Dränera och grusa hagar

F

Frajda

Ngn som gjort det? Har en vinterhage som på vintern är rena ler helvetet :devil: Skulle vilja dränera och grusa där. Det räcker nog inte att enbart lägga på en massa grus eftersom det är väldigt vattensjukt, halva hagen är en pöl i princip speciellt nu när vintrarna är så blöta. Så det måste med all sannolikhet dräneras. Vad kostade det dig att göra detta? Har det funkat bra? Hur fungerar underhåll? Vill veta så mkt som möjligt...:bow:

Sv: Dränera och grusa hagar

ja det har du ju rätt i, blir med andra ord ännu dyrare :( Det tråkiga är att hagen är kanonfin nu när det är torrt men på vintern är den hemsk.

Hola,
På vårt gamla ställe hade vi en vinterhage som var väldigt vattensjuk i mitten. Detta pga att hagen var belägen på berg och just i mitten var det en "håla" så det blev som en enda stor vattenpöl.

Det enda riktigt vettiga hade varit att täckdika hela hålan (läs halva hagen). Alltså ta bort jorden, lägga dit stenkross och sedan lägga på jorden igen.

Tyvärr fanns inte pengar och möjlighet till det så det fick bli att vi för hand täckdikade ingången och de vanligaste stråken. Sen hade vi en fåra som vi såg till att den var öppen som det mesta överskottsvattnet kunde rinna bort i.

På vårt nuvarande ställe så hade jag ut grannen som fick dika ordentligt ikring vinterhagen. Delar av det har vi även täckdikat för att allt vatten skall komma undan och de skall kunna gå någorlunda torrskodda och slippa lera. Nu under sensommaren kommer vi att lägga på grus på de mest utsatta ställena. Precis utanför lösdriften och ingångarna samt runt matplatsen.
HAr dock inte bestämt mig huruvida jag kommer ha markduk eller ej.

mvh Eva

Hej!
Om man ska vara riktigt nogrann så ska man dika ur ordentligt och lägga markduk innan du lägger på grus. Har du otur och det fortfarande blir vattensjukt så försvinner allt. Det gjorde det utanför våra portar till lösdriften.
Det som är viktigt att tänka är att man lägger på regält med grus och inte bara några ton. Dyrt! men lönar sig i längden.
Tjing

Liknande trådar

Anläggning Jag skulle behöva lite hjälp:) Jag skulle vilja veta hur man på bästa sätt gör en bra hage av nu odlad åkermark med sått vete på...
Svar
7
· Visningar
3 084
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama