dressyr gjord???? hur ska de sitta?

Sv: dressyr gjord???? hur ska de sitta?

Oj tack:o. På just denna bilden tycker jag dock att tyngdpunkten i sitsen har hamnat aningen för långt fram:p.

Och jag håller med om att tyngdpunkten hamnat lite långt fram på just den bilden men blir även jag grön, det ser ju så fint, harmoniskt och kontrollerat ut! :)

puttar upp tråden igen då jag äntligen fått en dressyr sadel ^_^. tog shettisens gamla gjord och den var ju då lite lång :p men frågan är hur lång gjord jag ska ha.

bild på min nya sadel, (ursäkta suddet, hästen hade stora problem med att stå still och inte ha huvudet nerkört i gräset.)

bild på en kompis sadel och gjord, tycker att den är lite lite kort, eller?

Den sitter helt klart bättre på andra bilden, den första är på tok för lång ;)

Jag håller inte med Deimion alls . Spännena ska aldrig sitta i närheten av armbågen öht . Sen är gjorden på bild ett onödigt lång så hitta en ngt kortare, precis under/ngn dm under schabrak kanten när den är spänd är bra . Det enda en lite högre spänd gjord gör som värsta fall att störa din skänkel om spännena typ hamnar under kåpan . En för kort orsakar skav eller hindrar hästen i sin rörelse .

Den första är som sagt ingen dressyr gjord, utan en vanlig "lång" sadelgjord till shettis (som den till och med var för lång för ibland :p.) Enda jag har hemma att prova sadeln med ^_^.

Och den på den nedre bilden är ju då bättre, men tycker nästan att den är lite kort och skyddet för spännerna för stort.

Nej Mackan, jag sa aldrig att den satt bra, jag sa att den satt bättre. Någon cm längre gjord är definitivt att föredra, men den övre är på tok för lång. 5 cm längre gjord på den andra skulle jag tro bli bra. Då riskerar den varken skav eller stör skänkelns position. Skrev på iphonen, så därav mitt korta svar från början.

Den här tycker jag sitter bra, runt en dm under schabrakskanten. 5 cm kortare skulle visserligen inte skada, nu när han har gått ner en del i vikt.

Ok då vet jag ungefär vad för längd jag ska leta efter ^_^. Får höra vad för längd det är på den bruna :).

55cm gick inte om, 60 cm gick i första hålet :rofl: då får det nog bli en med stum resår på 70cm :p eller en elastisk på 65cm

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
404
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 292
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama