Drar ut huvudet.

Sv: Drar ut huvudet.

Idag har jag varit iväg och provat några utav tipsen jag fick.
Jag provade bl.a. att låta honom ha långa tyglar men bara såpass långa att jag fortfarande kunde styra. Och det hjälpte lite. efter ett tag så blev han "trött" och jag kunde bromsa honom en aning mer och han höll in huvudet LITE mer, men det skönaste var ju att slippa dragkampen.

Sen provade jag en annan sak som jag fått tips om; travbommar, och OJ! Vilken skillnad!! Då höll han verkligen in huvudet! Men desstå värre var ju att han rusade ännu mer före och efter bommarna eftersom han tyckte det var skit kul! Men han var ändå lättar att bromsa än när han hade huvudet sträckt framåt.

Nu kommer jag ju inte alltid kunna ha travbommar framme när jag rider. Men nu vet jag iaf att HAN KAN! och det var skönt att få slippa dragkamperna för en gångs skull. ikväll mår mina axlar bra och förhoppningsvis hans mun:)

Tack för tipsen!!:bow:

/En mycket glad Tjalfe:bump::banana:
 
Sv: Drar ut huvudet.

Hihi ja vi var jätte duktiga:D

Men han gjorde ändå inte på det sättet jag ville. Jag hade velat att han typ skulle "böjja in" huvudet, men han lyfte liksom upp hela nacke/hals. Så att huvudet hamnade högt upp istället.

Men har ändå tanken att han kanske inte kan, var ju någon som nämnde nått sånt att det var någon spottkörtel som kom i kläm om det var för trångt mellan atlaskota och käke? Eller minns jag fel?
Hans gamla ägare sa att veterinären sagt att han hade väldigt stora körtlar. Kan det vara problemet?
 
Sv: Drar ut huvudet.

Böjen på nacken kommer inte förrän han börja lyfta sina bakhovar i en båge och landa dem längre in under kroppen. Det är det som menas med att hästen ska vara aktiv bak, samla sig bakifrån etc. När hästen sänker baken och lyfter in sina bakben, kommer den att bära/lyfta hela sin framdel och huvudet hänger då i lod för att det behövs muskelstyrka för att hålla det annorlunda, men en häst som bär sig rätt är avslappnad i de musklerna. Och det är därför man brukar säga att man inte ska börja med huvudet, för börjar man mickla med tyglar/hand/bett skapar man motstånd och hästen spänner sig istället.

Apropå länga steget, så ska du inte driva förrän hästen själv har saktat farten, det är inte förrän då du kan påverka den på rätt sätt. Den måste nämligen vila på steget och det gör den inte så länge den springer. Du kommer förmodligen själv att känna det här, det är heller inte ovanligt att en tidigare springig häst blir rent trög i det här stadiet, det är ofta för att den inte orkar riktigt och då jobbar man på ordentligt en kort stund och förlänger passen allt eftersom. Man får se det som ett långsiktigt projekt.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Jag har en häst som var ungefär som din då jag köpte honom; felriden, samt riden med ganska hård hand. Tyvärr blir ofta kallblod såna, inte för att de är födda såna men för att många ryttare har attityden att "en stor och tung häst måste man ta i lite på om de ska märka nåt", och sedan när de blir hårda i munnen och svårridna så skyller man på att det är typiskt kallblod:mad: . I själva verket är de ofta otroligt känsliga hästar, både i psyke och kropp.
Hursomhelst, när jag fick hem hästen var första problemet att det gick bra att rida hemifrån, men så fort man svängde hemåt började problemen (oavsett om man red på väg eller bara 50 m ut på åkern): Han kunde INTE gå lugnt. Han taktade, slängde med huvudet, vräkte sig på bettet, småtravade, hoppade på stället. Dock stack han aldrig, men gick inte lugnt heller och stannade knappt. Jag red då på ett tvådelat tränsbett som jag fick med vid köpet, men upptäckte snart att det var alldeles för tjockt (han är låg i gommen). Han kunde knappt stänga munnen, och troligtvis hade det även slagit upp i gommen:( . Jag prövade då med tre-delat, det gick lite bättre, men han hade ingen större respekt för det heller. Så för att slippa slita i tyglarna, skaffade jag ett rakt pelham med tungfrihet. Och hästen blev som förvandlad;) . Antagligen trivdes han med tyngden och att bettet låg relativt stilla, och jag kunde vara mjuk i handen för att han reagerade på mindre hjälper. Jag behövde oftast bara använda övre tygeln, men när han fick sina ryck fanns ju stångtygeln där som "nödbroms".
Så nu hade jag en broms som fungerade. Jag började rida ut korta sträckor, bara 100 m, och alltid så att jag red i en cirkel. Så fort han började stressa, gjorde jag halt, lugnt och fint. Sen stod vi stilla, på lösa tyglar, i ca 5 sek. Sen gick vi fram igen. Så fort han började takta igen - halt. Jag hade som regel att han fick skritta så fort han ville, men INTE takta/småtrava. Jag använde förstås hela tiden sitsen också, så efter ett tag började han göra halt bara för sitsen, och fattade också att lättaste sättet att ta sig hem var att skritta lugnt. Det händer fortfarande att han får sina återfall, men det är sällan. När han började lugna sig, plockade jag bort stångtygeln, och bytte så småningom ut pelhamet mot ett rakt med fasta ringar, som han trivs jättebra med.
Först när grunderna satt, d.v.s. halt, igång, svänga på lätta hjälper, började jag kräva mer - en häst som inte accepterar bettet och förhållningar kan omöjligtvis samla sig eller ens lära sig något nytt. Enda kravet jag hade i början var att han skulle bära sitt huvud själv. Sen började jag jobba på att få bakbenen under honom med hjälp av halter, ryggningar, sidvärts o.s.v. De första två åren jobbade jag nästan bara i skritt, travade gjorde vi ute. Galopperar gör vi fortfarande bara ute, på rakt spår i lite uppförslut. Nu, efter tre år kan jag korta stunder känna att allt klaffar - hästen trampar under sig, är lätt i handen och ryggen höjs:love: .
Men man får ta det försiktigt i början, det är tungt för otränade hästar att gå rätt. Att hästen rusar är oftast ett tecken på att den inte orkar, då ska man sluta för dagen. Helst ska man ju sluta ännu tidigare, medan hästen är "på topp".

Oj, detta blev långt! Hoppas det var till någon hjälp!
 
Sv: Drar ut huvudet.

KL*

Men jag har funderat rätt mycke på det här som någon sa att han kanske helt enkelt inte kan! Det kanske är jätte obehagligt för honom att "hålla in" huvudet! Finns det något sätt man kan kolla det på? Blir orolig när jag tänker på det att både jag och andra ryttare försöker få honom att gå så och bråkar med honom när han kanske helt enkelt inte kan:crazy: :confused: Så det här är nog det jag måste ha reda på först!
 
Sv: Drar ut huvudet.

Om du kollar i "Dressyr med Kyra" på sid 23 är det väldigt bra beskrivet.

Generellt kan du framförallt i nuläget nu när ni varit oense ett tag, ta emot den form hästen bjuder på för tillfället. Försök inte pressa honom till ngt som får honom att göra motstånd... Det betyder inte att du ska rida kravlöst men låt honom själv få bjuda på den formen han vill/kan gå efter den ram som du sätter...
 
Sv: Drar ut huvudet.

Det kanske är jätte obehagligt för honom att "hålla in" huvudet! Finns det något sätt man kan kolla det på? Blir orolig när jag tänker på det att både jag och andra ryttare försöker få honom att gå så och bråkar med honom när han kanske helt enkelt inte kan

Varför måste han "hålla in" huvudet:confused: ? Är det inte vettigare att hitta en bekväm arbetsform för hästen där den bär upp ryttaren med bakben och rygg på ett skonsamt sätt?
Du har helt rätt i att alla hästar (speciellt inte de grövre) inte kan hålla huvudet i den eftertraktade 90 graders vinkeln, det blir helt enkelt obekvämt och så går de istället lite framför lod. Därmed inte sagt att de inte skulle jobba i en korrekt form. Själv måste jag erkänna att jag inte har en aning om hur min häst håller huvudet, har varken spegel eller någon som ser när jag rider (oftast) och jag bryr mig ärligt talat inte. Jag märker när det känns bra, och den känslan försöker jag sedan uppnå pånytt, genom att jobba hästen på ett sätt som gör att den aktiverar bakben och rygg.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Hur tror du det går på en dressyr tävling om han går med ett huvud som är helt sträckt framåt... alltså huvud-nacke-hals i en rak linje rakt fram, och imellanåt har mulen i backen?? Tycker överhuvudtaget inte det är så lätt att samla en häst som går så:smirk: Det hade varit en sak om jag bara ridit ute i skog och mark.. men nu sattsar jag på att börja tävla fram igenom, och då är det här ett stort problem, tror inte domaren blir så glad om jag rider hela programmet med långa tyglar..:crazy: Du säger att du inte vet hur din häst går, men du skulle nog märka om den gick med mulen i backen;) Nu har jag inte sagt att jag vill att han ska krulla ihop hela nacken och gå med mulen mellan frambenen:smirk: men jag vill åtminstone ha in det såpass mycke att det ser ok ut och att han går att rida på ett bra sätt. Men som någon sa, får jag honom att gå rätt med resten av kroppen så kanske huvudet åker in automatiskt. men det jag vill ha reda på i första hand är ju om han överhuvudtaget kan eller om det är bortkastad tid att lägga ner på det.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Hur tror du det går på en dressyr tävling om han går med ett huvud som är helt sträckt framåt... alltså huvud-nacke-hals i en rak linje rakt fram, och imellanåt har mulen i backen?? Tycker överhuvudtaget inte det är så lätt att samla en häst som går så

Ta inte illa upp nu, men eftersom du skrev att han inte går att bromsa med sitsen i trav och galopp, så är ni nog inte riktigt redo för tävlingar ännu. Ditt största problem nu, som jag ser det, är att hästen hänger i bettet/drar tyglarna ur handen och inte tar förhållningar på rätt sätt. Orsaken till att den hänger i bettet är att den är framtung och inte jobbar med bakbenen, det kan förstås också bero på att den kan ha ont nånstans eller att sadeln trycker, men det utgår jag från att du har kollat. Troligast är väl dock att det beror på att den inte orkar, att den inte har rätt muskler. Att hästen inte tar förhållningar är jag fel person att svara på, men antingen har ni ett ledarskapsproblem (med tanke på att hästen tydligen inte heller går att rida ut på ensam, om jag inte missminner mig?) ELLER så trivs den inte med bettet och/eller handen, och står därför emot. Det kan också hända att den är riden med hård hand och har lärt sig att försvara sig genom att bita fast och hänga i bettet.
Hursomhelst, om du får ordning på bakbenen, d.v.s. mer bärighet, och ser till att den accepterar förhållningar utan motstånd, och koncentrerar dig på att hästen ska vara lätt i framdelen och jobba på bak, så faller nog huvudet på plats efter hästens förutsättningar.
Du kan träna detta genom övergångar, vändningar, sidvärtsrörelser o.s.v. När hästen hänger sig i bettet/drar fram huvudet, aktivera den! Gör halt, sväng, byt gångart, tempo, vadsomhelst men rid inte bara rakt fram och dra tillbaks i tyglarna! Och jobba i skritt i början, till den kan bära sig bra där, gå sedan över till trav.
 
Sv: Drar ut huvudet.

Men det problemet jag forfarande tänker på är det här med att han inte skulle kunna pågrund av att han kanske kan vara för trång mellan käke och atlaskota:confused:

Ingen som vet hur man kan kolla sånt?
 
Sv: Drar ut huvudet.

Suck. Nej, din häst har förmodligen inte rätt förutsättningar för att gå så som du och dina medhjälpare försöker få den att göra. En dressyrhäst för internationella klasser ska du få plats med 3 fingrar i "mellanrummet" rakt bakom ganaschen nedanför örat. Men det betyder inte att han kommer att springa med huvudet och halsen i rak linje för resten av livet. Om du rider hästen så att du får igång bakdelen och hästen bär sig, kommer den att sträcka/välva halsen framåt, och då blir det här avståndet större, så är det med alla hästar.

Här har du en länk där du kan se att även din typ av häst kan presentera sig helt OK på tävling:

http://www.guusjesfanclub.nl/

Tyvärr hittar jag inte bildgalleriet, hemsidan är omgjord, men om du klickar på TV-snutten kommer det fram fler där man kan se lite av vad han gjort iallafall.
 
Senast ändrad:
Sv: Drar ut huvudet.

Suck? Räknar du med att man ska veta allt? Trodde bukefalos var till för att man skulle kunna fråga saker och få hjälp med det... Kan du ALLT? Men tack så mycke, jag fick svar på min fråga iaf och en bra länk:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Drar ut huvudet.

Men det betyder inte att han kommer att springa med huvudet och halsen i rak linje för resten av livet. Om du rider hästen så att du får igång bakdelen och hästen bär sig, kommer den att sträcka/välva halsen framåt, och då blir det här avståndet större, så är det med alla hästar.

Jo, det var ju liksom det jag har försökt förklara nu i två eller tre inlägg:angel: , men tack för länken, fina bilder!
Jag kom också att tänka på Frieserhästarna i Apassionata, de gick också med nosen framför lod allihop, men gjorde ändå levader, piaff och passage, vilket INTE går att göra om hästen inte är samlad - alltså gick de hästarna i optimal samlad form efter sina förutsättningar, och det kan TS:s häst också göra!

Lycka till!:)
 
Sv: Drar ut huvudet.

Vi hade ett liknande problem men satte grästygel på ponnyn. (Går från bettet via nackstycket till sadeln.) När ponnyn går som den ska inverkar inte hjälptygeln, men om mulen kommer för långt ner i backen tar det stopp helt utan att belasta ryttaren. Vi har dessutom svanskappa på pållen, så det som händer om hon tar i för hårt är att hon rycker sig i svansen...
Men själv vill jag nog hålla med er som tycker att det är bättre att strunta i munnen till att börja med, jobba med lång/lös tygel tills hästen tröttnar eller tills man hittar ett bra skäl till varför den gör som den gör. Det är ju ändå något den protesterar mot! Tidigare red jag en häst som var rädd om munnen, den blev stressad av ganska normala tygeltag och ville bara springa iväg, och det blev ett par turer i sargen innan jag lärde mig rida med magen (vikthjälperna egentligen) och inte med händerna!
 
Sv: Drar ut huvudet.

Jag kommer aldrig sätta på min häst en hjälptygel! Som du sa senare i ditt inlägg så kommer jag låta honom gå som han gör tills jag hittar anledningen och börja med att försöka "få med" resten av kroppen. När det sen fungerar bra så tar jag upp koncentrationen på huvudet igen(om problemet inte försvunnit innan dess)...
 
Sv: Drar ut huvudet.

Hästar som är överkänsliga i munnen kan vara helt underbara att rida! (På så vis att man utvecklas mycket.)
Jag motionsred t ex en häst som var väldigt känslig i munnen (konstigt nog hade dom ändå jaktkandar på den..) och helt enkelt ryckte upp huvudet om man tog för hårt. Men den var ganska välriden så jag lärde mig att bara använda mig av kramningar och sitsen för att få det jag ville. Väldigt utvecklande!
Sen finns det ju dom som är överkänsliga för ALLT. Red en ponny som inte var så mycket riden utan fortfarande i inridningsstadiet om man säger så, och den var tokrädd för skänkeln. Hade väl aldrig blivit härdad. Och så var den väldigt känslig i munnen och allmänt lite orolig och stressad. Dessutom reds den som utgångsläge på graman :eek: och ägarna var fast beslutna vid att skrämma pållen så mycket som möjligt med hjälperna för att den skulle bli härdad. Slutade med att den gjorde sig halt i ren skräck, men det är en annan historia. När jag "råkade" glömma gramanen och bara satt och åkte med skänklarna så långt fram som möjligt så jag inte skulle komma åt den i onödan, tänkte "lugna steg" och bara lirkade lite i inndertygeln för att få avslappning och ställning blev den till slut väldigt cool och avslappnad. Övergångarna kunde man göra med bara sitsen, fick den såpass "lugn" för hjälperna att jag kunde flytta lite sidvärts också. Ägarna var förvånade bara över en sån sak som att den inte körde upp huvudet i övergångarna och att den gick "i form" utan graman, men är det egentligen så konstigt med en häst som är överkänslig och blir nerdragen och sparkad på i vanliga fall? :crazy:
 
Sv: Drar ut huvudet.

Konstigt folk det måste varit som använde så skarpa bett helt i onödan, och vilken tur att du fick ordning på det:D Men förstår inte riktigt vad det har med mitt problem att göra?:angel: :D
 
Sv: Drar ut huvudet.

Det var ett svar till Impuls eftersom hon skrev att det kan vara lärorikt med hästar som har känslig mun.

Ditt problem är att hästen protesterar, vill du relatera det "problemet" till det jag skrev kan du ju se det som så att du har en bra läromästare till häst som vill lära dig hur du ska rida! ;) :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 961
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp