Dressyrgjord.

G

granit

Har en utprovad sadel. Sadelläget är långt bak. Tycker att det är svårt få sadeln på rätt plats. Sadelgjorden vill ju vara i ett läge och sadeln i längre bak läge. Sadlar ofta för långt fram. Finns det dressyrgjord som kan hjälpa detta problem. Och vad är det för skillnad på dessa anatomiska, ergonomiska gjordar ?

Sv: Dressyrgjord.

Det finns ju gjordar som är breda på mitten, och som går längre bak ut mot magen om du förstår ^^
Dom är ju till för att sadeln ska sitta på plats utan att åka fram plus att dom är tryckutjämnande...

Har en gjord som är utskuren på en sida och rak på andra sidan. Utskurna framåt givetvis. Tycker den gjorden flyttar framåt. Har även provat utskuren på båda sidorna. Ingen skillnad tycker jag. Finns det någon gjord som är gjord för mitt problem.

det finns gjordar som är framåtsvängda. tex prestige, county, globus och glengordon har såna.

Visa mig ett exempel ?

Denna är utskuren och bredare på mitten och i ändarna.

25808369.jpg

http://www.pixbox.se/pic_show_id22295608.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id21434509.html

Kanske svårt att se=)

Min sadelmakare gjorde om sadeln och drog fram den ena stroppen. Funkar kanon! Sen har jag en svängd gjord från GG. Sadeln sitter som juten nu.

:laugh:

Har insett att jag måste nog ha en svängd gjord. Har köpt en bra lädergjord. Rak på en sida, och utskuren på andra. Men gjorden åker fram. Om jag inte drar åt hårt med en gång. Men jag vill helst inte dra åt hårt med en gång. Han är lite uppblåst vid sadling. Så jag vill nu ha tipps på bra svängda gjordar.

Jag har också en GG till min ena häst. Det är den enda gjord som fungerar bra till henne - hon har lika knepigt sadelläge som din tydligen har.

Får man ställa en lite dum fråga? Haha, om gjorden är svängd, ska utbuktningen vara frammåt eller bakåt? Jag har en rak gjord nu men är mest nyfiken hur man skulle kunna göra om problemet skulle uppstå, de sista gångerna jag har ridit har sadeln velat åka fram lite, vet inte vad det berott på dock.

Jag provade en grym gjord till min isis. Dyr, men trots att den var 5 cm för lång så gjorde den skillnad, den satt alltså rikigt löst. Eric Le Tixerant..

http://www.ryttare.com/page.asp?c=list&AvdID=173

Tycker den var grymt bra då min sadel gärna skjuts fram. Väl värd att testa, trots att den är dyr. Jag ska definitivt köpa en sån.

detta tvistas det mycket om... finns antagligen inget rätt och fel.

Svängda gjordar är ju till för hästar som har en rund mage (finns en bild på en sådan mage) och där sadeln gärna vill åka fram. Böjen ska alltså vara framåt mot hästens ben för att förhindra att sadeln åker fram.

Svängen ska vara framåt. Sätter man den bakåt så ligger den knasigt. Då trycker den helt fel. Jag har en GG gjord som jag dessutom spänner ett hål hårdare på ena stroppen gå ligger gjorden mycket bättre (på min häst). Den som är längst fram är ett hål hårdare spänd en den som är längst bak. Spänner jag båda lika så blir anläggningsytan mindre och gjorden ställer sig lite på kant.

Medryttaren lyckades sätta sadelgjorden på fel håll och pollen min protesterade vilt tills de kom på att den var på fel håll.

Jo, aldrig sätta en svängd gjord åt fel håll. Speciellt inte en svängd dressyrgjord. Sitter den åt fel håll så kommer den skava i armhålorna, det blir väldigt tajt. Sen trycker den på magen och det är inte alls mysigt för hästen.

Ska man ha en svängdgjord för att sadeln ska sitta bättre ska böjen vara framåt.

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: iNHALE
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur