Dressyr är roligare än hoppning men svårare.

J

Jojjo_93

Detta året har jag börjat rida mer seriös dressyr och börjat tävla lite. Jag har snabbt insett hur mycket svårare det är än hoppning.

Tävlade idag och det gick inte så bra. Hästen var jätte spänd och nervös. :( Jag försöker att tänka posetivt men det var inget som gick bra på tävlingen. På framridningen gick det inte heller bra. När jag skrittade av stack hästen iväg några gånger för att hon blev rädd för att dom tog in hästarna i stallet (Padocken ligger precis brevid hagen)

Hur tänker ni efter det har gått dåligt på en tävling? :confused:
Jag blir väldigt ledsen när det går dåligt.

Sv: Dressyr är roligare än hoppning men svårare.

Hej!

Det är nog väldigt individuellt med vilket man anser vara lättast. jag tycker nog det är lättare med dressyr, då är det inte lika mycket nerver att hålla i styr.

Min första lokala dressyrtävling hoppade jag över staketet precis efter första snett igenom, det kändes inte heller speciellt bra. Jag satt dessutom på en ridskoleponny som bara tävlat lokalt en enda gång tidigare, då i hoppning och då hade han inte vågat hoppa ett enda hinder.

Jag brukar alltid utvärdera vad som gått bra repsektive dåligt på mina tävlingar, jag sparar alla mina protokoll, och sen är det bara att träna, träna och träna. Både ryttare och häst måste ju vänja sig vid de förhållanden som råder på tävling, för det är inte detsamma som träning även om man tävlar på sin egen hemmaklubb...

kämpa på!
:banana:

Konstigt hur olika det kan vara. Jag har alltid tyckt att hoppning är svårare. Har tävlat i både och, men det kan ju vara för att jag inte har ngn känsla för taxering;) Men kämpa på, man måste börja nånstans. Jag brukar alltid tänka att det 10 första tävlingarna man gör är enbart träning inför nästa gång. Som ngn skrev innan, spara protokollet och jämför, du kommer att med åren märka hur olika det kan vara och det är kul att se framstegen. Protokollet kan vara bra att visa för din tränare också. När det går dåligt brukar jag vara sur i ungefär en halvtimmer, sen släppper jag det. Händer väl att jag kan vara arg längre ibalnd men oftast blir jag bara sporrad och tänker att nästa gåmg då jävlar:D

jag diskuterar alltid efter tävling med min tränare, oavsett om det gått bra el dåligt. är vi på samma tävling blir det direkt på plats och annars tar vi det på träningen hemma.

sen är det bara att kämpa på, det går lite trögt i början när man är nervös själv och hästen är spänd - men ju mer rutin man får desto bättre ridning kommer man till inne på banan. man får åxå mer koll på hur man ska lägga upp sin framridning :)

sen ett konkret tips - rid massor av övergångar på framridningen! hästen lyssnar mer på dig, och ju bättre den lyssnar desto bättre känns det - ryttaren slappnar av - hästen slappnar av

Så ge inte upp - ju mer man tävlar desto roligare blir det! :bump:

/PF som lovat sig själv åtskilliga gånger att aldrig mer tävla dressyr efter diverse mindre lyckade insatser - men som idag rider Msv B och tycker att det är grymt kul! :D

Tack för alla svar :)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 312
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar