Dressyr förstör hoppningen?

A

Arsozah

Jag har fått hem en väldigt fin ponny som är jätte duktig på att hoppa (avlad hopphäst), och min tränare säger att jag inte får rida så mycket dressyr eftersom att hon då får långsamma muskler och det ger konsekvenser för hoppningen. Är det så? Vad anser ni om det?

Sv: Dressyr förstör hoppningen?

Förstör och förstör? Om din ambition ligger i hoppningen så är det ju inga problem. Annat vore om du hade höga krav på dressyren så att du tränar "ner" när den sen ska "upp" i hoppningen.
Att träna dressyr för att få mer kontroll över hästen och dig själv är ju bara bra. Det brukar faktiskt låta så (säg till din dressyrtränare t.ex. att du börjat med western så får du se... ;) ), dem vill ju sälja sin egen "produkt".

Senast ändrad:

Det beror ju på vilken typ av dressyrträning du gör!
Tränar du som en dressyrryttare jämt får ju hästen andra typer av muskler.. Men "vanligt" markarbete behöver alla hästar såväl hopp som dressyr.

Det ena ger ju det andra, fortsätter du inte träna dressyr kan jag garantera att du inte har en lika lydig ponny om ett tag.

Nej, självklart det sa jag till min hopptränare oxå, dem behöver ju väldigt mycket markarbete. Men hon säger att om jag tränar för mycket dressyr så att jag vill satsa på det samtidigt som hoppning får hon långsamma muskler och det är synd med tanke på hästen eftersom att hon är så inriktad på hoppningen. Men då kanske jag får prata ihop mig med dressyrtränaren så att vi kan hitta på någon annan typ av markarbetsträning? :confused:

Det var det dummaste jag nånsin hört!
Visst får hästen lite andra muskler av dressyr, men hoppmusklerna får den av just hoppning, ska ni då hoppa 6 dagar i veckan för att inte riskera att få andra muskler ??
Tillockmed en del framgångsrika travhästar dressyrtränas DÄR snackar vi olika typer av muskler.
Även om det är hoppning du vill satsa på är det mycket bättre att variera träningen, allsidiga muskler är mycket bättre en enbart "hoppmuskler" en mångsidigt tränad häst håller mycket längre än en som bara tränar på ett sätt eftersom den inte slits lika mycket och hinner bygga upp musklerna emellan träningarna.

Nej, det som händer när man rider markarbete(dressyr) är att hästen blir lydigare på hinder och det kräver mer utav dig som ryttare, att du fattar kloka beslut vad gäller avstånd, tempo mm eftersom du har tränat hästen att lyda dig. Det kanske var det din tränare menade.....

För övrigt var det det dummaste jag hört.

Nä ok, men jag får försöka tala med min dressyrtränare om det och se vad hon säger. Men min ponny behöver bli lite lydigare och då är det väl självklart med dressyrarbete :S

Ja, lycka till! Det bästa är att tala med sin dressyrtränare om vad för övningar i markarbetet är stärkande och och gör hästen lydigare i hoppningen. Det är viktigt att du vet vad du vill ha ut av din ponny, vad är målet med markarbetet? Vad för övningar kan du tänkas göra för att avhjälpa det problem du har? Du vill ju inte att hästen ska "gå dressyr" utan syftet är att förbereda den för hoppningen.

Jag har en helt suverän dressyrtränare! Mina hästar hade aldrig kunnat gått dom höga klasser dom gör om inte hon funnits!

Senast ändrad av en moderator:

Tycker din hopptränare verkar ha väldigt konstig uppfattning, det bästa som finns på hoppbanan en välriden och lydig häst och för att komma dit så behövs dresyrrridning eller om man vill kalla det markarbete.

Nej det skadar inte din häst att du tränar dressyr med den, den kommer inte hoppa sämre för det, snarare bättre.

Nej inte tar hästen skada. Se på Peter E välskolade hästar som kan både göra det ena och det andra, samt Maria G Feliciano, hur välriden är inte han på backen!!!

I dressyren får du till lydnad och viktiga muskler. Du får hästen att orka sammla sig och sätta under sig, vilket resulterar i att man kan få ett avhopp som det bara smäller om!

De flesta elithästar i hoppning är väldigt välutbildade och klarar av att gå samlat och göra svårare dressyr rörelser!

Jo precis, jag får prata med min dressyrtränare och lägga upp nå bra strategi för min ponny.

Tackar o bugar för alla svar :bow:

Jag red FEI dressyr, Msv hopp och fälttävlan på min Dponny, jag märkte aldrig av att han blev sämre på något sätt av dressyren.
Däremot blev han lydigare, starkare och smidigare vilket gjorde att jag kunde rida ännu fortare och snävare i omhoppnigarna med full kontroll vilket gjorde att vi vann ännu mera rosetter :)
Slutsats: dressyr är bra!!

kan bara instämma: dressyr är bra för alla hästar!

Nä dressyr är inte bra du kan ju få en häst som är lydig och smidig i musklerna villket gör att du kan rida fortare i omhoppning och bli bättre än din tränare så dressyr är inte bra alls :smirk: *ironi*.

Träna du på med dressyr och lycka till.

Ok, det var många här som var emot min tränare så då litar jag på er :P

Det var det dummaste jag har hört... kan inte hästen vara smidig i dressyren kan den inte vara smidig i hoppningen heller.

Sen blir en häst stark av att gå dressyr.. man behöver ju inte köra Kyr direkt men LA. Träna skänkelvikning vändningar.
Om du hoppar din häst 1 timme om dagen har du snart inte en häst kvar! Man kommer inte undan dressyren vad du än håller på med!

Det tror jag inte, dressyren gör väl en häst lydig och lösgjord och det vill man väl att en hopphäst ska vara, sen kanske man anpassar dressyrarbetet efter hoppningen. Man blir ju mörkrädd när man ser en del hästar och ponnyer skena runt hoppbanorna, där fattas det verkligen dressyr!

jag har fått av min hopptränare att jag inte ska träna dressyr eftersom min ponny blir överlydig och går bakåt i hoppning, stannar osv. Men det gäller att hitta dressyrtränare som vet att man vill satsa på hoppningen! då är det inga problem alls.

Så jag föreslår att du hittar en dressyrtränare som inriktar dressyrarbetet på hoppning, om det är det du vill satsa på och framför allt förstår att det är hoppa du vill och inte rida "tävlingsdressyr".

Ne förstår, jag hade dressyrträning idag och hon förstår att d e hoppningen ja vill satsa på (hoppas jag). Men eftersom att hon inte är så markarbetad så är det bara grunder vi jobbar med i dressyren så så länge man är på den nivån så skadar d ju inte.

Tror att det är olika för alla hästar. Min kompis ponny blir jättetråkig i hoppningen om han blir för mycket dressyrriden. Tappar all gnista och vill inte hoppa. Blir han bara riden i skogen och hoppad går han MsvB utan problem. Han är lydig som personlighet.

Min ponny har jag ridit lydig genom dressyr. Vi har hoppat LA och ridit LA dressyr parallelt, Hela tiden har vi gått upp en klass i dressyren och sedan en klass i hoppningen. Fungerat riktigt bra för oss. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 308
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 353
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar