Sv: Dressyrhäst
Jag är också medryttare på en dressyrhäst, så jag har en idé om vad du menar. Ägaren till min medryttarhäst tävlar MSV och har stenkoll alltid i alla gångarter. I början hade jag svårt att få till samma grad av samling, helt enkelt för att jag inte red tillräckligt bra. Ägaren red hästen nästan jämnt i MSV form och jag traskade runt i typ LB form, vilket ger en lägre grad av samling -> inte lika samlade/"långsamma" gångarter. Störst problem hade jag i galoppen då hästen "krullade ihop sig" i nacken och blev lång i bakkärran, och galoppen blev något snabbare än arbetsgalopp och med dålig takt (vilket gör att det ser snabbare ut än vad det är).
Så mitt råd är tålamod, tålamod, tålamod. Fortsätt rida hästen på den nivå du är, om du är på LB-LA nivå och ryttaren på MSV så KAN du inte rida hästen lika samlat. Det kanske är just därför ägaren har valt dig som medryttare, för att hästen ska få jogga mindre samlat några dagar i veckan tillsammans med dig. Ta lektioner för en bra tränare, kanske för ägaren eller för någon av ägarens tränare så du lär dig hitta rätt knappar. Se till att start och stopp fungerar, jobba mycket med övergångar skritt-halt, trav-skritt, trav-halt, galopp trav, och är du tillräckligt duktig även galopp-skritt och t.o.m. galopp-halt (överkurs!).
Lycka till och NJUT av att rida en så kunnig häst. :-)