Dressyr på islandshäst

Isabellaohman

Trådstartare
Någon här som tränar mycket dressyr på sin islandshäst eller kanske tävlar? Isåfall får ni gärna berätta om er häst, vilken nivå ni ligger på ungefär (behöver inte alls vara hög.) ni får även väldigt gärna lägga ut bilder när ni tränar dressyr! Ni får även gärna berätta hur ni gör för att få dem i form m.m :)
Tacksam för svar! Skriv på.

Sv: Dressyr på islandshäst

Jag tränar dressyr med min. I skritten ligger vi på rätt hög nivå; rider mkt öppna, sluta, skänkelvikning mm.

Vi tränar på att få bärig trav. Även bärig tölt.

För att få hennei form rider jag henne som vilken häst som; bakifrån och fram till handen. Hon bär sig bra i skritt och börjar i tölten få upp bärigheten.

Min Affe-baffe är rätt välutbildad, fixar öppna, sluta, skänkelvikning, framdels- och bakdelsvändning. Kan galopp från halt, tom från ryggning. Galopperar fint på volt i samlad men inte så energisk galopp.

Rider bakifrån och fram, precis som "vanligt".

Tack för fina kommentarer. Vad kul att det går bra!
Jag menar inte att det är något annorlunda att få just islandshästen i form utan bara generellt. På vissa hästar får jag det ganska så lätt, dem som är vana vid det. Men de som gärna inte går i form så lätt har jag svårare med och behöver därför mer tips på hur man gör och hur ni gör, på vilken häst som helst. Jag kan själv dressyr bra och tror att jag rider ganska så "rätt" men formen är ändå svår ibland.

Barmi dressyras i skritt och tölt, som är de gångarter han behärskar.
Han är sex år gammal, inridning påbörjades i somras och han är riden tre ggr/vecka sedan i augusti ungefär.
I skritt och tölt jobbar vi mycket med öppna, sluta, förvänd öppna och sluta på volt, skänkelvikningar, skrittpiruetter, bakdels- och framdelsvändningar.
Trav och galopp arbetar vi mest på att hitta - mycket med hjälp av bommar.

Isa tränas i öppna, sluta, skänkelvikning, förvänd öppna och sluta på volt i skritt och trav, påbörjat lite sluta i galoppen. Ryggas rakt och i sluta och påbörjad ryggning i åttor. Galopp tar hon ur skritt eller trav. Skrittpiruetter jobbar vi också en del med. Hon är spänd och stressad så henne jobbar jag mycket med skolorna för att slippa driva bakifrån. I tölt jobbas hon i öppna och lite sluta och skänkelvikning.

Karl är sex år gammal, reds in som fyraåring under tre månader, vilade sedan fem månader och sattes igång igen förra våren. Skadade sig dock illa i ett framben efter två månaders ridning och har därför vilat fram tills nu under våren. Påbörjad igen med sporadisk ridning, red i förrgår första paddock-passet sedan skadan för snart ett år sedan. Då jobbade vi som vanligt med skänkelvikning i skritt och trav, öppna och sluta och förvänd öppna och sluta på volt i skritt och lite i trav.

Som föregående: man får en islandshäst att gå i form på samma sätt som med vilken hästras som helst.
Just nu rider jag mina islänningar huvudsakligen i remont-form eftersom jag vill ha dem ordentligt starka innan jag höjer formen.

Min avsikt är inte att tävla dressyr med islandshästarna. Jag vill använda dressyrövningar för att få starka och lösgjorda hästar, oavsett ras.

På en annan av mina hästar tränar jag MSV dressyr och jag har några hästar som tränar LA dressyr men jag har inte brytt mig om att tävla dem heller i dressyr.
I år tävlar jag western på B-nivå, nästa år får jag se om det blir westerntävling eller dressyrtävling. Har ett par unghästar som är lovande både inom western och dressyr, får se vilken disciplin jag blir mest lockad av när vintern kommer och jag blir tvungen att fundera på vad jag "orkar" tävla.
Jag är ca 170cm lång och tycker inte att det ser OK ut att komma på mina C-ponnyer till islandshästar på en dressyrtävling. Ser inte helt proportionerligt ut.

Tack för svar! Dina hästar lät otroligt duktiga och välutbildade. Kul med western, aldrig provat det själv. Gärna fler tankar och hur man får en häst i form, hur ni rider dem då, lite mer utförligt.

Tack för svar! Dina hästar lät otroligt duktiga och välutbildade. Kul med western, aldrig provat det själv. Gärna fler tankar och hur man får en häst i form, hur ni rider dem då, lite mer utförligt.

Jag tycker att mina hästar är grundutbildade, utom den som går B-nivå western samtidigt med MSV dressyr. Han är lite mer utbildad än grund men långt från färdig.

Jag erkänner att jag inte förstår "dramatiken" eller "ståhejet" kring skolorna.
När jag rider in och tränar hästar, introduceras de övningarna tidigigt. Skälet är att jag tycker att det är viktigt att ha kontroll över hästens kropp, och att kunna böja och flytta hästen.
Specifikt för islandshästarna, som jag har minst vana av, är ju att många har taktproblem även i grundgångarterna.
Enligt min uppfattning, sitter takten till väldigt stor del i bakdelen. För att få kontroll på takten och kunna korrigera är det då av största vikt att kunna flytta in eller ut valfritt bakben.
De mer erfarna islandshästryttarna kan säkert komma med synpunkter på det uttalandet.

För att rida en häst i form utnyttjar jag - som säkert de flesta - hästens egen bjudning, ser till att den jobbar bakifrån. Jag vill att hästen redan tidigt ska ge eftergift mot tygeln, brukar börja jobba med det i stort sett direkt.
Jag är dock ingen pedagog och kan inte förklara hur jag gör det:p

Kan inte någon förklara mer specifikt vad att rida bakifrån och fram innebär? Inte gjort/tänkt det innan. Möjligtvis kanske jag rider så utan att tänka på det. Men ni får gärna förklara hur ni gör! Tack! :)

Jag har börjat skola om min häst som är riden i princip rakt fram, full fart, springbalans... Nu går han samlad trav och galopp, i bärig form och gör öppna, sluta, skänkelvikning osv. Vi har även börjat träna enkla byten i galoppen och han går verkligen från klarhet till klarhet, han har tyvärr tappat tölten lite i takt med att vi fått ordning på överlinjen men den är på väg tillbaks, det handlar nog mycket om att jag ska orka hålla tölten på honom då han är stark fyrgångare och jag näst intill bara ridit femgångare innan... ;)

Jag rider honom i form genom sätet, ser till att få med bakdelen, in med baken, upp med ryggen och därigenom kommer den välvda nacken och avslappnade munnen. Många som jag sett gör tvärs om, sågar ner hästen i form och försöker därigenom få med ryggen och sist rumpan, nånting som är helt jättekonstigt för mig, men det kanske funkar, det finns många sätt att nå målen, jag har dock aldrig sett en häst det funkar på :) Rider mycket samlande övningar också :)

"Bakifrån och fram".

Kraften från hästen kommer från bakdelen som är motorn. En häst som korrekt går i form, lyfter ryggen under arbete, får upp hela mankområdet och är avslappnad i nacke och mun.
"I form" handlar inte i första hand om huvudets/näsans placering utan om arbete med rygg och rumpa.
För att få hästen att lyfta ryggen behöver bakdel och bukmuskler aktiveras ganska mycket. Då går det inte att "bromsa" in hästen i form genom att sitta och åka på mitten och enbart jobba med tyglarna.

Genom att böja hästen, placerar man in bakdelen djupare under hästen och får då lättare att få upp ryggen, samtidigt som hästen har svårare att hänga emot i bettet och får lite lättare att slappna av i nacken.

Kanske inte så bra förklarat men det var ett försök.

Tacksam för svar från er båda. Vet hur det ska vara på ett ungefär, vet iallfall sen långt tidigare att baken ska aktiveras och ryggen höjas. Men hur får man bakbenen "under sig"? Jag kan knappt böja i hörnen eller så något på denna häst då den går helt rakt med huvudet. Men det gör väl inget i början om man först ska tänka på benen? Huvudet kommer väl sen. Känns bara svårt när han inte ger efter något!

Det är nog lämpligt att rida för en instruktör när läget är som du beskriver.

Men böja handlar ju inte bara om hörn.

Jag rider väldigt lite på fyrkantsspåret och betydligt mer på börja spår. För att jobba hästen med böjning, kan man ju rida på volt. Ju mindre volt, desto mer böjning genom hästens kropp.
Variera voltstorlek, se till att ha kontroll på hästens bogar så den inte skjuter in inner bog (kontrolleras lämpligen med inner skänkel och möjligen lite inner tygel i rätt riktning) eller skjuter ut ytter bog (kontrolleras lämpligen med ytter tygel).
Rid gärna små volter, växla riktning som i en åtta och var noga med ställning och bogförflyttning i övergången mellan höger och vänster varv.
Rid serpentiner där du växlar formen på serpentinbågarna, som ren uppmjukning tycker jag att runda serpentinbågar är bättre än flacka.

Man kan ju också jobba mycket med att växla mellan utåt- och inåtställning på volt men då måste hästen vara "med på tåget".

När man har en häst som har lätt för att böja på kroppen och lyssnar på hjälper, tycker jag att man kan börja med öppna och sluta, som ju gör att bakbenen träder bättre in under hästen.
Ett sätt att få bakdelen djupare under hästen som jag utnyttjar är att rida lite sluta och sedan räta upp hästen på ytter bakben. Effekten av övningen från höger sluta blir ju att jag flyttar hästen aningen åt höger när jag rätar upp den över vänster bakben som är flyttat in under hästen. Hästen kortar då upp sig och är mer samlad.
Det är ju inte meningen att hela tiden behöva rida hästen i någon av skolorna men jag använder skolorna för att lära hästen att jobba som jag vill.
Isa blir ju väldigt skrämd och spänd om jag försöker driva in baken under henne och blir då tung som en betongkloss i munnen. Därför fungerar inte vanlig drivning för att samla henne. I stället "lurar" jag henne som jag beskrivit ovan. En fördel är att just den hästen inte fattar att jag ställer krav på samling, förrän hon redan är samlad. Jag får inte mer häst i handen vilket kan vara risken när man driver en häst som inte är utbildad (risken att hästen tar drivningen som en signal att öka tempot vilket ju inte var det jag ville).

Hoppas det blev begripligt, ser gärna att andra kommer med invändningar mot de delar i mitt resonemang som kanske med fördel kan justeras.

Tack för svar! Vet att böjning inte bara sker i hörn, var ett exempel, rider på volter med honom också. Ska prova detta!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka