Dräktighetskoll i 7:e månaden?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kessy
  • Startdatum Startdatum
K

kessy

Kan man rektalundersöka vid den tidpunkten? Ultraljud är väl för sent, fostret är väl såpass stort då, eller? Är det ökad risk för kastning (detta gäller ett shetlandsto)? Stoet ifråga är sent betäckt och det skulle vara bra att verkligen veta om hon är dräktig, i annat fall kan man ju betäcka henne tidigt i år.

Sv: Dräktighetskoll i 7:e månaden?

Det går bra att undersöka rektalt, allra bäst eller "snällast" mot stoet är om du kan ta en veterinär med smala armar. Vi har tex en veterinär här i närheten som vägrar att rektalundersöka shetland pga hans grova armar.

Vem är hon betäckt med?

Det är en holländsk hingst, Santa Lutci v d Kuper, men jag är väldigt osäker på om hon verkligen är dräktig. Men är just lite rädd för rektalundersökning ifall det kan orsaka kastning. Jag har använt det, men bara på ston som varit längre gångna=mindre risk inbillar jag mig.

Det har jag aldrig hört men ring och diskutera med din veterinär. Om du absolut inte vill rektalundersöka så kan man ta blodprov istället.

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 387
Senast: Digbil
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka