Dräktighetsundersökningsmetod

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare bulwark
  • Startdatum Startdatum
B

bulwark

Hjälp, minnet sviker. Efter ett framtvingat beslut om att låta mina fölston vandra vidare till de evigt gröna ängarna, slog det mig att jag borde kanske låta dräktighetsundersöka dom då det finns en misstanke om tjuvbetäckning. Om så är fallet gissar jag att stona är i sjätte - åttonde månaden. Jag undrar vilken undersökningsmetod man använder då? Ultraljud, rektal eller blodprov? :confused:
Har aldrig undersökt ston så sent i dräktigheten, därav min fråga.

Sv: Dräktighetsundersökningsmetod

Borde väl vara enklast och billigast med rektalundersökning. Är de så långt i dräktigheten bör det gå bra.
Kolla med din veterinär.

Nja, allt är relativt. De är 15 & 11 år. Har anonnserat ut dom som lånefölston, men inget svar. Själv ska jag flytta och bör minska antalet hästar. Trist, men sådan är verkligheten.

Till Ballerina:Nej, självklart så tar jag inte bort stona om det visar sig att dom är dräktiga! Det är därför jag vill undersöka dom först. Fast om S.B. är dräktig så är det inavel (incest) då det är hennes son som är den skyldige.

Till Conversation Piece: De heter Santana Bulwark och M.M.Victoria, du kan få kolla själv. ;)

Senast ändrad av en moderator:

När vi läste etologi i skolan förr så sa läraren att hingstar aldrig betäcker sina mammor.

Ja, det är vad jag har lärt mej också. Det är väl bara hos homo sapiens detta familjära umgänge utspelar sig? Nej, jag är mera fundersam över det andra stoet.
Men för att återgå till originalfrågan. Är blodprov den metod som användes för att konstatera om stoet är dräktigt eller ej vid denna tidpunkt i dräktigheten?

men har du låtit hingsten gå ihop med stona så länge att han börjat betäcka? varför utsätta både hingststackarn o stona för det?

Nu var det inte det min fråga gällde. Och det är bra om man tar reda på fakta först innan man ifrågasätter varför hingsten gick ihop med stona. Jag har aldrig påstått att han har betäckt någon av stona! Jag bara undrade vilken metod som var säkrast för att konstatera en eventuell dräktighet, innan stona går till slakt. Jag vill vara säker på att jag inte skickar iväg ett dräktigt sto. Sedan om jag har låtit hingsten gå ihop med stona tills :devil: löser av han, så är det min ensak, eller hur.

tycker iallafall att det är taskigt mot djuren

Nu tycker inte jag att vi ska läxa upp varandra här, när vi inte känner till varandras förhållanden. Olyckor händer ibland, det måste man kunna ha överseende med.

Fast om S.B. är dräktig så är det inavel (incest) då det är hennes son som är den skyldige.

Ville bara säga en lite sak. Vet ju inte alls hur dina hästar har gått eller så. Men jag kan berätta för alla intresserade att min kompis fick ett hingstföl och när han var typ 2 till 3 månader gammal började han klättra å betäcka ston i hagen. Även mamma. :crazy:

Ville bara säga en lite sak. Vet ju inte alls hur dina hästar har gått eller så. Men jag kan berätta för alla intresserade att min kompis fick ett hingstföl och när han var typ 2 till 3 månader gammal började han klättra å betäcka ston i hagen. Även mamma. :crazy:

Och med det menar du att man ska skilja av efter 2 månader??? :confused:

Han var knappast fertil vid DEN åldern även om TS hingstunge var betydligt äldre.

Och med det menar du att man ska skilja av efter 2 månader??? :confused:

Han var knappast fertil vid DEN åldern även om TS hingstunge var betydligt äldre.

Absolut inte! Jag menade bara att vissa kan ju börja "lite" tidigt! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka