Drar ut huvudet.

Sv: Drar ut huvudet.

Ryck aldrig en häst i munnen, ha en fast men mjuk och rörlig hand som är följsam - men bestämd.
När hästen rycker tyglarna ur händerna på dig ska du driva hästen bestämt framåt, sysselsätt en sådan häst hela tiden , och fundera på om du är väldigt hård i din hand?
 
Sv: Drar ut huvudet.

klart jag är hård i handen! jag drar ju så hårt jag kan!:o och jag vet att det är väldigt fel! men det är enda tipset jag fått av tränare.

Men hörrde du- rycker gör jag absolut inte!:eek: Är väldigt rädd om min pålle;)
 
Sv: Drar ut huvudet.

Prova ett skarpare bett. Kanske även en gramantygel knäppt på det sätt som beskrivits ovanför. Prova, det är inte farligt att prova nån gång för att se om det hjälper.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Jag har provat ett rakt pessoa bett, men eftersom hästen inte kan ta stöd på det(eftersom hävstångs-funktionen inte har nått slut) så har jag valt bort det just nu och rider på ett vanligt tredelat sötmalmsbett.
 
Sv: Drar ut huvudet.

hmm nu är ju inte jag så kunnig på detta med bett men vill du att hästen ska kunna ta stöd i bettet och lägga sig på det ??

men ang pessoa så beskrev Ingela H här ovanför att man kan sätta en rem som "kindkedja" på ett pessoa och det stoppar hävstångseffekten.
 
Sv: Drar ut huvudet.

när hästen försöker dra, ta tag med båda händerna runt ena tygeln (ytter) och släpp den andra (var snabb) då blir busstrecket obehagligt för att bettet lägger sig snett och du behöver inte rycka eller tokdra utan bara hålla fast..

testa iallafall :idea:
 
Sv: Drar ut huvudet.

jag förstog inte hur jag skulle sätta remmen på pessoat:angel:
 
Sv: Drar ut huvudet.

du sätter snokremmen genom de två övre ringarna, så att när du tar i tygeln så pressas bettet mot lanerna tack vare att snokremmen sitter under hakan på hästen.. precis som en kindkedja, fast en läderrem istället..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drar ut huvudet.

åhh nu blir jag nästan generad :o jag kanske har en framtid som illustratör :idea:

tack för komplimangerna :bow:
 
Sv: Drar ut huvudet.

Kanske det kanske! :D

Men ärligt, tycker jag det är skitbra när vi kan hjälpas åt att illustrera saker och ting, för att förtydliga förklaringar. Jag fnular gärna med illustrationer till mina förklaringar på hemmisen, i paint shop.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Hästen jag rider nu gör också så när jag kortar tyglarna. Oftast bara i skritt men ibland i trav också. Har även gjort så när jag ska sitta upp, men har gjort så att om hon gör så när jag sitter upp brukar jag lägga spöt lite lätt på halsen så nu gör hon det bara när jag rider. Vet inte varför. Har ridit mamman också och hon gör likadant, lr när hon tycker att det börjar bli lite jobbigt och när man ska sakta av och ge henne lång tygel.
Fick också rådet av en tränare att hålla kvar handen och inte ge ngn eftergift. Jäkligt svårt eftersom dom e så starka å typ drar en ur sadeln. Men om jag lyckas hålla kvar så slutar dom faktiskt å dra.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Finns säkert massor med bra svar redan men här är min syn:

På en sån häst skulle jag undvika att någonsin låsa handen eller dra i hästens mun. Tänk att du alltid har handen i samma position med avslappnade armbågar och axlar (du kan t o m låta bli att stänga handen så du bara använder tumme-pekfinger-långfinger, då är det extra liten risk att man låser handen och man kan låta tygeln löpa fritt mellan tumme och pekfinger, ska man göra en liten halvhalt räcker det med att stänga handen). Om hästen rycker så låter du bara tygeln glida genom handen, sen kortar du tyglarna igen så du har kontakt (men fortfarande inte drar eller låser) och hela tiden handen i samma position.

Som sagt, en dragkamp med hästen är man dömd att förlora. På en sån häst kan det löna sig mycket att aldrig dra och bara använda snabba tygeltag (kramningar) så den inte hinner spjärna emot eller känna sig fastlåst. Tänk på att om hästen protesterar har vi oftast satt den i en för hästen dålig position! ;)
 
Sv: Drar ut huvudet.

Jäkligt svårt eftersom dom e så starka å typ drar en ur sadeln. Men om jag lyckas hålla kvar så slutar dom faktiskt å dra.


Nackdelen är att om man misslyckas en eller flera gånger blir hästen sporrad att fortsätta. Om inte annat kommer den troligen testa varje ny ryttare om de är lika starka och konsekventa.
Därför kör jag själv hellre "ge inget att dra i"-metoden för då brukar hästarna lessna snabbt och jag riskerar inte att trilla av! ;)
Rent generellt ska man ju helst inte låsa hästens huvud eller försöka positionera det med händerna. Varför skulle det vara någon skillnad med grövre hästar? Försöker man få hästen "i form" genom att placera huvudet inåt blir formen oftast bara fejkad ändå. Den enda "positioneringen" som kan klassas som okej *egentligen* är att man ber hästen söka sig framåt nedåt men då är det ju å andra sidan omöjligt att dra ner hästen, snarare brukar man behöva lirka en massa.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Att en häst springer ifrån obehag är inte speciellt ovanligt. Ge honom och dig chansen att göra rätt och få beröm. Du får väl berömma dig själv om du nu inte vill rida för ngn tränare :)

Du vill ju tävla - tror jag att jag läste- med din häst. Då gäller det ju faktiskt att ni är sams. Bry dig inte om om "han inte håller in huvudet" -vad du tycker är tillräckligt på nacken i skritten utan ger han eftergift -ge honom beröm för vad han ger nu! Du har själv skrivit att ni inte tränat så mycket - beröm hnm för det han orkar ge nu så får du mer sedan!
 
Sv: Drar ut huvudet.

Jag skulle försöka med pricis tvärtom,rid med grimma,eller bettlöst träns på inhängnat område tills ni förstår varandra du och hästen.Du kan även med vanligt tränsbett longera med inspänning .Fortsätt med tömmkörning rakt fram och på volt.Hästar är mottryckdjur och hur mer du försöker få stopp på hästen dessto svårare blir det.Om det är svårt så känn innan hästen ska dra iväg ställ den åt endera hållet med bara den ena tygeln och böj med innerskänklen.Låt hästen gå i cirklar tills den stannar,led gärna utan att dra visa enbart vägen med innertygeln.Senare när ni är duktiga på det ovan,så kan du börja med att möta upp med yttertygel och ytterskänkel så du får hästen rak.Alltså så fort hästen vill springa ifrån dig led in på volt ut med innertygeln från halsen dra inte visa bara vägen Viktigt.Innerskänkel ska vara vid sadelgjorden ytterskänkel skall enligt hävstångsprinsipen vara en aning bakom sadelgjorden för att böjningen ska fungera.Träna fram och bakdelsvändningar!!
 
Sv: Drar ut huvudet.

När min förra häst gjorde nåt han inte fick, t.ex. dra tyglarna ur händerna på mej, brukade jag bara stanna och backa eller snurra honom på stället. Något som är jobbigt men inte obehagligt. Funkade på honom iaf. Lycka till!:D
 
Sv: Drar ut huvudet.

jag flyger runt som en vante och får slita i honom för att få stopp

Om du rider i ett ridhus eller i en paddock så är det jätte bra att använda sig av väggar och staket till att bromsa hästen med så slipper du slita i honom:smirk:

Tex: Om du travar och ska stanna, styr mot vägg/staket proa samtidigt eller vad du nu använder för röstkommando:D strax innan hästen stannar ger du eftergift,när hästen stannat, står kvar i några sekunder och beröm, när du gjort detta många ggr lovar jag att hästen blivit lydigare och du:) glöm inte att berömma efter varje gång den gör rätt;)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 961
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp