Sv: Dressyr

Vi brukar göra lösgörande arbete, skänkelvikningar, öppna, sluta, öva med bommar(cavaletti), serpentiner, förvänd galopp, öka, samla... Ja, lite utav varje:love: :bump:

Älskar att rida:)

Alltihopa. :idea:

Skämt åsido, varje pass är ett jävla sitsträningspass kan jag lova. Just nu är det även otroligt mycket övergångar av alla de slag på schemat. :idea:

ja allt i stort sett...
men först och främst formen,bära sig rätt,vara lösgjord och avslappnad välbalanserad,,sedan så varierar det-men typ tempoväxlingar,byten,förvändgalopp,(rena)galoppfattningar (han blir så ivrig när vi tex ska hoppa att han bara stuttsar å fattar fel galopp å har sig)

men ja alltså vi gör nog ALLT som faller i smaken,men itne under ett å samma ridpass,utan jag rider först å under uppvärmningen så bestämmer jag mig för vad vi ska träna på idag efetr att ha kännt på "vilket humör han är på" å vilken ribba jag ska ställa han på å hur mkt jag kan kräva av han just Idag..
å när jag väl tränar så tränar jag inte mer än 1-2 saker på ett ridpass.
får inte bli för mkt på en å samma gång utan det ska SITTA när vi är klara:devil: !
men då varierar jag mkt å gör saker han redan "kan" utan problem så att det itne bara blir JOBB å bök utan lite kul å beröm också..

Ja men allt som gör att man får en välriden häst som lyssnar på hjälperna...men visst har vi våra "slappa" dagar också,men då är man inte på banan heller...:p

Vi har inte kommit så lång min häst och jag så än så länge blir det bara öppna/sluta, skänkelvikningar, bak och framdelsvändningar.
Jag jobbar på att hon ska bli mer lösgjord innan vi kan utvekla det mer. men hon är duktig iallafall! :love: Jag får kämpa mycket med halvhalter i början, men hon är underbar och rolig att rida när hon väl har hittat formen!

det är ju väldigt olika från pass till pass, men övergångar, sitsen, öppner, sluter, enkla byten, byten, en tygels vikt i hande.. osv :P

tränar inte på ngt specifikt,jobbar bara på att få hästen lösgjord och rakriktad..och jobbar på att intye fastna i hande

Har alltid en uppvärmningsdel där jag vill få bra kontakt med hästen och få henne med på noterna och i arbete. Efter det tränar vi på det jag har bestämt mig för att träna på, igår var det exempelvis förvänd galopp. Slutligen en trava nerstund där jag vill få henne att bli sträcka ut ryggen och halsen
Har ju en skrittur på 20 minuter till ridhuset och sedan lika långt tillbaka så jag räknar kallt med att hon är nere i varv

övergångar och tempoväxlingar mest. och en del krumelurer när det funkar. trimmar på öppnor, slutor (trav och galopp), bakdelsvändningar, lite travökningar, skänkelvikningar, galoppiruetter, byten, enkla byten, you name it. men kanske inte allt på samma pass.

jag tränar min ponny att gå i form i skritt och trav och att hon inta ska skluta ut bogen och galoppfattningar..hon har lite svårt för det men när börjar hon bli duktig:)

Övergångar, smidighet, att han har med sig ryggen hela tiden.
Öppna, sluta, förvänd öppna och sluta så att säga, långa skänkelvikningar för att han ska bli smidig i sidorna.
Bakdelsvändningar och framdelsvändningar. Tempoväxlingar och övergångar.
Det är eg. inte så mycket rörelser i min ridning, ännu, vi jobbar på att han ska gå i en bra form och orka att ha med sig ryggen hela tiden och det går bättre och bättre för var dag.
När han har gått riktigt bra brukar han få göra några ökningar också, det är hans paradnummer så att säga och han älskar det.

Min ponny har lite svårt för vänster galopp..vad ska jag tänka på?

Mina USLA skänkelvikningar ;)
kan bero på att ponnyn är något gammal och är van vid att slöa :p

Min häst har galopperat ordentligt i ca 8 månader nu, jag fick ta hjälp av longering och tänka på att låta honom skjuta in innerbog i fattningarna så att det blev rätt galopp.
Tränade massor med kondition ute så han skulle orka komma ihop sig inne och inte springa som om han hade eld i baken.
Så jag skulle ut och galoppera om jag var du, se till att det blir rätt galopp och få kondition innan man börjar traggla i ridhuset.
Efter det kan man ju ta hjälp av tränare men det var iaf så jag gjorde och nu har han en jättetrevlig galopp.

Har ett ständigt projekt i att få min häst rak och balanserad på rakt spår, så vi gör lite öppnor och rider en del i förvänd galopp för att få tag på alla hennes bogar och bakben som smiter iväg då och då. :angel:
Sen så tränar jag MIG med att erbjuda båda tyglarna (har med rakheten att göra det med) och rida henne fram till dem.
Och så tränar jag på att inte tappa bort rytmen i galoppen.

Min häst är underbar, jag verkligen älskar henne. Hon ställer upp på det mesta :love:

Allt möjligt, men just nu tränar jag mest på skolorna på spåret, medellinjen och diagonalen (lösgörande arbete). Brukar även rida saxen på volt i början av passet.
Mycket förvänd galopp, byten, skänkelvikningar, ryggningar (som hon fortfarande inte gör ordentligt :devil: ).

Men även mycket "vardagligt" som samlande rörelser, övergångar, galoppfattningar, enkla byten osv osv...

Mina händer är något jag alltid måste tänka på, vil gärna bredda dom för då ersätter jag drivingen med hand (inte bra:p )

Just nu så har vi mest flås och galoppträning, för att förbättra galoppen och konditionen efter vilan. :p

Just nu tränar vi bara på att hon ska lita på handen och slappna av ordentligt i låg form och hitta takten i traven! Och på att få bort min hoppsits i dressyrsadeln :D

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från och med nästa år blir nosgrimma valfritt för alla som tävlar dressyr på träns. Det är ett direkt resultat av de förslag som...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar