Dressyr CR

C

Choklad

Jag ska anordna några dressyr CR under sommaren på vår ridklubb, men behöver era åsikter med vilka program och procentsats. (tycker det är mycket lättare med riktiga tävlingar :angel: )

Själv tycker jag att det är så döden tråkigt med bara LC1, LB1 och LA1, samma varje gång :crazy:.
Jag skulle vilja variera varje gång och använda även de anda programen inom LC, LB och upp tom LA3.

Men om jag nu måste tänka lite vidare så är de allre flesta som kommer på dessa CR tämligen orutinerade mest ponnyekipage men även några hästekipage, vad tror ni att de vill ha, är det för krångligt att lära sig nya program varje gång, eller tror ni även dessa vill ha variation?

Sen så har vi det här med CR rosett, vid vilka procent anser ni att de ska delas ut, egentligen enligt TR så är 60% godkänt (dvs 6.or rakt igenom), 50% är faktiskt bara "med tvekan godkänt".

Jag vill inte nedvärdera dessa ekipage men nivån på ridningen är i många fall väldigt låg så domaren kan inte vara helt ärlig i sin betygsättning utan måste vara väldigt snäll för att inte "knäcka" dem, men det är väldigt svårt att vara så snäll att att någon kommer upp i 60%.
Runt 50% strax över bruka de sluta (ungefär samma ryttare förra året på grannklubben hade de 60% gräns, snäll domare och fyra CR rosette delades ut på ca 25 starter (varav undertecknad tog två av dessa), ramaskri bland en del föräldrar).

Min åsikt är att 60% blir för högt, det blir nära på ouppnårligt för dessa, men eftersom samtidigt domaren är snäll (50% skulle också vara ouppnårligt med korrekt bedlömning (snarare en del neddåt 30%-40%)) så vill jag inte lägga det så lågt som 50% heller utan hellre på 55% eftersom jag tycker det blir lite mer att kämpa för inte att alla får en rosett bara för att domaren är snäll.

Jag vet att en del föräldrar ifrågasäter att hur ska de kunna motivera ungarna att kämpa och träna om de inte får en rosett, jag tycker nämligen precis tvärt om, att det är väl en stor motivation att kämpa på och försöka träna lite mer för att få denna rosett inte bara styra runt, plocka hem den, att det krävs lite mer.

Att lägga sig för lågt är detssamma som mig att dela ut CR rosett i hoppning även för de som hade upp till 8 fel, det var ju nästan felfritt liksom.

Sv: Dressyr CR

kan inte dom som blir placerade få rosett? alltså de första si o så många... beroende på startfält. då blir det ju lite mer äkta...

jag tycker att dommaren ska dömma på riktigt!! så är det bästa reultatet 25%... då går rosett till denne....

Nu är det så att CR bedömning INTE rangordnar ekipagen, de som är godkända efter den gräns man sätter får en rosett helt enkelt, det finns ingen 1a och 2a osv.

Egentligen tycker jag inte om "för snälla" domare, men det kommer int gå att undvika, varken jag som står som ansvarig eller doamren har lust med skogstokiga föräldrar som inte vill inse att ungen inte gjorde ett enda rätt och faktiskt inte var värd mer än sina 27%, ungen kommer förmodligen aldrig heller sätta sin fot på en tävlingsbana mer heller.
Domaren har fullt upp i dessa fall att försöka hitta något bra och positivt i ritterna att skriva som puschar på dem och jag kan lova att det inte är lätt i många fall.

Så domren kommer vara snäll så är det bara, men det är också orsaken till jag vill ha en högre gräns för att få en CR rosett.

Är det en ridskola det handlar om? I så fall är det ju svårt för deltagarna att träna extra inför starterna eftersom de rider i grupp för instruktör - och säkert ganska sällan.

Om jag hade varit i dina skor hade jag valt att låta 50 % vara gräns för rosett (om det är som du säger att de flesta inte borde få mer än 40 %). Däremot tycker jag att domaren inte ska döma för snällt. Positiva kommentarer kan hon eller han ju skriva ändå, fast betyget är "rätt" så att säga.

Vad gäller vilka program ni ska använda så kan jag säga att jag personligen hade blivit överlycklig över att få träna på programmen på lång bana.

:)

Vi brukar ha 60% som gräns. Nu är det visserligen väldigt få av de som startar en cr D hos oss som inte är ute och tävlar/på något annat sätt involverad i dressyren och då kanske det är lättare att acceptera gränsen?

Jag tycker att ni ska ha i alla fall 55% som gräns, 50% är i mina ögon för lågt.

Nej det är ingen ridskola det är privata ekipage.

Det är iofs domarens problem, men vad skriver man för positivt på någon som har 3 or i genomsnitt :confused:

så du tycker att det ska vara 50% och domaren hårdare istället?

De flesta här har jag svårt att tänka mig tävlar på andra tävlingar/riktiga tävlingar så de har nog inget riktigt pespektiv på det hela, deras föräldrar har det iallafall inte det är helt klart, deras ungar rider bäst även om ponnyn springer åt andra hållet.

Ja, jag tycker att det i det här fallet ska vara 50 % med en "hårdare" domare. Annars blir det en chock för ryttarna om de kommer ut på någon lokal tävling och får 3:a på något som de brukar få 6:a på vid klubbtävlingar.

P.S. Vissa domare är jättebra på att hitta det positiva i allt, hur dåligt det än är. ;) NÅGOT är alltid bra, även om det bara är att hästen gör rätt sak vid rätt bokstav (på ett ungefär :angel: ) eller att ryttaren trampade ner hälen i tre meter. D.S.

Jag håller med att det borde få ett "uppvaknade", men jag är tveksam till att någon av dessa kommer åtekomma till någon tävling os oss, och helt ärligt så är ju en stor del av anlendning att anordna CR dessa bla för att få in pengar till klubben, om de inte återkommer så blir det inga starter = inga pengar. (Med de menar jag inte att man ska upphöja dem till stjärnor..).

Du förstår dilemat va'?? :crazy:

Vi har alltid haft LC:1, LB:1 och ibland LD:1 eller LA:1 beroende på hur många nybörjare/rutinerade det har funnits i klubben (vi har en väldigt liten klubb:angel: ). Och jag som oftast är med och tävlar tycker det blir lite tråkigt med alltid samma program (LC:1 känns dummt att ställa upp i när man tränar på LB-LA nivå). Det blir alltid att jag rider LB:1 det börjar bli lite tråkigt (visserligen har de ju ändrat den nu men men).

Sedan tycker jag 55% är lagom för en klubb CR. Som du sa är är ju 50% knappt godkännt. 60% kanske är lite tufft, det har vi på KM om det är för få starter. Sedan är det iof kul att få rosett men man måste ju ha kämpat lite för den också.

Eftersom det är träningstävling och CR, 55%.
Tävlingsmässigt dömt, vill säga. Det duger inte att en ridlärare utan domarutbildning dömer (då bör det vara minst 60%)

Träningstävlingar och CR bör väl vara förberedande för riktigt tävling, ryttarna ska inte behöva få en chock när de tävlar första gången.

Immer

Ta med ryttarmärke II eller ngt LD program. Så har ponnybarnen ngt som passar deras egna nivå, dom får lättare att komma upp i deras 60 % och kan få sin rosett.

Jag tycker absolut att du kan ha med andra program än "ettorna". Har ridit LC.1, LB.1 och LA.1 på min klubb i flera år och det är så satans tråkigt! Finns ju flera program som är på kort bana också, om ni bara har litet ridhus. Är väl jättebra att man tidigt lär sig att lära in nya program också.

På de lokala tävlingar jag varit på som anordnat CR dressyr senaste 1½ året så har 58% procent gällt som "godkänt" och man har då fått rosett, 63% för rosett och plakett. Verkar vara standard här och folk verkar nöjda.
Mest har det varit CR i LC o LB, men i helgen var jag på en tävling där det var CR i LA:1. Det ska inte bli för mycket clear round heller, men just så här tidigt på säsongen tyckte jag att det var smart, det är lättare att "våga prova" en LA om man inte gjort det innan, eller känna av lite var man har hästen efter tävlingsuppehållet.

Ett alternativ är ju att skippa CR formen och ha programridning istället, att man helt enkelt bara rider upp sitt program och får sin bedömning. Arrangören bestämmer om det ska vara lång eller kort bana sen får den som ska vara med bestämma vilket program den vill rida. Då får man en ordentlig bredd på det hela, vem som helst kan vara med.

jag tycker 50% i LC 55% i LB och 60%LA, då ekipagen inte är så duktiga. som clear round på hoppning, där får man ju rosett redan vid 30cm med ledare! vissa barn blir jättestolt över sin rosett även om de "inte är förtjänt" av den, och då blir det en sporre att fortsätta. barn (vad jag har märkt iaf) tycker inte att det är roligt att vara med gång på gång utan att få någon rosett, vissa blir så ledsna att de gråter/slutar tävla!

när vi har haft LD (1 tror jag att det var? skritt och trav iaf) så fick alla som kom ihåg vägarna rosett!

Det beror helt på vad det är för ryttare man vänder sig till - ett barn kan behöva den uppmuntran en rosett ger dem även om det bara blev 51% medans en vuxen inte har samma behov av en rosett utan de ser det mer som en programträning. En rosett kostar så lite så varför inte lägga gränsen på 50% och sedan är det upp till ryttaren att förstå att skillnaden mellan en CR och en riktig tävling? Lite uppmuntran skadar inte :)
Vilka program som ska köras kan väl ryttarna bestämma själva? Som arrangör säger ni att tex valfritt program på kort bana el valfritt lättklass-program på lång bana sen är det bara för ryttarna att välja.

Jag tycker att det låter som om det vore bättre att ha programridning där domaren efter avslutad ritt pratar igenom ritten med ryttaren. Då kan domaren förklara för ryttaren vad den menar med bedömningen och vad ryttaren kan göra för att det ska bli bättre.
marija

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 311
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 585
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar