Drar ut huvudet.

T

Tjalfe

Jag har en fjording som hela tiden envisas med att dra ut huvudet och dra tyglarna ur händerna på mej. Har fått tips av ridlärare att bara korta tyglarna och "hålla emot" honom. Så det blir en riktig dragkamp och jag är helt slut efter bara ett litet tag, alla vet väl hur starka fjordingar är..... det är också mycke andra saker som blir lidande för det här. Eftersom vi har våran "dragkamp" så blir jag ju jätte hård i händerna. och eftersom jag redan håller emot så mycke jag kan så finns det inget kvar till att använda tyglarna till andra saker så som ställa hästen inåt, halter och så vidare.. Han lyssnar inte på sätet utan bara rusar när det gäller trav och galopp, jag flyger som en vante...
Kom inte med nån kommentar att jag ska rida för tränare tack, det funkar inte just nu.

Någon som har nått bra tips? :D
 
Sv: Drar ut huvudet.

min dressyrtränare gav mej rådet att hålla kvar, sitta ner och ta tag i sadeln samtidigt. då kan inte hästen dra iväg dina armar eller få dej att resa dej ur sadeln och därmed få eftergift. kan hända att hästen börjar backa då men låt den då backa tills den är färdig och backa sedan lite till innan du går fram. detta var visseligen i skritt men borde funka i andra gångarter åxå.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Dragkamp i munnen, mellan häst och ryttare. Den vinner ALLTID hästen. För hästen ÄR starkare. En dragkamp i munnen, ger också en häst som blir väldigt hård och okänslig i munnen med tiden. Något som är väldigt vanligt bland många kallblodsridhästar.
OBS!!! Läs nu rätt, jag sa att det är välldigt vanligt. Men med det, vill jag inte säga att det gäller ALLA. Jag har själv ridit många olika kallblodshästar, som är ytterst känsliga både för hand, säte och skänkelhjälper. Så inga kommentarer om det tack.

Jag red under många år, ett halvblodssto som gått en tid som ridskolehäst. Hon var väldigt stark och hängde sig gärna på bettet. På den tiden, var "pessoabett" en nymodighet, men inget som ägaren var intresserad av att införskaffa.
Utan jag red alltid på vanligt tränsbett och inga extratyglar. Min instruktör, hjälpte mig då med ett knep, som blev lite mitt emellan bett och hackamore. "Snokremmen" (achenremmen) träddes genom bettringarna och knäpptes lite "på tvärs" i ordinarie nosgrimman. Om jag inte missminner mig, har jag sett en artikel, där "Dadde" gjort något liknande och det kan vara därför min instruktör gav mig det tipset, då hon ridit för honom.

Och, har du tillgång till pessoa och tycker att det inte hjälper, så kan du återigen använda "snokremmen" till något annorlunda, nämligen som "kindkedja" till pessoat. Då ett pessoa i sig, egentligen bara låter ryttaren dra mer och mer, till hästen "ler" ända upp till öronen (återigen tips från min instruktör). Det finns liksom inget som stoppar upp "hävstångseffekten" i ett pessoabett.

Sen är det bara att jobba vidare med hand, säte och skänkel, för att rama in hästen och få den mer lyhörd även för vikt och säte. Var inte rädd för att använda rösten!!! Jag pratar och sjunger dagligen för min häst. Till allmänhetens munterhet.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Om du bara rider vidare fast han har dragit ur tyglarna då?
Gör han det i trav så fortsätter du att trava och kortar tyglarna efter hand så du har bättre koll. lika om den gör i skritt eller galopp- låt den inte gå ner i gångart utan fortsätt bara- utan att bli arg -i samma tempo som du haft innan den drog tyglarna ur handen.

När du gör avbrott från tex trav till skritt låter du aldrig hästen få långa tyglar på en gång- sliter denur tyglarna ur handen i skritten så går du upp i trav igen och gör om avbrottet så många gånger som behövs till den inte sliter tyglarna ur handen, efter 5-10 skrittsteg får den långa tyglar...

Ofta slarvar man vid övergången till skritt och ger långa tyglar på en gång- det utnyttjar hästen ganska snabbt...
 
Sv: Drar ut huvudet.

Jag tycker det är märkligt hur många det är som rider sina hästar utan att hästarna vet hur de ska hantera bettet. Har man en häst som vet VAd man vill när man rör den med bettet, så drar den det inte ur handen på dig. Det här är för övrigt mycket bättre att lära in från marken är från hästen- för sin egen tydlighet och säkerhets skull. När jag länger tyglarna ska hästens mun följa bettet, när jag kortar ska den göra samma sak. Det är ALLTID hästen som ska söka sig till bettet, och inte bettet som ska fånga upp hästen.

Att ha en dragkamp med hästen lär varken din hand eller hästens mun någonting.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Två sätt att bli starkare är

1) Lägg tyglarna i "brygga" mellan händerna, dvs du håller i som vanligt men korsar därefter tyglarna och håller också den andra sidans tygel i varje hand. Vänster tygel till vänster hand som vanligt men därefter över i höger hand och tvärtom, alltså. Av någon anledning blir man starkare på detta sätt, däremot är det svårare att göra något med bara en hand, eftersom den andra måste "följa med" pga tygeln. Fungerar dock OK om det bara behövs i vissa tillfällen. Väldigt lättsamt för armarna om man dessutom trycker ner "bryggan" i mankammen på hästen framför manken när hästen drar.

2) Gramantygel fäst på sidorna av sadeln, genom bettringarna och till din hand. Får absolut inte verka så länge hästen inte drar, men när den drar blir man dubbelt så stark och behöver inte dra tillbaka, det räcker med att vänta ut. Fungerar mycket bra då man fortsätta rida hästen på tränsbett utan att vara låst på samma sätt som med bryggan, man kan ta ledande och understödjande tygeltag. Sätter dessutom inte hästen i någon form med huvudet då den inte verkar nedåt (åtminstone inte så länge inte handen drar bakåt).

Oavsett vilken metod man använder - skarpare bett, hjälptyglar, ORS eller vad det nu kan vara - är det viktigt att inse att det bara är nödåtgärder. Det är inte det som är boten mot problemet, boten är jobbet som måste till, dvs grundriding. Hästen måste bli lydig och smidig. Nödåtgärderna finns där bara för att stoppa hästen när den försöker välja sin egen lösning. Du ska lära hästen att eftersträva eftergift, så det är den som är nyckeln till alltihop tillsammans med beröm. Omskolning, är vad du har framför dig och det är kämpigt men väldigt intressant. Lycka till!
 
Sv: Drar ut huvudet.

Min fjordhingst (tyvärr död nu) gjorde så när jag fick honom och som du säger det går inte att stoppa dom då. Jag så till att ha ett bett han gillade, för honom ett rakt bett med lite tungfrihet:d , och när han satte nackkotpelaren rak och bara gick tog jag tag i vänster tygel och drog huvudet mot mitt ben tills han stannade, jag skällde eller skrek inte alls, ingen reaktion från min sida alls föränn han stannat, då släppte jag tygeln och berömde och fortsatte att rida. Han slutade ganska snart att försöka springa i från allt när han inte kunde vinna längre över mig:D
 
Sv: Drar ut huvudet.

Han drar tills jag släpper efter, och han nöjer sej inte fören tyglarna är så långa så att han kan gå med mulen i backen...
Fick tips av en ridlärare att jag skulle göra mycke tempoväxlingar. Men det funkar inte heller eftersom han bara rusar och då lyssnar han abslout inget på mitt säte(Mina 45 kg känner han ju knappt:crazy: ), dessutom får jag inget bra sitts eftersom han "drar upp" mej med tyglarna:o . Då kommer jag liksom inte ner i sadeln så att jag kan bromsa honom. Och tyglarna kan jag inte ta till hjälp för att bromsa, för dom drar jag ju redan så hårt jag kan i för att han inte ska gå med mulen i backen:crazy:

Är orolig för att han ska skada munnen utav våra dragkamper. Min axlar mår inte så bra av det heller:( Kan en häst göra så här om den har fel på munnen? Bli stum och okänslig.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Jag har fått rådet att bara skänkla till och hålla kvar i handen. Med betoning på skänklandet.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Är orolig för att han ska skada munnen utav våra dragkamper. Min axlar mår inte så bra av det heller:( Kan en häst göra så här om den har fel på munnen? Bli stum och okänslig.

Självklart kan beteendet vara ett "rop på hjälp". så givetvis, ska man kolla upp så hästen inte har ont någonstans, innan man tar till "tyngre artilleri".

Vi har en häst på "min ridskola", som än idag, flera ÅR efter att hans munproblem är löst, "stänger av" munnen emellanåt och kastar ut tungan. Att han går med tungan ute, beror på att han hade en fistel på olämpligt ställe i munnen som gjorde honom illa.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Jag har fått rådet att bara skänkla till och hålla kvar i handen. Med betoning på skänklandet.

Med all respekt - det tipset kommer bara från folk som aldrig upplevt det här problemet :)
Jag fick själv ett liknande "råd" när jag beskrev min ångvält: "ja, men sätt honom ordentligt på bakhasorna då!" - ehum, problemet är bara att när hästen har huvudet så långt ner/fram så är det som att lyfta en sten. Bettet tar mot tänderna och med nacke/hals styv så går det inte, man kommer inte ens tillbaka i sadeln. Man måste förhindra att huvudet hamnar där nere, och med en så stark häst klarar man inte det med bara tygel och tränsbett.

Om man vill ha ett bett utan hävstång men som man ändå blir starkare på så kan ett gag vara ett alternativ. Det har sidostycken som löper genom bettringarna och ju mer hästen drar, desto hårdare tryck blir det både i munnen och i nacken.
 
Sv: Drar ut huvudet.

min fjordingkille gör precis lika dant. Jag försöker hålla emot...muttrar lite på honom och driver honom framåt.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Både jag och min tränare har erfarenhet av problemet. Och det fungerar. Metoden handlar inte om att lyfta huvudet, utan att aktivera bakkärran så hästen själv lyfter sig.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Jamen låt honom gå med mulen i backen och rid framåt. Inte stressat utan forsätt med vad du höll på med... Vad som är jätteviktigt är att han inte får gå ner i gångart innan han lydit utan att dra tyglarna ur handen. Ta det inte så allvarligt att han rycker tyglarna ur handen just nu utan låt honom ta dem så du behåller din stabilitet och fortsätter rida...

Sedan när det fungerar bättre för dig ridmässigt då kan du bli irriterad om han försöker igen...
 
Sv: Drar ut huvudet.

men hur lätt är det att rida med långa tyglar och en häst som går med huvet sträckt framåt? Kan man ställa hästen t.e.x inåt då?- NEJ! Kan man få den att gå samlat? -NEJ!

Hur roligt är det att rida på en häst som har huvudet så långt fram det bara går och rusar i trav och galopp? och man bara får sitta på och hänga med.
och borde det inte bli svårare att "lära bort" det här problemet om jag låter honom hållas nu?

Och han vill ju inte gå ner i gångart, han vill springa snabbare!
 
Sv: Drar ut huvudet.

Gör han det i skritt också? Vad jag menar är att han inte ska ha det som ett sätt att slippa undan arbetet...Det klart du kan ställa honom även om huvudet är framåt nedåt. visst du kan inte samla honom men det kan du inte heller om du ska " bära upp" hela hästen med dina armar...

Om han får välja- går han varv efter varv med mulen i backen så du teoretiskt skulle kunna rida ett helt pass så?

Gör han likadant när du longerar? Är det möjligt att han "samlas" för mycket för sina förutsättningar. Har han gott om plats mellan käkben och atlaskota- eller är det möjligt att spottkörteln blir klämd då han ska ge efter på nacken så han faktiskt känner ett obehag att ge efter?

det är sällan hästarna bara är dumma...
 
Sv: Drar ut huvudet.

När min isis kille gör så (detta är bara det jag hört är bra, och jag säger inte att det är 100% rätt, för det är det egentligen inte, men det funkar!)

Rider jag själv, och han drar iväg, driver jag på honom, och sen tar ner honom. Då tror han att jag ville att han skulle gå snabbare.

Om jag rider med någon annan/att jag inte kan driva på honom. Sätter jag till med sätet och svänger helt enkelt runt honom.

När hästar gör så är det oftast dumheter och respektlöst, och något sånt tolererar jag INTE! Klart man först kollar om hästen har ont eller liknande. Jag gör så här, och han har i princip slutat med dumheter helt.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Mulen är inte i backen hela tiden, utan han sträcker huvudet framåt, ibland drar han neråt för att "få ur" tyglarna ur handen på mej eller dra upp mej ur sadeln.:crazy:

Jag tror inte att det är fysiskt omöjligt för honom att hålla in huvudet eftersom han klarat det fint förut. Men kan det kanske vara så att han inte orkar hålla in det pågrund utav att han inte är så jätte mycket tränad nu? Han är ju inte trött på andra vis eftersom han rusar...

I skritten går det bättre men han håller ju inte in huvudet lika mycke som jag vill. Men i skritten har jag mer kontroll över honom, eftersom han inte kan rusa där. Då får jag en bättre sitts och klarar av att bromsa mer med sätet.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Det är förmodligen delvis pga att han inte har orken att jobba rätt, däremot orken att se till att du inte kan få honom att göra det :D

Så länge du rider på bana spelar det faktiskt inte så stor roll om du rider på långa tyglar eller inte - de flesta hästar tappar fort lusten att springa fort i evighet på inhängnat område. Hans mål är att få till en dragkamp som han vinner. Du behöver faktiskt inte hålla emot för att få honom att jobba - det enda du behöver göra är att få honom att länga på steget. Det går inte så länge han springer i full fart, men man kan inrikta sig på sin sits så länge och vänta ut hästen. När han saktar ner farten tar du ett tempo som är lite högre än vad han själv skulle välja, och så försöker du rida fram längre steg men utan att de blir snabbare. Ha bara så långa tyglar att du kan styra med en i taget, för övrigt får de glappa, och ge honom möjlighet att sänka huvudet utan tygelkontakt när han slappnar av. Ju lägre huvudet åker, destom mer får du sträcka upp dig och desto mer drivning behövs för att hålla långa steg. Ev kan man ta hjälp av travbommar som hästen måste sträcka på sig liite grann för att nå över, men det beror på hur van hästen är vid att trava bommar. När traven är lugn rider du stora serpentiner och svängar kors och tvärs över banan, "visande" tygeltag och vikten svänger och fortsätt driva hästen till långa steg. Från början kanske hästen klarar bara 30 sek, avbryt när du känner att han inte orkar länga stegen längre. Detta är den första styrketräningen. När du har gjort detta så länge att det är stabilt, går man vidare till flexibel kontakt på båda tyglarna utan att steget blir kortare och huvudet högre igen, sedan gör man små små kramningar i tyglarna så att bakbenen kommer längre in under kroppen, sen kommer övergångar trav-skritt-trav, först med längre mellanrum och sedan tätare. Hela tiden handlar det om att vänta ut hästen och känna när den orkar. Den ska följa en tygel men varje gång den protesterar mot en förhållning på båda får man vänta och sedan göra om. Huvudsaken att hästen trampar på med lugna, långa, taktfasta steg, och att du har koll på din egen sits så att du inte gör det obehagligt för honom att jobba.

För att kunna bromsa måste hästen kunna hejda sin egen tyngdpunkt. Genom att länga bakbensstegen, kliver den in längre under tyngdpunkten och kan på så sätt bära den balanserat. När hästen trycker iväg bettet framåt, trillar den samtidigt framstupa och bakbenen kommer längre bakom tyngdpunkten. På så sätt måste den hela tiden springa fortare för att komma ikapp sin egen tyngdpunkt, men eftersom den redan har tappat balansen, kommer den inte ikapp förrän den tagit längre kliv. Jämför om du skulle ha fotbojor och påbörja en språngmarsch med att luta dig framåt tills du måste flytta fötterna. Om det inte finns något motstånd att trycka iväg bettet från, tappar heller inte hästen balansen. Titta på hur den rör sig i hagen, inte behöver den vara i lod med huvudet för att hålla balansen? Men för att komma i lod, måste hästen lyfta och sträcka hela sin framdel så att huvudet hänger från överlinjen, och då måste bakbenen in under tyngdpunkten och bära den. Så därför är steglängden viktigare än munnen till att börja med.

Vid uteritter måste man ha kommit betydligt längre för att hästen ska fungera, dels därför att det då finns en betydligt större anledning för hästen att fortsätta springa obalanserat (den kommer ju någonstans), men också av säkerhetsskäl. Det är inte acceptabelt att ha en häst som rycker en ur sadeln istället för att stanna när man befinner sig utom inhängnat område. Därför kan jag tycka att det är motiverat med annan typ av utrustning då, även om man naturligtvis inte ska rida hästen "svårare" än vad den är redo för.

Oj, vad långt det blev, sorry :o
 
Sv: Drar ut huvudet.

Tack för ditt svar och alla andras:)

Men hur ska jag göra på bästa sätt för att få honom att bara öka längden på stegen och inte tempot? Driver jag med sitts eller skänkel så flänger han ju iväg i full fart och jag flyger runt som en vante och får slita i honom för att få stopp:o :cry:

När vi är ute så springer han FORT! Men då drar han inte i några tyglar utan då är huvudet högt!

Ni undrar säkert varför jag inte tar hjälp av en tränare, och det finns anledning till det, men är väldigt svårt att förklara:crazy: Men fram igenom ska det iaf bli av. Men tills dess är det ju bra att få lite tips som jag kan prova:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 961
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp