dressyr el. allround?

mag

Trådstartare
Jag är lite sugen på att skaffa en dressyr sadel till min häst. Har just skaffat henne och för tillfälligt lånar jag en allround. Men tycker oftast att dressyrsadlarna är bekvämare och skönare att rida i, och jag har inte råd att ha både och. Så nu undrar jag hur de funkar att rida ut i skogen osv. vet distansryttare som rider i dressyrsadlar, någon med erfarenhet ?? eller är jag helt fel ute?

Sv: dressyr el. allround?

visst går det att rida i skogen med en dressyrsadel!!

satsa på en bra dressyrsadeln du..

Om du trivs bra med en dressyr sadel är det klart att du ska ha en.
Men den är nog inte så bra att ha vid hoppnig ;) så undvik det.

Allroundsadeln som sig tycker jag är helt värdelös allvarligt talat. Ska man ha två sadlar, så väljer jag 100 ggr hellre en hoppsadel istället för en allroundsadel. Sen beror det ju lite på vad man vill göra också.
Jag menar, är du främst dressyrintresserad så passar en dressyrsadel bäst både till träning och uteritt (går dock inte så bra att hoppa i en dressyrsadel). Är du hoppintresserad är ju en hoppsadel ett bättre alternativ, fungerar minst lika bra som dressyrsadeln vid uteritt, men jag tycker även att den lämpar sig väldigt bra för markarbete/dressyr.

Kort sagt anser jag att det är värre att hoppa i en dressyrsadel, än att rida dressyr i en hoppsadel.

Jag, och många andra islänningsägare, rider både i paddock och i skogen med dressyrsadlar. Fungerar jättebra!

Red med dressyrsadeln en hel del i skogen nu när jag hade skickat iväg hoppsadeln på omstoppning. Funkar, men inget jag skulle ha gjort i längden. Men det är ju jag...

jag har numera bara en dressyrsadel och jag rider i stort sett bara i skogen. Tycker det funkar utmärkt! Jag hoppar visserligen inte och rejsar inte heller utan rider rätt lugnt och jag är helnöjd med den. Har haft allround tidigare i alla år men den är ju egentligen inte bra till nåt, varken att hoppa i eller till dressyr så jag måste säga att jag tycker bättre om min nuvarande sadel!!
Rider en bekants häst ibland och den hästen har bara en hoppsadel. På den hästen rider jag också bara i skogen men i ett betydligt högre tempo än med min egen häst (endast pga min egen häst är gammal) och hoppar en hel del naturhinder och då tycker jag att jag får ett suceränt mkt bättre stöd i hoppsadeln, speciellt som den hästen skyggar lite ibland och kan få för sig att studsa lite.

Har en hopp och en dressyr, men rider nästan alltid i dressyrsadeln. Tar hoppsadeln ibland när jag rider ut för att jag känner att jag måste använda den, kostade ju 16.000.. :p
Tidigare red jag jämt i hoppsadlar, men har sadlat om nu. ;)

Jag har nästan alltid dressyrsadel när jag rider.
Jag äger ingen hoppsadel men lånar en ibland.
Jag hoppar mycket hellre i en dressyrsadel än rider dressyr i en hoppsadel. Och i skogen rider jag ju mest dressyr. Min dressyrsadel har inte så jättestora knästöd (heter det så?), det underlättar nog vid hoppningen, annars så blir det nog obekvämt att ha de lite kortare stigläderna vid hoppningen.

Köp en dressyrsadel nu och försök spara till en begagnad hoppsadel senare om du tycker att det finns behov av detta!
Eller,om du letar begagnat kanske du kan köpa en av var sort.Finns ju ett stort utbud av bra märkessadlar som har några år på nacken,men fortfarande är mkt fina!
Allroundsadlar är som flera andra skrivit varken eller!
Lycka till!

Och jag är tvärtemot övriga som har skrivit här - gillar allroundsadlar generellt sett. Jag rider hellre ut i en sådan än i en dressyrsadel. Funkar bra till hoppning på låg nivå om sadeln har någorlunda stöd. Hyfsad att rida dressyr i, men man sitter naturligtvis inte lika bra som i en dressyrsadel. För mig är det en bra kompromiss eftersom jag har en växande häst som jag gör lite av varje med. Dessutom finns det ju allroundsadlar som är skurna mot hopp eller mot dressyr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 421
Senast: Ceta
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 613
Senast: Roxy
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 827
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 880
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden