Dressyr & Hackamore

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jappen

Dressyr & Hackamore

Jag vet att man inte får tävla på hackamore i dressyren på ponny. Men om fallet nu är så att ponnyn som föl hade en infektion i mungipan och infektionen gick bort men den lilla "bubblan" är kvar. Och om man rider på bett så går den sönder och börjar blöda. Kan man då få dispans för det och isåfall vart ska man vända sig?
Tacksam för svar!
MVH Frida :p

Re: Dressyr & Hackamore

Tyvärr så tror jag inte det. Ridsportförbundet vill nog inte göra undantag, för ifall de gjorde det så skulle det bli för belsastande för dem, i sånna fall skulle de vara tvungna att skriva regler i TR med rubriken "undantag". Se till att hästen blir frisk innan du tävlar, och kan hästen bara ridas med hackamore, ja då får du tävla hoppning istället :D

Vad jag har hört så kan man visst få dispans. Vänd dig till ridsportförbundet och hör men du kommer att behöva ett veterinärintyg som intygar att hästen inte kan ha bett i munnen.

Men även om du får dispens för bettlöst så är inte hackamore det bästa alternativet. Prova kapson eller sidepull istället.

mvh Jessica

Sv: Dressyr & Hackamore

men får man tävla dressyr med storhäst och hackamore?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 996
Senast: Bri
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 110
Senast: Efwa
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V