Sv: Dressyr på islandshäst
Barmi dressyras i skritt och tölt, som är de gångarter han behärskar.
Han är sex år gammal, inridning påbörjades i somras och han är riden tre ggr/vecka sedan i augusti ungefär.
I skritt och tölt jobbar vi mycket med öppna, sluta, förvänd öppna och sluta på volt, skänkelvikningar, skrittpiruetter, bakdels- och framdelsvändningar.
Trav och galopp arbetar vi mest på att hitta - mycket med hjälp av bommar.
Isa tränas i öppna, sluta, skänkelvikning, förvänd öppna och sluta på volt i skritt och trav, påbörjat lite sluta i galoppen. Ryggas rakt och i sluta och påbörjad ryggning i åttor. Galopp tar hon ur skritt eller trav. Skrittpiruetter jobbar vi också en del med. Hon är spänd och stressad så henne jobbar jag mycket med skolorna för att slippa driva bakifrån. I tölt jobbas hon i öppna och lite sluta och skänkelvikning.
Karl är sex år gammal, reds in som fyraåring under tre månader, vilade sedan fem månader och sattes igång igen förra våren. Skadade sig dock illa i ett framben efter två månaders ridning och har därför vilat fram tills nu under våren. Påbörjad igen med sporadisk ridning, red i förrgår första paddock-passet sedan skadan för snart ett år sedan. Då jobbade vi som vanligt med skänkelvikning i skritt och trav, öppna och sluta och förvänd öppna och sluta på volt i skritt och lite i trav.
Som föregående: man får en islandshäst att gå i form på samma sätt som med vilken hästras som helst.
Just nu rider jag mina islänningar huvudsakligen i remont-form eftersom jag vill ha dem ordentligt starka innan jag höjer formen.
Min avsikt är inte att tävla dressyr med islandshästarna. Jag vill använda dressyrövningar för att få starka och lösgjorda hästar, oavsett ras.
På en annan av mina hästar tränar jag MSV dressyr och jag har några hästar som tränar LA dressyr men jag har inte brytt mig om att tävla dem heller i dressyr.
I år tävlar jag western på B-nivå, nästa år får jag se om det blir westerntävling eller dressyrtävling. Har ett par unghästar som är lovande både inom western och dressyr, får se vilken disciplin jag blir mest lockad av när vintern kommer och jag blir tvungen att fundera på vad jag "orkar" tävla.
Jag är ca 170cm lång och tycker inte att det ser OK ut att komma på mina C-ponnyer till islandshästar på en dressyrtävling. Ser inte helt proportionerligt ut.