Dressyr förstör hoppningen?

Sv: Dressyr förstör hoppningen?

starcarft: det går UTMÄRKT att rida både tävlingsdressyr(FEI) och msv hoppning ... tror mig jag har gjort det, på samma helg.

Att din ponny är lydig är bra, men det finns inget som heter överlydig! om han backar in i hinderna är det ditt fel isåfall, men man får inte glömma att variera träningen, och bygga alla muskler.
Vad säger din tränare om fälttävlans hästar ? de går "tävlings"dressyr och hoppning på hög nivå på samma dag.

Det är ingen spec skillnad på "tävlings"dressyr och "hopp"dressyr, man strävar efter exakt samma mål, en lydig häst som bär sig rätt och du har kontroll på alla hästens steg precis var hästen ska sätta hovarna i marken. Det är ingen skillnad, det enda som skiljer är det händer oftare att man lägger bommar på marken när man tränar inför hoppning men det har eg inte med dressyren och göra det är för att du ska träna din avståndsbedömning, och därigenom också lära dig att kontrollera hästens steg (=dressyr).

Arsozah: du måste rida dressyr om du vill komma nånstans i hoppningen.

Trazel: knepet är att variera träningen ;) så man inte rider bara dressyr man måste ut i skogen också och man måste hoppa studs och rida på bommar och man måste träna på banor osv. då tror jag inte din häst blir så uttråkad sen tränar man ju dressyr varje gång man rider, även om man inte sitter på dressyrbanan så krävar man ju att hästen ska lyssna på ens hjälper och göra vad man ber den om, eller hur? :)

Helt rätt :D

Eftersom att min tränare blev ja lite förvirrad så ja undra om de va fler människor som tänkte som henne, men självklart ska man träna dressyr :d

Det som kan hända om man jobbar för mkt "regelrätt" dressyrarbete är att hästen sätter för mkt bogmuskulatur och sedan blir tung i framändan i avsprången. Har själv råkat ut för detta så jag vet att det kan hända dock gäller detta på högre nivå inte på låg nivå. Titta på dressyrhästarna (uppe i klasserna) så ser du att de är väldigt stöddiga över bringa /bogar vilket en hopphäst inte skall vara i samma omfattning detta gör att de blir "framtunga" i hoppningen. Så visst delvis har din tränare rätt men inte på den nivån ni befinner er nu. Naturligtvis skall alla hopphästar jobbas på backen det är när det blir mer avancerat man skall passa sig, sedan spelar det naturligtvis roll hur hästen är skapt också.

Säger som de flesta innan; fortsätt med dressyren. "En bana än 99% dressyr och 1% hoppning" någon klok som har sagt det :smirk:

Som någon annan redan har sagt så kan tex Peter Eriksson både göra piruetter, galoppbyten i varje mm.. :D med hopphästen Cardento!

Senast ändrad av en moderator:

Självklart går det att rida både tävlingsdressyr och tävlingshoppning på hästarna, men det går inte lika bra på alla hästar.

Min häst blir lätt framtung vid dressyrarbete som inte speciellt arbetar hästen i en högre form, vilket inte är särskilt önskvärt bland alla dressyrtränare. När han då blir framtung gräver han ner sig innan hindrena, kommer inte upp i sprången och hoppar alltså inte lika bra.

Överlydig kanske var fel ord, men man måste lära sig att rida på ett visst sätt när hästen är väldigt lydig, vilket jag då inte hade fått lära mig.

Vissa hästar är mer lämpade för fälttävlan än andra hästar. Självklart går de flesta hästarna utmärkt i både dressyr och hoppning på hög nivå, men inte alla.

Eftersom jag inte vet ngt om hästen ifråga kan jag inte uttala mig om vare sig det ena eller det andra är lämpligt, men dressyr kan inte skada, men den måste vara inriktad på de mål man har med sin ridning, precis som alla annan träning. Jag har aldrig påstått att man ska sluta rida dressyr på sina hästar, jag rider ju dressyr på min, men med en lite annan inriktning än jag hade gjort om jag hade tävlat dressyr mer än det jag gör för tillfället.

Klart att du måste rida dressyr på din hopphäst.
De behöver också bli lydiga så du kan svänga den mellan hindrena.
Vad är de för tränar du har?
träna på ett å två!

Min häst blir lätt framtung vid dressyrarbete som inte speciellt arbetar hästen i en högre form, vilket inte är särskilt önskvärt bland alla dressyrtränare. När han då blir framtung gräver han ner sig innan hindrena, kommer inte upp i sprången och hoppar alltså inte lika bra.

om din häst blir framtung när du rider dressyr, så måste något i din ridning vara väldigt fel.
Meningen med dressyr är nämligen att få hästen att vinkla in bakbenen inunder sig och lägga mer vikt på dem och bli lättare framtill. Man ska dessutom ha koll på var hästen sätter ner sina hovar i marken.
Exakt samma grundtanke som i banhoppningen...

ALLA hästar kan tävlas i dressyr och hoppning det behöver inte vara på hög nivå, man behöver inte tävla båda dicipliner men en häst som går La hoppning bör vara utbildad La dressyr.

Överlydig kanske var fel ord, men man måste lära sig att rida på ett visst sätt när hästen är väldigt lydig, vilket jag då inte hade fått lära mig.

Det som händer är att du måste ha mera kontroll på din kropp, vad du gör uppe på hästen - helt enkelt du måste lära dig att rida bättre.

gylle: vad ska dressyrhästen med bogmusklerna till? den ska inte bära upp sig med frambenen och bogmuskulaturen.
Jag tycker inte att briar ser tyngre ut än cardento

starcraft skrev:

Felet i det fallet är att du måste få fram hoppegaloppen och inte sitta och dressyrgaloppera när du skall hoppa. Faktum är att det drabbar inte allt för sällan fälttävlansryttarna och speciellt när man har hoppningsprovet en halvtimme efter dressyren, då kan det vara svårt att komma till ridning i hoppegaloppen utan det händer att man sitter och mesgalopperar helt omedvetet eftersom man vant sig vid den korta samlade dressyrgaloppen man ridit i timman innan.

hm ... :smirk:
Blev lite fundersam... Hur gör då FT-ryttarna? Som rider både hopp, dressyr + fält.. De som rider på hög nivå behöver ju hästar som är "snabba i benen" ! Eller? Samtidigt ingår det ju en hel del svårar dressyrrörelser i de programmen åxå..
Dressyr behövs vilken gren man än rider!

Jag tycker att det låter helt förvrängt! Dressyr är ju grunden till alla andra grenar!

*lånar kanpp*
Var med och löshoppade dressyr hästar för en månadsen och vad jag la merke till vad att hästarna hoppade så som dom blev ridna på marken Tex Två hästar som har samma ryttare hoppade med hängande famben och spänt och i dressyren rids båda i en oftas för låg form och då följaktiden på bogarna och tar oftast lång, lång tid att lösgöra och tunga i handen,
en annan som rider tre hästar i stallet hennes hästar hoppade lätt och ledigt över hindrena och ryttan rider väldigt nogrant och lösgör hästarna varje pass och alla är myket lätta i handen,
en annan häst hoppade inte alls med ryggen vilket är ett problem även i dressyren.

så här kan jag skriva om 6 hästar till men jag har kommit fram till det jag vill säja, att hästa hoppar så som dom blir ridna i dressyren och till vardags.

Kan även tilläga att för tre dagar sedan hörde jag en flicka säja att hon kunde plasera ponnyn rätt på hindrena tack vare en starkare galopp som han sa kom från dressyren.

Allt hänger i hopp som en cirkel.
Kram

jag tror ni har missuppfattat mig lite här, jag har aldrig påstått att man inte ska rida dressyr! Jag rider själv dressyr på min hopponny. Dressyren är precis som ni säger grunden till all ridning - jag har aldrig påstått något annat heller.

Läs en gång till. Min ponny rider jag både LA hoppning och dressyr på.

Min kompis ponny tycker dressyr är grymt tråkig och tappar livsgnistan av dressyr. Han är lydig, men att gå en massa dressyr i paddock/ridhus tycker han är tråkigt. När han väl tappat livsgnistan är den svår att hitta igen. Beviset på detta är väl att hon hoppade MsvB på honom i ett år ungefär med placeringar. Blev intresserad av FT och började träna dressyr. Tävlade dressyr ett par gånger och skulle hopptävla igen. I LA stoppade ponnyn ut på andra hindret (tränaren va med eftersom det va både storhäst och ponnytävling, så hon såg hela ritten), kunde inte hitta några fel alls. Gick in i MsvB och stoppade ut på första hindret.
Skulle ha hoppat MsvB dagen efter också, ändrade och skulle hoppa LB i stället för att få runt honom. Stoppade ut på andra hindret. Eftersom detta inte var den här ponnyn så undersöktes han på klinik utan att hitta några fel (röntgen över i princip hela hästen). Tog honom till en hästkiropraktor (kommer inte ihåg det riktiga namnet på dom) och han kunde inte heller hitta några fel.
Förra ägarna hade sagt att dressyr inte var det han gillade mest så han fick gå i skogen och hoppas en gång i veckan i ett par veckor. En månad senare vbar han som vanligt igen och plockade placeringar i MsvB.

Så nog kan vissa hästar bli sämre av dressyr, men många (läs: de flesta) blir bättre av dressyren.

Hästar är också individer - man han inte dra alla över en kam.

dresyren ligger i grunden till all ridning. Man vill ju ha en lydig hopphäst.Lydnadsdressyr.!

Men syftet med dressyr är att hästen skall bli lätt fram och jobba med baken... Så dressyr som du beskriver det - det är bättre att vara utan!

Dressyr föstör inte hoppningen!!!
Min kompis fick tränna extra mycket dressyr i veckan eftersom hennes ponny INTE (lyssnade) på henne när hon hoppade...
Hennes Ponny lyssnade MMYYyCCcEEetTT bättre på henne nästa hoppträning...
Dressyr är bara bra !!! =) :)

Arsozah skrev:
Nej, självklart det sa jag till min hopptränare oxå, dem behöver ju väldigt mycket markarbete. Men hon säger att om jag tränar för mycket dressyr så att jag vill satsa på det samtidigt som hoppning får hon långsamma muskler och det är synd med tanke på hästen eftersom att hon är så inriktad på hoppningen. Men då kanske jag får prata ihop mig med dressyrtränaren så att vi kan hitta på någon annan typ av markarbetsträning? :confused:

Man kan ju aldrig rida hästen för mycke i dressyr. Då har du ju en lydig å stabil häst till hoppningen sen. Det är ju bara bra, man jobbar ju upp hästens ryggmuskler så att den blir starkare i hoppningen. Jag tycker alltså att man inte kan få för mycket dressyr. Om du nu är orolig att din häst ska få för "långsamma" muskler så kan du ju galopper din häst i en friare glapp t.ex på en åker så att den behåller sina "snabba" muskler.. :banana:

Tappar hästen livsgnistan och börjar vägra för att man tränar dressyr, tränar man fel! Man behöver inte träna dressyr i paddock/ridhus runt runt i en timme, utan avbrott. ett bra dressyrpass är omväxlande och utvecklande för både häst och ryttare. Jag håller med den som skrev att det krävdes bättre ridning när hästen blir lydigare. Den reagerar ju snabbare och bättre på våra hjälper.

Hmm men nu har jag hört nya innegrejen från dressyrtränare;

- Håll händerna i teddyn (ludden under sadeln) och låtsas att du har inspänningstyglar - till hästen mjuknar... Undra på att dom stoppar!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 308
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 353
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar