Dressyrhäst

P

patakyn

Hej, jag har precis fått erbjudandet att rida en häst 3 ggr i veckan. Har ridit honom 2 ggr nu. Det har stått folk från stallet och tittat på, och de påstår att han aldrig galopperat så "fort" med hans ägare. Jag tycker inte det är någon skillnad mot andra hästar jag ridit men den här är en dressyrhäst. Min fråga är hur man kan få hästen att galoppera "saktare"?

Sv: Dressyrhäst

Du har ännu bara ridit hästen två gånger. Du kommer lära dig mer om vart hans "knappar" sitter när du ridit längre. Ifall du känner dig osäker (om du upplever att han springer ifrån dig i galoppen?) så måste du ju inte galoppera varje pass.
Att tänka på är att man reglerar galopptempot med yttertygeln och att sitta djupare i sadeln. Enkelt sagt.

Eftersom han aldrig galopperat så fort innan med ryttare på ryggen så är det klart han tycker det är kul, och ökar gärna ibland. Men om jag inte galopperar varje pass, "lagrar" han inte energi då till nästa gång? Hur reglerar jag tempot med yttertygeln?

Jag är också medryttare på en dressyrhäst, så jag har en idé om vad du menar. Ägaren till min medryttarhäst tävlar MSV och har stenkoll alltid i alla gångarter. I början hade jag svårt att få till samma grad av samling, helt enkelt för att jag inte red tillräckligt bra. Ägaren red hästen nästan jämnt i MSV form och jag traskade runt i typ LB form, vilket ger en lägre grad av samling -> inte lika samlade/"långsamma" gångarter. Störst problem hade jag i galoppen då hästen "krullade ihop sig" i nacken och blev lång i bakkärran, och galoppen blev något snabbare än arbetsgalopp och med dålig takt (vilket gör att det ser snabbare ut än vad det är).

Så mitt råd är tålamod, tålamod, tålamod. Fortsätt rida hästen på den nivå du är, om du är på LB-LA nivå och ryttaren på MSV så KAN du inte rida hästen lika samlat. Det kanske är just därför ägaren har valt dig som medryttare, för att hästen ska få jogga mindre samlat några dagar i veckan tillsammans med dig. Ta lektioner för en bra tränare, kanske för ägaren eller för någon av ägarens tränare så du lär dig hitta rätt knappar. Se till att start och stopp fungerar, jobba mycket med övergångar skritt-halt, trav-skritt, trav-halt, galopp trav, och är du tillräckligt duktig även galopp-skritt och t.o.m. galopp-halt (överkurs!).

Lycka till och NJUT av att rida en så kunnig häst. :-)

Eftersom han aldrig galopperat så fort innan med ryttare på ryggen så är det klart han tycker det är kul, och ökar gärna ibland. Men om jag inte galopperar varje pass, "lagrar" han inte energi då till nästa gång? Hur reglerar jag tempot med yttertygeln?

Håller med föregående skrivare Whirlie.

Han tycker nog det är skönt som omväxling att inte hållas så hårt och blir lite pigg på gröten... :D :devil:
Du kan få ut energin på andra sätt. Gör tex täta trav-skrittövergångar eller trav-halt. Det är otroligt nyttigt.

Du har stödet i yttertygeln och en förhållning på ytter betyder sakta ner lite.

Finns det nån möjlighet till att ta lektion?
Det är mycket frågetecken när man rider en ny häst och det tar alltid några veckor(/månader ibland) innan man börjar kommunicera och förstå varann.

Fråga om hästägaren kan vara med nån gång och hjälpa till! Hon vet de bästa knepen för sin häst.:idea:

Jag har ingenting "emot" att han är så pigg, men det är bara det att jag bara ridit ca 3 gånger på 3 år.. (Och innan det hade jag sköthäst ett halvår). Därmed är ridningen ganska "ny" för mig innan jag kommer in i det igen. Min balans är inte på topp och jag får ibland en känsla av att jag håller på att ramla av i galoppen.

Vet inte om jag har tillgång till lektioner, det är ett privat stall. Visst finns där tränare men det känns kanske inte så aktuellt just nu, vill gärna "komma in" i ridningen helt först.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 902
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 073
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar