Drar en ur sadeln..

Sv: Drar en ur sadeln..

Nej, det är väl ganska uppenbart att den inte går på tygeln när den drar tygeln ur handen! Det är det väl ingen som påstått?
Nu gör tack och lov inte min häst det så ofta längre utan jag försökte ge råd till TS.
Vad är ditt råd till TS? Låter som du mest avfärdat alla här att vara bristfälliga ryttare.

Nej, det är väl ganska uppenbart att den inte går på tygeln när den drar tygeln ur handen! Det är det väl ingen som påstått?
kanske inte men jag visste inte vad du menade med:
men just det problemet är du faktiskt först med att påpeka.

alltså om du menade 'mycket hand' eller att hästen inte gick ärligt på tygeln.

Att säga att roten till problemet ligger hos ryttaren är väl ändå långt ifrån att avfärda det? De flesta ridrelaterade problem beror ju faktiskt på ryttaren, eller hur? Att avfärda vore det om jag sa att någon var en så dålig ryttare att den personen är hopplös och lika gärna kan ge upp ryttarkarriären.

Mitt råd till ts är väl att jobba med att rida hästen och få den ärligt på tygeln. Konkreta tips om hur överlåter jag till ts tränare att ge. Eller ett tips är väl kanske att skaffa en (bättre) tränare som kan ge bra hjälp, om h*n inte redan har det.

det beror väll på NÄR hästen rycker i tygeln.
är det när den lunkar på halvlånga tyglar i skogen eller under ett träningspass.
Jag har då inte min häst alltid på tygeln när jag rider.

Om ditt råd till TS var "fråga din tränare" undrar jag över vad allt ditt andra svammel är bra för?
Om dina svar alltid är "fråga din tränare" undrar jag vad du gör inne på denna tråd och forumet? Nästan alla här inne rider för tränare och sitter man en söndag kväll och funderar över ngt hästen gjort idag eller de senaste dagarna kanske man inte ringer sin tränare. Vid nästa lektion har man massa frågor och nya saker att träna på. Därför är Buke ett bra sätt att rådfråga och få tips. Det är inte ett forum för egen beundran eller ett ställe att kommentera andras ridning om de inte bett om det.
Om du tyckte mitt tips till TS var dåligt hade du väl kunnat säga det och ge ett annat förslag och preciserat varför.
Att svara "fråga din tränare" eller "rid bättre" är det mest korkade jag någonsin hört. TS frågande om ett konkret tips och har du inga att ge gå vidare till nästa tråd.

Jag skrev från början inte i tråden för att svara ts, utan för att jag såg ditt inlägg och fick lite tankar om det som jag valde att skriva ner. Jag ber om ursäkt ifall du inte förväntar dig ngn spontan respons på det du skriver på buke. Jag tycker visst att man kan få kommentera folks ridning och annat även om personen ifråga inte uttryckligen har bett om det.

En häst som rycker tyglarna ur ryttarens händer är ett symtom på att ryttarens ridning är bristfällig. Det är inte bara en 'random' dumhet från hästens sida.

Nja, inte nödvändigtvis att just ryttaren är bristfällig :p kan dock hålla med om att en "duktig" ryttare bör ha lätt för att lära bort det. Vissa hästar (dock inte utan orsak givetvis, men sällan pga ryttaren) klarar helt enkelt inte att gå med korta tyglar ännu. På grund av spänningar, att de inte har styrkan, att de inte vant sig vid och accepterat den användningen av handen (vanligt på travare...) Visst går det att lära om, men att skylla på ryttaren är sällan hela sanningen. Dock kan man som ryttare försöka förebygga det genom att t ex aldrig ta tygeltag bakåt eftersom det kan förvärra situationen, genom att inte kräva för mycket osv.

Min häst fick för sig ett tag att göra så, men det är bara att rida vidare, hålla om med skänkeln och samla ihop tyglarna (om möjligt, släpp inte efter utan sitt djupt i sadeln och använd vikten samt håll lite extra på ena tygeln (samma som när hästen käkar gräs när man rider ute, om man "drar" i en tygel kan man få upp hästens huvud, två tyglar ger bara dragkamp som hästen garanterat vinner...)) Detta fungerade i alla fall på min pålle. ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter