Dressyr förstör hoppningen?

Sv: Dressyr förstör hoppningen?

Knappast någon riktig dressyrtränare! Hoppas jag...

det var precis det jag försökte förklara, men som tydligen inte gick fram genom mina inlägg...

Just att hitta dressyrtränare som begriper att man ENBART satsar på hoppning, det kan vara nog så svårt!
Egen erfarenhet... :crazy:

Hur mkt man än gör klart att det är så, så kommer ändå "fel" övningar som "smygs in"! Övningar som inte alls har ngn betydelse för hoppningen. Ett sådant exempel är att rörelser och gångarter ska filas på så de är "godkända".
Jag skiter högaktningsfullt i om mina dressyrrörelser godkänns av en dressyrdomare, jag vill ha en mjuk och lydig häst, som genom det blir hållbarare i längden.

Många dressyrtränare begriper ju inte heller när de tränar hoppryttare, att det är GALOPP som hästen tävlar i! Det mals ju mest i trav...

Och så när hästen börjar gå bra, då kommer gäääärna tjatet om att "starta ngn dressyrklass", och när man då protesterar, så blir man överröst med argument varför man ska starta dressyr ändå! :smirk:

Ett lysande exempel är när min kompis som tävlade lite dressyr på min häst red ett par ggr för en dressyrtränare.
Dressyrtränaren var mkt förtjust i min häst. Min kompis hade gjort klart för tränaren att hästen var en hopphäst, ägaren (jag) tävlade hoppning, och kompisen dressyr.

Efter några träningar upplyste tränaren om att hon ansåg min häst ha kapacitet för svår dressyr.
Givetvis smickrande för mig och kompisen. Men tränaren skulle ju nöjt sig med det, men nejdå!
Plötsligt säger hon "det är ju slöseri att inte bara tävla dressyr med den här hästen!"
Kompisen säger då "jag vet ju hur bra han är i dressyr, så jag försöker övertala ägaren att rida fälttävlan, då skulle hon ju få både dressyr och hopptävling i samma".
Tränaren svarar då "neeej inte hoppning eller fälttävlan, bara dressyr, han är ju så bra i det!"
Jag börjar då bli irriterad och svarar "hur kan du uttala dig om att skippa hopptävling, du har ju inte ens sett honom hoppa, du vet ju inte ens hur bra han är i hoppning!" :devil:

Min häst är alltså lika begåvad i hoppning som i dressyr...
Men får tyvärr dra runt på en halvtaskig ryttare som mig! :o

Tackochlov för MIN dressyrtränare, hon är bäst! :love:

När man tränar dressyr för instruktör är det sällan som man själv bestämmer vad man ska göra...

Att rörelserna är godkända visar att de utförts på rätt sätt. Om inte rörelserna rids på rätt sätt får du knappast en lydig och mjuk häst. Alla rörelser härstammar från militärtiden där de utvecklades för att just få en hållbar och lydig häst. Om inte rörelserna rids korrekt får man ju heller inte effekten...

Jodå, rörelserna kan visst få effekt trots att de inte är godkända i ett dressyrprogram.

Ta tex en bakdelsvändning. Vill jag lossa min häst, så tänker jag inte slaviskt att jag ska centrera den till 100%. Inte heller på att jag ska göra exakt ett halvt varv heller.
Jag kan tex ibland vända ett helt varv. Eller avsluta efter ett kvarts om jag har fått "tjata" med flera bakdelsvändningar innan denna kom som var perfekt från början.
Ibland vänder jag också en halv vändning, går framåt ett par steg, och vänder sedan vidare.
Och de övningarna är ju i ett domarprotokoll är ju 100% underkända. Men i träningssyfte fungerar de alldeles utmärkt!

*knapplån* Dom bästa hoppryttarna i världen stärker sina hästar med korrekt utförda galoppiruetter och även i viss mån piaff för att bättra på avstampet.
Kan man rida korrekt dressyr blir ju hela hästen mer lösgjord i kroppen och bogarna, lederna mm.
Usch för den där hoppryttarestilen med halsarna låga och ihopkrullade bakom lod :crazy: Inte konstigt att en del här får framtunga hästar :angel:

Några har tagit upp Peter Eriksson som ekempel och jag kan citera honom: "Går hästen lätt hoppning ska den kunna minst lätt dressyr, medelsvår - medelsvår dressyr och svår hoppning - svår dressyr"

Sen är det ju inte meningen att man ska träna hopphästens styrka på samma sätt som dressyrhästens En hopphäst behöver ju även träna snabbhet i benen och kondition genom galopp. Som någon sa är det galoppen som är viktigaste gångarten för en hopphäst och där den ska vara lydigast, "piff och puff" kanske inte är så viktigt.

Personligen tycker jag att alla hästar borde tränas för fälttävlan (även dressyrhästar) men med inriktning på sin gren. Då blir de allsidigt tränade och inte uttråkade. Tex är hoppning bra smidighetsträning för dressyrhästar.

men då är ju hon gör något fel när hon tränar dressyr, du måste träna nån sorts dressyr ifall du ska kunna hoppa en msv bana (snyggt), som jag säger man behöver inte sitta på en ridbana som är 20*40 och tragla det tkr jag också är tråkigt. Min ponny är inte heller spec mkt för dressyr om man bara traglar samma saker hela hela tiden, då blir det ju tråkigt.
Kan bara tycka synd om din kompis ponny då, om den går på bogarna och tävlas i msv hoppning... det kan inte se alltför vackert ut om hon inte rider nån dressyr öh. vad gör man då när man inte hoppar över hindrena föresten? alltså typ mellan hindrena på marken? och även när man rider helt utan bommar ?

kopparberg: även om du inte vänder precis ett halvt varv som man gör på tävling kanske du vänder din häst på ett korrekt sätt vilket ger effekt. ;) man måste inte vända precis 180 grader man får ju effekt av att gå på en fykant och vända 90 grader också tex.

Detta "filande" på dressyrrörelserna är ju också ett utmärkt sätt att utveckla samarbetet med din häst. Rörelserna blir ett sätt att se så hästen uppfattar dina hjälper på rätt sätt. Visst kan jag hålla med om att det ibland koncentreras lite väl mycket på traven, men i många fall handlar det om att "lära sig gå innan man springer" helt enkelt.

Visst är det nyttigt med "filande". Till viss gräns.
Men alltför många träningar jag sett dressyrtränare hålla, har varit "filande" som lett till att hästen blivit trött så övningen blir sämre och sämre, tröttnat och blivit irriterad osv.
Typ en halvtimme i trav på en volt, där det inte ingår en enda tempoväxling, avsaktning, sidvärtsrörelse osv. Bara runt runt i samma tempo.

Eller en träning där en häst får göra samma rörelse gång efter gång, trots att de tio sista varit bra.

Jag har lärt mig att en hopphäst man ska tävla med ska gå banan i galopp, så då är det galoppen hästen måste klara av att använda. Och det funkar ju då lite illa med en dressyrtränare som ägnar ngn minut på slutet till galoppen...

En hopphäst som går MSV ska kunna gå MSV dressyr med.
Dressyr är ju a-o i hoppningen.
man märker direkt vilka ponny ryttare som inte rider dressyr.
Dom har ingen koll på hästen alls...

Men alltför många träningar jag sett dressyrtränare hålla, har varit "filande" som lett till att hästen blivit trött så övningen blir sämre och sämre, tröttnat och blivit irriterad osv.
Typ en halvtimme i trav på en volt, där det inte ingår en enda tempoväxling, avsaktning, sidvärtsrörelse osv. Bara runt runt i samma tempo.

Dåliga tränare finns det naturligtvis, men ingen kan ju tvinga en att rida för en! Det är ju inte dressyrridningen som förstör. Kanske borde vi ställa lite högre krav på våra tränare? Kanske måste vi också bli bättre på att säga ifrån när tränare kör den här stilen!

Men många anser denna "runt runt ridning" bra! :crazy:
De tränare jag sett som har sådan träning, de har fullt på sina träningar!

Dock avstår ju jag rida för sådana, då sådan ridning gör att mina hästar brukar gå katastrofalt dåligt ju längre jag rider... :smirk:

det låter väldigt fel...!!!

ska man komma någonstanns i hoppningen så är markarbetet den viktigaste grunden...du tjänar mycket mer på att tävla om du har en häst som är lösgjord och som du kan kontrollera i dressyren sen beror det ju på vad för dressyr man menar man ska kanske inte tragga msv A program flera dagar i veckan men visst måste du rida dressyr för en tränare eller kunning person om du ska hoppa...har du en lösgjord häst som är mjuk i lederna och kroppen har du större chans i hoppning..!!!! :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 308
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 353
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar