Dressyr-VM i Herning

Glamourdale var ju finaste hästen idag, jag tyckte Vamos var lite kort i galoppen. Men väldigt fina piff-puff övergångar.

Vet inte om nån fortfarande kollar men... liiiite extra roligt är det att ha en HRH som delar ut priser tycker jag ☺️
Jag vill inte förta din upplevelse, men det är tradition att kungligheter är höjdare inom FEI och gör sådant.
Prinsessan Benedicte är dessutom mamma till Nathalie med det långa efternamnet jag aldrig minns, som tidigare varit OS-ryttare för Danmark och numera tränar Catrine Dafour.

Nathalie heter zu Sayn-Wittgenstein

Jag vill inte förta din upplevelse, men det är tradition att kungligheter är höjdare inom FEI och gör sådant.
Prinsessan Benedicte är dessutom mamma till Nathalie med det långa efternamnet jag aldrig minns, som tidigare varit OS-ryttare för Danmark och numera tränar Catrine Dafour.
Ja, det känner jag till, dock inte kopplingen till CD. Det förtar inget? ☺️ Menar att det är roligt när det sker. Alla länder har ju inga kungahus.

Kul att Klimke fick medalj även om det var hon som räknades bort. Nu kan hon hänga upp den bland alla sin andra medaljer. Fast än ligger hon i lä mot pappa, han vann sex OS guld och 8 brons (1 individuell och 1 brons). Pappa Klimke vann också 2 individuella guld och 4 lagguld i VM. Plus att han tydligen också tävlade i fälttävlan och vann EM i lag. I EM i dressyr vann han 3 individuella guld och sju lagguld. Jag har säkert glömt någon medalj eftersom jag bara googlade lite snabbt.

Mycket att leva upp till.

Kul att Klimke fick medalj även om det var hon som räknades bort. Nu kan hon hänga upp den bland alla sin andra medaljer. Fast än ligger hon i lä mot pappa, han vann sex OS guld och 8 brons (1 individuell och 1 brons). Pappa Klimke vann också 2 individuella guld och 4 lagguld i VM. Plus att han tydligen också tävlade i fälttävlan och vann EM i lag. I EM i dressyr vann han 3 individuella guld och sju lagguld. Jag har säkert glömt någon medalj eftersom jag bara googlade lite snabbt.

Mycket att leva upp till.
Men Ingrid Klimke har en Whippet, vilket borde räknas som minst tre OS-brons.

De börjar "klappa i takt" med sista passagen efter piaffen. Vissa av hästarna (främst den egelska) blir då lite spända och står inte stilla i sista halten.

Ja och det finns ju en möjlig korrelation mellan detta och att man ofta använder taktljud vid inlärandet av tramp. Publiken klappar i takt=drivande hjälp. Kanske är hästen så med ryttaren i vanliga fall att detta inte rör till det, men i en situation med full anspänning (inte full spänning, men detta är ju ändå prestation på elitnivå) kan det komma reaktioner som inte annars dyker upp.

Nyfiken i en strut, vad lämnar han för avkommor?

Min åsikt: Med ett bra sto blir det snygga, rörliga hästar med massor med gummi och mjuk rygg. Med ett sämre sto blir det oproportionerliga hästar med sänkt rygg och släpiga bakben. Den som föddes hos oss -16 var lite oädel (modern lämnar oftast ganska ädelt) men väldigt rörlig. Alla jag sett ridna har haft mycket energi

Nu tänker jag att de absolut inte kommer stryka Britiska Hughs resultat (vilket hade gett Sverige brons) pga att han tävlade med covid19.

Men det ger en intressant frågeställning. När värdlandet och FEI har olika regler. Vilka gäller (iaf när det kommer till humanhälsa)?

Nu tänker jag att de absolut inte kommer stryka Britiska Hughs resultat (vilket hade gett Sverige brons) pga att han tävlade med covid19.

Men det ger en intressant frågeställning. När värdlandet och FEI har olika regler. Vilka gäller (iaf när det kommer till humanhälsa)?
Visste han alltså om att han hade covid? Hoppas han inte gick runt och smittade folk..

Det står i artiklarna att FEI har regler som säger att man måste lämna tävlingsplatsen omedelbart vid positivt test, så han borde ju iaf inte få starta mer?
Men vi får väl se vad de beslutar.

Det står i artiklarna att FEI har regler som säger att man måste lämna tävlingsplatsen omedelbart vid positivt test, så han borde ju iaf inte få starta mer?
Men vi får väl se vad de beslutar.
Förstår inte hur han resonerade, särskilt med tanke på att den här sortens frågor är så otroligt aktuell i UK just nu i och med Boris Johnson.

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 873
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Johanna Due Boje och Malin Wahlkamp-Nilsson gjorde dyrbara missar i sina program. Therese Nilshagen på Dante Weltino och Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det började skakigt för Sveriges dressyrlandslag när de blev av med rutinerade Patrik Kittel med bara dagar till start. Men Antonia...
Svar
0
· Visningar
617
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel, Therese Nilshagen, Antonia Ramel och Juliette Ramel, samt reserven Rose Mathisen. Det är Sveriges trupp till dressyr-EM.
Svar
0
· Visningar
583
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama