Sv: Dressyr förstör hoppningen?
Just att hitta dressyrtränare som begriper att man ENBART satsar på hoppning, det kan vara nog så svårt!
Egen erfarenhet...
Hur mkt man än gör klart att det är så, så kommer ändå "fel" övningar som "smygs in"! Övningar som inte alls har ngn betydelse för hoppningen. Ett sådant exempel är att rörelser och gångarter ska filas på så de är "godkända".
Jag skiter högaktningsfullt i om mina dressyrrörelser godkänns av en dressyrdomare, jag vill ha en mjuk och lydig häst, som genom det blir hållbarare i längden.
Många dressyrtränare begriper ju inte heller när de tränar hoppryttare, att det är GALOPP som hästen tävlar i! Det mals ju mest i trav...
Och så när hästen börjar gå bra, då kommer gäääärna tjatet om att "starta ngn dressyrklass", och när man då protesterar, så blir man överröst med argument varför man ska starta dressyr ändå! :smirk:
Ett lysande exempel är när min kompis som tävlade lite dressyr på min häst red ett par ggr för en dressyrtränare.
Dressyrtränaren var mkt förtjust i min häst. Min kompis hade gjort klart för tränaren att hästen var en hopphäst, ägaren (jag) tävlade hoppning, och kompisen dressyr.
Efter några träningar upplyste tränaren om att hon ansåg min häst ha kapacitet för svår dressyr.
Givetvis smickrande för mig och kompisen. Men tränaren skulle ju nöjt sig med det, men nejdå!
Plötsligt säger hon "det är ju slöseri att inte bara tävla dressyr med den här hästen!"
Kompisen säger då "jag vet ju hur bra han är i dressyr, så jag försöker övertala ägaren att rida fälttävlan, då skulle hon ju få både dressyr och hopptävling i samma".
Tränaren svarar då "neeej inte hoppning eller fälttävlan, bara dressyr, han är ju så bra i det!"
Jag börjar då bli irriterad och svarar "hur kan du uttala dig om att skippa hopptävling, du har ju inte ens sett honom hoppa, du vet ju inte ens hur bra han är i hoppning!"
Min häst är alltså lika begåvad i hoppning som i dressyr...
Men får tyvärr dra runt på en halvtaskig ryttare som mig!
Tackochlov för MIN dressyrtränare, hon är bäst!