Dressyrhästen lättskrämd, genetik? Apropå krönika

Sv: Dressyrhästen lättskrämd, genetik? Apropå krönika

A-K.Eng skrev:
Det tas också upp att man inte ska blanda ihop SPÄNNING med SPÄNST!

En spänd och uppblåst häst ser kanske mer flashig ut men kommer inte direkt till arbete. Inte så lätt iallafall.

Just det, och det var väl egentligen det mest intressanta frågeställningen runt hela studien anser jag. Dvs om domarna förväxlat spänning med spänst, och att vi därmed accentuerar mindre ideala temperaments delar hos hästarna än vad vi kanske avser.

samtidigt tror jag som många säger att en bra dressyr häst HAR mycket gnista och spänning - som man måste omvandla till spänst och kanalisera rätt.

det största felet man gör med hästar med mycket "blod" tror jag är att man inte utsätter dem för tillräckligt med miljö träning... skyddar man en sådan häst från nya saker och främmande och varierande miljöer och typer av träning, så blir det problem när sedan en okänd situation dyker upp. Mycket fullblods inslag brukar ju ha sådana tendenser i sig, dvs att så länge omgivningen är känd är hästen mycket cool, men flyttar sig objekt eller något är en aning annorlunda, så kan de reagera. sånt går att jobba bort till stor del om hästen miljö tränas.

Ulla Håkansson är ett föredöme för hur en dressyr häst kan tränas ute i skog och mark, och gå svår klass med fina framgångar....

Exakt! Du har alltid förmågan att formulera de åsikter som jag inte själv kan få fram!!!

Har man idag avlat för mycket på exteriör och prestation och glömt av att titta på ridbarheten och mentaliteten?

Det kan inte vara så att hopphästarna avlas mycket för att få ett stabilt psyke? och att det därför syns på testet? ( en fråga, inte påstående!)

Jag grundar det inte i nånting, bara dök upp i mitt huvud.

Om jag inte minns fel så tror jag de nämnde i krönikan eller ställde frågan rättare sagt om inte hopphästen borde vara den som är mer alert och finkänslig för att vara uppmärksam osv......

lakrits skrev:
Har man idag avlat för mycket på exteriör och prestation och glömt av att titta på ridbarheten och mentaliteten?
Utan ridbarhet kommer man ingen vart tävlingsmässigt, oavsett om det är dressyr, hoppning, fälttävlan eller western vi pratar om...
Däremot tror jag, som jag skrev ovan, att man "kommer undan med" att dressyrhästen är känslig, fjantig och lättskrämd, eftersom - som flera påpekat - folk tvingas tassa på tå runt dem så de inte ska bli skrämda... Dvs även om dressyrhästen är högexplosig och lättskråmd så kan man tävla med den, av nämnda skäl. En hopphäst och kanske ännu mer en fälttävlanshäst komemr INGEN vart på tävlingsbanan om den inte är modig. Tittiga och fega hopphästar vill ingen tävlingsryttare ha...
Så ja, dressyrhästarnas mentalitet är nog lite åsidosatt hos många uppfödare, :smirk: som kanske till och med tror att det är så här ryttarna vill ha sina hästar. Och de mindre rutinerade ryttarna kanske inte heller förstår skillnaden utan gladeligen köper dessa hästar, som ser flashiga ut när de spänner upp sig.

Precis vad jag hade i mina tankar...........:bow:

Det är BEKLÄMMANDE att se hur vissa dressyrryttare verkar leva i total avsaknad i grundläggande hästhantering och vad en häst egentligen är och vad en häst BEHÖVER för att stimuleras och nu snackar jag inte att kasta rep på den á la NH :eek: metoder utan vanlig rent och skärt j-a sunt bondförnuft där hästar (även tävlingshästar på hög nivå) får vara hästar och iallafall se en hage på vykort ibland.

Jag har inte läst artikeln eller alla svar här men.... men med min erfarenhet av MÅNGA, inte alla, dressyrryttares hantering av deras gullgossar(flickor) tror jag mer på att det är problem med ryttarnas genetiska bakrund och skit bakom spakarna :devil: än rent genetiskt hos hästarna.:p

Så ja, dressyrhästarnas mentalitet är nog lite åsidosatt hos många uppfödare, som kanske till och med tror att det är så här ryttarna vill ha sina hästar. Och de mindre rutinerade ryttarna kanske inte heller förstår skillnaden utan gladeligen köper dessa hästar, som ser flashiga ut när de spänner upp sig.
Visst kan man klämma ur mycket ur en "spänd och explosiv" häst men min erfarenhet säger mig att den spända och nippriga hopphästen i nio fall av tio går förbi det där läskiga medan dressyrhästen i nio fall av tio kommer undan beroende på att ryttaren fegar ut än på att hästen är mer rädd än sin hoppande kompis.

Det kan vara så.......det är intressant att läsa vad ni tror.

Enligt krönikan så kom man fram till att det troliga var genetiken då man användt sig av hästar i olika utbildningstadier....ohanterade som GP hästar.....

lakrits skrev:
Enligt krönikan så kom man fram till att det troliga var genetiken då man användt sig av hästar i olika utbildningstadier....ohanterade som GP hästar.....
Det beror säkerligen DELVIS på genetiken, men när GP-hästar inte klarar av en applåd ens utan att hålla på att krypa ur skinnet, det KAN inte bara vara genetik...

De dressyrhästar jag kommit i kontakt med under längre perioder iallafall utvecklats åt det sämre hållet dvs handhavningsfel, men det finns säkert andra med andra erfarenheter. ;)

Angående undersökningen är det något fem-poängsarbete från någon hippolog på väg ut efter "hela" två års studier eller är det en seriös undersökning från annat håll?

Piraja skrev:
Har en unghäst, 5 år e: Wetano, ue: Hertigen uue: Rockad, här hemma på in/tillridning och han är hur cool som helst;) Spänsten finns där och steget. Explosiviteten likaså men det kommer när jag ber om det. I övrigt är han sansad. Aldrig lättskrämd:D...

Han får deala med saker och ting utan att jag gör affär av det. Går ute dygnet runt. Ensam för stunden, får sällskap i morgon...inga problem alls med någonting. Tror det ligger i grundtrygghet och hantering.

Haha, Wetano är underbar ;). Har också en 5-åring (sto) efter honom (egen uppfödning) och hon är det coolaste som finns. Nyfiken som attan, gick in i stallet igår precis förbi en mullrande traktor och hon vickade inte på ett öra. Har bara hört om trevliga Wetano hästar, och eftersom han själv är en himla cool häst så ärvs det väl ned antar jag :p

Det beror säkerligen DELVIS på genetiken, men när GP-hästar inte klarar av en applåd ens utan att hålla på att krypa ur skinnet, det KAN inte bara vara genetik...
:rofl: :rofl: ett av de sista åren dressyrbanan fortfarande låg som den gjorde förr i tiden på Strömsholm så var det några personer som inte fick plats på läktaren som satte sig i skogen på SAMMA avstånd om inte längre från dressyrbanan vilket orsakade totalt och hysteriskt ramaskri från speaker och ryttarhåll för att detta störde hästarna SÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket. Jag säger bara fälttävlanshästar och vattenhinder på stora mästerskap alternativt hästarna på Valla under Elitloppshelgen de beter sig fortfarande* enligt ryttarna/kuskarnas planer:angel:

*en häst tvärvände iochförsig på Valla iår och sprang hem men dessa incidenter är lätträknade inom travet:p

Hästar med Donnerhallblod och Weltmeyerblod verkar väldigt lugna. Undrar vilka fadershingstar som ingick i studien, är det någon som vet?

Det är BEKLÄMMANDE att se hur vissa dressyrryttare verkar leva i total avsaknad i grundläggande hästhantering och vad en häst egentligen är och vad en häst BEHÖVER för att stimuleras och nu snackar jag inte att kasta rep på den á la NH metoder utan vanlig rent och skärt j-a sunt bondförnuft där hästar (även tävlingshästar på hög nivå) får vara hästar och iallafall se en hage på vykort ibland.

Det är inte bara dressyrryttare som är dåliga på grundläggande hästhantering tror jag. På en hopptävling var det en häst som hoppade upp och skulle betäcka ett sto som hade sadel på sig. Tänk vad som kunde ha hänt om någon suttit på ryggen på stoet! Dessutom var hon som ledde den nykastrerade hästen oförskämd. En skvättig dressyrhäst är ju ingenting mot en hopphäst som inte ens kan ledas i närheten av andra hästar.

Och om Nilla86 kunde SLUTA ta sina personliga vendettor på forumet så vore det ännu trevligare!!! :mad:

Den här texten tycker jag säger en hel del;

Vi vill inte ha för mycket "tittighet" (skygghet) i stoet. Det går aldrig att få bort hos en häst. Hästen ska vara trygg och följa sin ledare.

Kraven på de inre egenskaperna och på "elektricitet" (snabba reaktioner och känslighet för hjälperna). Även om de har mycket energi och stor arbetslust måste de ändå kunna utföra sina rörelser avspänt och ledigt när de är färdigutbildade. Nervstyrka, oräddhet och 0,0 tittighet är mycket viktiga egenskaper.

roslagen skrev:
Det är BEKLÄMMANDE att se hur vissa dressyrryttare verkar leva i total avsaknad i grundläggande hästhantering och vad en häst egentligen är och vad en häst BEHÖVER för att stimuleras och nu snackar jag inte att kasta rep på den á la NH :eek: metoder utan vanlig rent och skärt j-a sunt bondförnuft där hästar (även tävlingshästar på hög nivå) får vara hästar och iallafall se en hage på vykort ibland.

Jag har inte läst artikeln eller alla svar här men.... men med min erfarenhet av MÅNGA, inte alla, dressyrryttares hantering av deras gullgossar(flickor) tror jag mer på att det är problem med ryttarnas genetiska bakrund och skit bakom spakarna :devil: än rent genetiskt hos hästarna.:p

Jag håller verkligen med dig. För några år sedan var jag och tittade i ett känt dressyrstall, och några mer döda hästar får man leta efter. ALLA stod inne, kl 12 på dagen i juni, en strålande sommardag med täcke. Upprörande så det inte är klokt!

Jag och en kompis har avlat på två ston som är helsyskon och som tidigare har sammanlagt 15 avkommor tillsammans med samma hingst. Vi har pratat en hel del med den som hade stona innan och hon säger att även helsyskonen som behandlas likadant ofta hade väldigt stor skillnad på hur starkt flyktbeteende eller hur spända de blev för olika nya situationer redan som föl. Dessa avkommor är uppfödda på samma ställe och är i princip lika mycket eller lite hanterade, vissa var som "plåster" och helt orädda redan som föl och var födda med någon slags inneboende trygghet, medan andra var osäkrare och försökte fly så fort de trodde något kunde hota den lilla trygghet de hade i sig från början. Visst blev de som hade väldigt stark flyktinstinkt mer trygga med tiden och med mycket hantering, men har de så olika flyktinstinkt kommer den som har den starkaste flyktinstinkten i grunden nog alltid att ha det.
En mycket intressant sak med just dessa många närbesläktade avkommor är att två av de mer flyktbenägna hästarna i dag tävlar 1,50 resp 1,30 hoppning, de är enligt ägarna "helt stolliga" att rida ut på ( läs studsar runt för minsta lilla prassel i busken) och känsliga att rida och lyssnar mycket på ryttaren, och de rör nästan aldrig en bom då de är väldigt rädda om sig och tvekar ej heller på nya hinder som ryttaren styr på. En annan avkomma som hade ett gott självförtroende redan från början och ej har så stark flyktinstinkt utan är ganska cool går i dag högre dressyrklasser, så teorin stämmer inte på alla hästar, men det finns väl alltid undantag som bekräftar regler antar jag.
Jag har själv fått en av vardera varianten på mina avkommor beträffande flyktbeteende från ett av stona, så det ska bli intressant att se hur de utvecklas. Den känsliga kanske ska bli hopphäst och den coolare dressyrhäst? Vem vet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 969
Senast: lundborg
·
Avel Tycker att det låter hur löjligt som helst med allt tjat om t ex "varmblods travare är VISST bra på dressyr!", "nordisar går VISST att...
2
Svar
24
· Visningar
3 936
Senast: Spirit
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka