Dressera kalv?

Sv: Dressera kalv?

Ja uppfostra så man kan hantera den rent allmänt, såsom leda osv.

Mycket hanterande är vad som gäller + konsekvens, känsla och intresse. Ungefär som med föl/häst alltså.
Dom uppfattar signaler etc lite annorlunda (trögare) än hästar (min erfarenhet) så det bästa är om man kan börja på kalvens dag ett. Då är det enklare rent fysiskt.

Om du är ute efter ett framtida dresserat/uppfostrat fullvuxet djur, är det bäst att planera redan nu, hur du vill ha det senare. Promenerar du exempelvis mycket med kalven nu, gärna lös, så kommer den att följa dig fint även som vuxen.

LIA

Lite trögare än hästar är precis den uppfattning jag fått av de djuret :)

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
28 29 30
Svar
583
· Visningar
14 163
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Lantbruksdjur Hej, nån som har gjort en egen vattenbehållare till ffa höns, med samma idé som den på bilden att man kan fylla på vatten uppifrån? Med...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Snövit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt