Drar ett djupt andetag

tanten

Trådstartare
..och förbereder mig på att totalsanera ett inrökt torp.

Nuvarande ägare har bott där i några få år men har hunnit röka in rubbet så att allt som borde vara vitt är gult.

Med andra ord räknar jag med att få lov att måla och feja rubbet.

Nu till frågan - räcker det med att skura med målartvätt innan jag målar om? Tapeterna lär jag väl slipa ner, men det som ska målas (tak, lister, fönster) -hur gör jag med det?

Måste man köpa förseglande svindyr färg? Kan man tvätta det så rent att det går att måla?
Målartvätt? Ammoniak? T-sprit?

Mardrömmen är väl att det börjar tränga igenom gult i det nymålade efter ett tag. :crazy:

Sv: Drar ett djupt andetag

Jag skulle nog säga: förseglande färg. Tyvärr går det igenom det mesta, det där äckliga nikotingula.

Jag skulle gå på spärrfärg, absolut. Onödigt att riskera att behöva göra om jobbet... Har själv köpt ett riktigt, riktigt inrökt hus. Målade och tapetserade och det funkade bra även där vi tapetserade - använde lite spärrfärg i tapetklistret efter råd från målare. I köket var det svagt laserat trätak och det tvättade vi bara, lukten försvann ändå. Svåraste stället var nog köksskåparna, de fick jag tvätta några gånger innan den unkna lukten var borta.

(Säljarna tyckte att det var onödigt att göra om övervåningen, för de hade bara rökt på nedre plan... :p)

• Gilla
Reactions: Sar

lite kl ang lukten
Några skålar outspädd ättika brukar ta bort den mest ingrodda rökdoften. Detta görs efter ordentlig tvättning/skurning, vädra sätt ut skålarna, bomma igen ett dygn, ta bort skålarna o vädra sen.

KL

en av fördelarna med att flytta dit nu är att årstiden tillåter obegränsad vädring.

Jag ska kolla vad det kostar att låta ett proffs göra de värsta delarna. ROT gör ju att man vågar tänka tanken...

Jag är en baddare på att skrubba och städa men måla tak tex är inte mina händers favvo. Lister kan man ta loss och fixa till ordentligt men tak....

Misstänkte dock att spärrfärg var nödvändigt. Gah! Fick också tipset av en vän att gå till proffs-städbutiken och köpa rengöringsgrejor speciellt för rök.

Jag skulle gå på spärrfärg, absolut. Onödigt att riskera att behöva göra om jobbet... Har själv köpt ett riktigt, riktigt inrökt hus. Målade och tapetserade och det funkade bra även där vi tapetserade - använde lite spärrfärg i tapetklistret efter råd från målare. I köket var det svagt laserat trätak och det tvättade vi bara, lukten försvann ändå. Svåraste stället var nog köksskåpen, de fick jag tvätta några gånger innan den unkna lukten var borta.

(Säljarna tyckte att det var onödigt att göra om övervåningen, för de hade bara rökt på nedre plan... :p)

Detta gav hopp!!

Det finns ytor som inte kan målas. Frilagda takbjälkar på övervåningen tex. Och golven är inte aktulla att röra. Har du klarat att få rent ett laserat tak bara måste jag klara att få rent jag med!

Vad tvättade du med?

Köket är ju där folk röker mest. Skrubbning av hela köket blir det. Inklusive spiskåpan ovanför vedspisen. Funderar på om det är läge att vitkalka den...

Huvudet snurrar av funderingar på var jag ska börja renovera, hur jag ska göra etc etc.

Vi köpte ett totalt inrökt hus i december förra året. Det vi gjorde var att ta ditt Anticimex som gjorde en röksanering. De satte in en ozonmaskin som renar. Den ska stå i något dygn och så är det klart. Kostade någon tusenlapp, helt klart värt det!

Risken med spärrfärg är att om huset sätter sig lite (vilket trähus gör) så spricker färgen och lukten kan krypa fram igen.

Om du ska vädra fick vi förklarat av anticimex att det är korta vädringar som gäller, om det är öppet länge och kallt ute så stänger sig porerna i materialet och håller inne partiklarna. Luften inne bys ut och du tror att det är klart. När det blir varmt igen inne så öppnas porerna och nya partiklar kommer ut... Så ska du vädra, gör det i korta omgångar, max 10 minuter.

KL

Hrm...

Inser att det nog är två olika frågor detta:
-dels lukten, vilken jag tror mig kunna bemästra, och
-nikotingenomslag i färg och tapeter

Skrubba bort lukten tror jag går. Åtminstone där det är sådana ytor som kan tvättas.

MEN, hur är det på sådant som inte är så lätt att skrura ordentligt som tex profilerade lister. Och tak som sagt. Jag har lite skräck för detta med taken. De är rejält fläckiga på nedervåningen. Jag vill ha vita tak. Inte tak som är vita ett tag och sedan blir fläckiga igen....

Och så tapeterna. Hur hårt måste jag slipa för att vara säker på att det inte går igenom nya tapeten?

Vi har renoverat en totalt genomrökt lägenhet. Det enda sättet var att köra förseglande färg - över hela alltet. Väggar, tak, lister - golven var faktiskt förskonade från röklukten (däremot fläckade).

Vårt tak var vitbetsat, tror det var nån sorts lackbets så det var lite yta på träet. Tvättade med Yes... mycket Yes. :) Tänkte att det löser fett bra och jag tänkte att det nog funkar på nikotin också. Jag använde skrubbsvampar, och diskborstar för att komma åt i vrår.

Vill du ha vita tak så tror jag nog på spärrfärg där också. Men du förlorar ju inget på att tvätta dem ordentligt först. Funkar det så funkar det!

Ang väggarna så tror jag inte du behöver slipa tapeterna så mycket, som sagt så om du vill tapetsera så blanda spärrfärg i tapetklistret. Eller grunda med det om du målar.

Håller tummarna! :)

Jag skulle ta ner gamla tapeter. Det har jag gjort i mitt hus fast det inte var rökt i det. Bredspacklat och haft en perfekt grund för vad jag sen vill göra. Jag målar och har målat om utan att behöva göra om grundjobbet.

Jag skulle ta ner gamla tapeter. Det har jag gjort i mitt hus fast det inte var rökt i det. Bredspacklat och haft en perfekt grund för vad jag sen vill göra. Jag målar och har målat om utan att behöva göra om grundjobbet.

:eek: :eek:

Att ta ner tapeterna innebär väl att varenda kvadratmillimeter måste spacklas och sedan slipas? I fyra rum, hall och ett kök. Herregud - det kommer att ta mig fram till midsommar med mina klena händer och min skadade kropp. Om jag ens klarar det?

Jag tror inte att jag vågar det. Slipa med maskin och se till att skarvarna blir fina - var den variant jag tänkt mig.

De tapeter som sitter fast ordentligt vill jag inte röra. Möjligen då måla över med någon spärr.

PS Madick. Jag kommer att bo på vägen ut till seminstationen, det går att bromsa och komma in på en fika :idea:

Jag ärvde mina föräldrars hus och målade om de flesta rum för ett år sedan. Både mor och far rökte som borstbindare och mamma var inte särskilt förtjust i att vädra, så det STANK verkligen om både väggar, tak, golv och möbler. Men jag har tvättat ALLT med målartvätt (utom spänntaken för de vågade jag mig inte på och möbler med tyg på slängde jag ut) och sen har jag målat med vanlig färg på tapeterna. Det ser fortfarande bra ut, och nu har lukten försvunnit ur taken också.

Jag ärvde mina föräldrars hus och

+ 1 på den fast det var svärföräldrarnas. Tvättade allt. Taket av furupanel mellan takbjälkarna i köket tog vi ned och bytte ut inklusive isoleringen (lätt beslut när vi såg hur gullfibern såg ut i taket över köksbordet där de rökt som mest). Drog bort tapeter, tapetserade nytt, nya golv, plockade ned och skrubbade trappsteg...

Önskar verkligen att vi hade förstått att man ska ta ut en saneringsfirma. Det hade varit väldigt väl använda pengar tror jag. Gör't, tanten.. och fråga om råd så du lägger krutet på rätt åtgärder.

:eek: :eek:

Att ta ner tapeterna innebär väl att varenda kvadratmillimeter måste spacklas och sedan slipas? I fyra rum, hall och ett kök. Herregud - det kommer att ta mig fram till midsommar med mina klena händer och min skadade kropp. Om jag ens klarar det?

Jag tror inte att jag vågar det. Slipa med maskin och se till att skarvarna blir fina - var den variant jag tänkt mig.

De tapeter som sitter fast ordentligt vill jag inte röra. Möjligen då måla över med någon spärr.

Vi har fått ner även välsittande tapeter genom att blöta in dem rejält och sedan tejpa fast stora plastsjok över dem. Sedan har det bara varit att dra.
Förseglingsfärg och röksanering har jag bara hört gått om. Hör med ditt försäkringsbolag om de har en ozonmaskin att låna/hyra ut.

Bekanta rekommenderade en målare, och jag ringde honom idag.

Han föreslog att jag skulle maskera golv och fönster, ta bort alla beslag och så skulle han spruta allt med en oljefärg som spärr. Éfter det kunde jag tapetsera och måla som jag ville. Känns som en lättvindig och bekväm lösning.

Jag ska höra av mig närmare månadsskiftet och boka en tid för honom att komma och titta.

Gah, kan inte säljaren hitta sig en lägenhet snart!

Jag föreslår fortfarande att du ringer saneringsfirma och kör ozonrening. Kostade oss 3000 kr för ett hus på 127 kvm. Tog 2 dygn och så slipper du oroa dig för både lukt och farliga partiklar. Själv skulle jag inte vilja bo i ett inrökt hus där det inte är sanerat ordentligt, det är inte bara lukten utan också mängder med farliga partiklar som du andas in... Tänk passiv rökning typ...

Spännande! Självklart stannar jag till när jag ska dit när fölisarna börjar ploppa ut!

:D

Ute vid vägen står en väldigt anonym svart postlåda i plåt.
Jag ska måla den i någon bättre färg.
Så jag kan säga "-du svänger in vid den xx-färgade postlådan"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka