedish. These stallions, however, were competing in the highest level in their specific discipline or, if they were young, were very talented in one
specific discipline and are being trained for Grand Prix and have sires themselves that have high BLUP-index in either dressage or show jumping. The horses came from four different stables in Sweden, and we scheduled one day for the experiment at each stable, two days in June, one in the end of July and the last day in the middle of November."

Oj, oj, oj. Det går ju inte att dra några som helst slutsatser från den här "studien"! För det första så är faktiskt valacker oftast fånigare än ston när det gäller "tittighet". Att det bland "dressyrhästarna" var övervägande del valacker är ju redan där orättvist. Sedan undrar jag vad en lusitano har med svensk dressyravel att göra? Hästarnas ålder spelar ju också roll. Att dressyrhästarna var från 1 års ålder och hopphästarna från 3 år är ju en viss skillnad... Att tro på tolkningen att dressyrhästar skulle vara stirrigare än hopphästar och använda den här studien som bevis för det är ju bara dumt. Hoppas verkligen inte att folk tar denna studie som en sanning, då blir man ju bedrövad.

Jag är på din linje och undrar fortfarande om någon vet om detta är ett så kallat examensarbete av en Hippolog eller en Agronom....

Ja, och någon statistik på ålders- eller könsfördelningen har man inte bemödat sig om att göra. Synd, då det ändå verkar som om lite statistik har lästs eftersom det används i själva testet.

När jag läste statistik så fick vi lära oss att det allra viktigaste var att man tittade de på "rätt" material om man ska jämföra två grupper med varandra...

Min personliga uppfattning är att arbetet är väldigt tunt...

Svar både till dig och roslagen, underlag osv har jag inte aning om.
Vet bara att den person är veterinär nu.

ameo skrev:
Utan ridbarhet kommer man ingen vart tävlingsmässigt, oavsett om det är dressyr, hoppning, fälttävlan eller western vi pratar om...
Däremot tror jag, som jag skrev ovan, att man "kommer undan med" att dressyrhästen är känslig, fjantig och lättskrämd, eftersom - som flera påpekat - folk tvingas tassa på tå runt dem så de inte ska bli skrämda... Dvs även om dressyrhästen är högexplosig och lättskråmd så kan man tävla med den, av nämnda skäl. En hopphäst och kanske ännu mer en fälttävlanshäst komemr INGEN vart på tävlingsbanan om den inte är modig. Tittiga och fega hopphästar vill ingen tävlingsryttare ha...
Så ja, dressyrhästarnas mentalitet är nog lite åsidosatt hos många uppfödare, :smirk: som kanske till och med tror att det är så här ryttarna vill ha sina hästar. Och de mindre rutinerade ryttarna kanske inte heller förstår skillnaden utan gladeligen köper dessa hästar, som ser flashiga ut när de spänner upp sig.

Eller är det så att en dressyrhäst fortsätter vara fjantig och lättskrämd just för att den i mijön(även på tävling) inte utsätts för samma prövningar för folk alltid tassar på tå.

Tror även det mycket handlar mycket om ren miljö träning vilket man sällan tar sig tid med på samma vis som du gör med en hopphäst den ska hoppa olika slags titt-hinder får alltså lära sig att gå fram överallt som ryttaren säger. Även om alla hästarna inte reagera speciellt stark vid inträning så får även dom som reagera häftigt lära sig hur den löser uppgiften medans dressyrhästen hamnar aldrig i den sitsen att den måste lära sig, för det behövs ju inte folk tassar ju alltid på tå runt dom.:angel:

Dressyr är ju faktiskt till för att "dressera" hästen - visst har vi fått massor av "kvickrädda" hästar - de brukar få bättre poäng på utställningar m.m. + att de ofta lämnas in eller säljs billigt till någon duktig ryttare. Vissa hingstars avkommor är starkt överrepresenterade....
Sedan är det ju tyvärr också så att det är nog inte fler än 50% av de så kallade dressyrryttarna som verkligen rider dressyr - resten verkar inte alls ha förstått vad ordet betyder - utan bara tycka det är coolt att kalla sig dressyrryttare.

Ja, och någon statistik på ålders- eller könsfördelningen har man inte bemödat sig om att göra. Synd, då det ändå verkar som om lite statistik har lästs eftersom det används i själva testet.

När jag läste statistik så fick vi lära oss att det allra viktigaste var att man tittade de på "rätt" material om man ska jämföra två grupper med varandra...

Jao... samt du måste ha minst 30 stickprov (hästar) för att det överhuvudtaget skall finnas en möjlighet till statistisk säkerställning. Dom kan komma tillbaka med stora trumman när dom testat 1000 hästar av var "sort", och dessutom tagit hänsyn till ägare/skötare, uppväxtmiljö, nuvarande stall, tävlingserfarenhet, hästens mor (uppfostran av andra hästar) osv osv som man vet påverkar hästens beteende!

Jäkla aftonbladet-statistik say I :cool:

Min är också väldigt explosiv. Hon är precis som Centaurs häst egentligen lugn men har råkoll på allt som händer. jag tycker dock att hon blivit mer uppmärksam sedan vi började rida dressyr. Eftersom det krävs av henne att hon ska reagera direkt på en hjälp i dressyren så reagerar hon direkt på allt verkar det som.

Ang stängda dörrar osv när dressyrhästarna rids tror jag mycket ligger hos ryttaren. Den stora delen av dressyrryttarna har valt dressyr pga .. kanske inte feghet men iaf en försiktighet.

Visst sjutton känner hästarna det och smittas av osäkerheten.

Det där tror jag en generell fördom. Jag vet många av elitryttarna som hade en hoppkarriär innan de hamnade på dressyrbanan. Jag själv själv som är en riktig våghals och älskade att hoppa och flänga runt förut har så gott som tappat intresset helt då jag ser mer mening i dressyren, jag tror det är det det handlar om.

TS

Jag läste krönikan (äntligen någon som hajjat till!) och kunde för det mesta bara nicka och instämma. Jag tror man kan jämföra lite med hundar i det här fallet. Dressyr handlar ju i huvudsak om lydnad (och likaså hunddresssyr) med inslag av resterande bitar. I hästvärlden har man tappat det som man i hundvärlden fortfarande har kvar.

En brukshund (ta schäfer som exempel) med de rätta bitarna ska ju ha mycket nerv och motor MEN vara nnyfiken och stå med alla fyra tassar på marken. En rädd hund är inte något önskvärt och man avlar medvetet för att få den perfekta kombinationen. Nu är hunden förvisso ett rovdjur och har mer naturlig fallenhet för nyfikenhet och vad ska man säga...mod? Men jag tror ändå att den mentala biten på dressyrhästarna måste skärpas.En häst kan vara explosiv utan att för den sakens skull gå på tå hela tiden..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 969
Senast: lundborg
·
Avel Tycker att det låter hur löjligt som helst med allt tjat om t ex "varmblods travare är VISST bra på dressyr!", "nordisar går VISST att...
2
Svar
24
· Visningar
3 936
Senast: Spirit
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka