Dräktighetskoll

Trissa

Trådstartare
Hjälp mig nu! Snart är det 17 dagar sen hon seminerades, och jag funderar på om det är nån idé att kolla nu? Det blir ju ändå ingen omseminering, så för den delen kvittar det ju. Det måste väl vara bättre att kolla vid 30 dagar, (ev. tvillingar och så), och vid 90 dagar (med tanke på fosterförsäkring)? Så slipper fölis vid sidan åka extra turer också.

Sv: Dräktighetskoll

Det är bättre att kolla nu innan 20 dygn, ev tvillingar kan man ta nu iallafall, och hästen skall helst inte flyttas mellan 20-45 dygn då risken för resorbering är störst då...

Men hur länge kan man ta tvillingar? Finns det nån möjlighet att göra det efter 45 dygnet?

Jag är ingen expert, men det tror jag inte man kan göra.Däremot vet jag att man kan ta dom vid 16.

Men då finns det ju egentligen ingen anledning att kolla runt dygn 45 också, om man gör det vid 17 (om man inte vill kolla att hon fortfarande är dräktig då förstås..)?

Nej egentligen inte, men mellan 20-45 så KAN dom resorbera spontant, det kan dom ju iofs göra efteråt också, men just den tiden är risken större...men skall du inte betäcka om så spelar det ju ingen roll, är du nyfis så kan du bara ta ett blodprov på 100 dgr.

Vi kollar alltid 16-30-42dygn, vi åker till stationen och våra ston har aldrig resoberat pga. resa el. dylikt. Efter 42 brukar det inte hända spec. mycket vi brukar sätta igång stona och promenadrida dem lite efter 42 :banana: , rider däremot inte innan.
Kolla vad din hingststation kräver, en del kräver ju språngavg. vid 16 dygns dräktighet och då måste du ju kolla henne nu...
Tvillingar kan man klämma fram till 20dygnet men ju tidigare desto bättre, när vi haft tvillingrisker har vi kollat redan på 13-14 dygnet.
Vi har haft sena dräktigheter i år och kollade bara på 16 dygn och 42dygn, insåg att vi ändå inte skulle hunnit betäcka om innan stationerna stänger.
Har du tvillingrisk på ditt sto??

Liknande trådar

Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 055
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 716
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar