Sv: "dressyr" - "skogsridning"!
När jag rider dressyr stärker jag hästen och låter den gå med en tonus, i en form som stärker den. När jag rider ut låter jag den bära upp sig i en lite mer unghästaktig form, en viloform, som inte alls stärker den på samma sätt. För optimal träning krävs ju lugnare pass, och de tar jag ute i naturen.
evis skrev:*knapplån*
Det jag inte fattar av de som "busrider" ute är hur man egentligen uppfattar "att rida hästen i form"?
För mej är formen ett sätt att göra det ergonomiskt riktigt för hästen att ha något på ryggen. För min del är det nästan viktigare på uteritter att hästen bär mej bra, framförallt för att uteritterna oftast blir myckte längre än om jag skulle rida på en bana. jag sitter bara inte på en häst i 1-1½ h utan att den är igenom i sin överlinje och bär upp mej någorlunda okej.
Sedan ser jag allt som utbildning också. Skogen är ypperlig för att jobba med allt finlir i följsamhet, kvickhet för hjälperna, formgivning - tempoförändringar och formförändringar, osv. Varför missa ett sånt tillfälle att göra utbildningen "komplett"???
Sedan att man kan sänka nivån och "lulla på" ibland förstår jag att det kan behövas. Jag är sån att jag ibland bara vill njuta av naturen.
Men jag tycker det är självklart att vi hela tiden har en grundtonus och bärighet, för att inte slita onödigt på hästens kropp.
När jag rider dressyr stärker jag hästen och låter den gå med en tonus, i en form som stärker den. När jag rider ut låter jag den bära upp sig i en lite mer unghästaktig form, en viloform, som inte alls stärker den på samma sätt. För optimal träning krävs ju lugnare pass, och de tar jag ute i naturen.