Dräktighet

D

dolphinsmile

Min katt har gått utan p-piller i ett halvår och äntligen är hon dräktig. Är rätt övertygad om det i allafall. Är det någon som vet hur förloppet brukar se ut? Hon har varit tjock i en vecka ungefär. Har för mig att det är 9 veckor de är dräktiga? Hur långt gången kan hon vara?

Sv: Dräktighet

Alltså förloppet ser annorlunda ut för varje katt. Min äldsta hona blev tjock i femte veckan, min yngre hona tjockade upp sig efter bara en vecka.

Att hålla koll på kattens löpcykel är a och o. Att sitta och gissa är helt lönlöst för även om man kan generalisera om allting så är det ändå så att det här med dräktigheter är väldigt individuellt och en honkatts olika dräktigheter kan te sig väldigt annorlunda.

Jo jag är medveten om att man borde ha koll på löpcyklarna men jag hade gett upp hoppet om att det fanns några okastrerade hankatter härikring.. har till och med köpt en kaninunge istället :D
Så märkte jag förra veckan att han var väldigt spänd och tjock. Då kändes de rätt uppenbart..

Finns det inga jätte generella tecken man kan gå efter? förutom att hon en dag kommer in och är jätte smal.. för mer än så har jag inte..

Dag 21 får de i de flesta fall större, röda tuttar.

Dock ska du väl ändå hålla henne inne då det är dags att föda? Det finns mycket som kan gå fel.

Ja det är ju det jag menar.. men hon är en både ute och inne katt.. och eftersom jag inte har en blekaste aning om hur långt gången hon är så vet jag inte när jag ska börja ha henne inne.. Det kan ju vara så långt som 4-5 veckor kvar.. Men förhoppningsvis så kommer hon till mig när det är dags.. vi har en ganska speciell relation.. men men det kanske är att hoppas för mkt

Jo det är klart.. kan ju iaf ha henne inne på nätterna.. på dagarna kan jag oftast ha koll på henne.. har svårt att tro att jag skulle kunna stänga in henne i flera veckor.. hon skulle nog bli tokig..

En sak jag tänkt på också är att hon endast ligger på rygg när hon sover.. antar att det har med dräktigheten att göra?

Jag blev kattmormor sent i söndags kväll.
Det var både kattens och min första kull (och sista, nu ska hon steriliseras)

Läs kattböcker är mitt tips!

Hur som helst så visste jag inte att hon var dräktig förrän hennes tuttar började växa. Rund om magen i sidled blev hon alldeles väldigt (men inte förrän typ halva tiden hade gått började det märkas)

Hon visade två tecken på att det var dax att föda. Magen sjönk bakåt, nedåt under dagen, syntes tydligt.
På kvällen vid 21-tiden började hon knalla efter mig och jama uppfodrande. Jag fattade direkt att det var dax.
Klockan 23 kom första ungen, sen kom två till med typ 30 minuters mellanrum. Hon andades med korta andetag samtidigt som hon spann under värkarbetet, sen kom några kraftiga sammandragningar innan ungen var född.

Min kattmamma bet inte själv av navelsträngarna, hon åt heller inte upp moderkakorna. Jag hade läst att man bör fixa navelsträngen om inte mamman gör det och att det är bättre att försiktigt dra av den än att klippa. (det fick min sambo fixa, han är van att hjälpa kalvar till livet...) Väntade dock en redig stund innan vi tog av dem.

Nu är bebisarna 4 fyra dagar och mår utmärkt bra. Navelsträngstumparna ramlar nog bort när som helst. Kattmamman är jätteduktig och sköter ungarnas hygien, ser till att de får mat och ligger hos dem mest hela tiden. Själv skulle jag kunna sitta vid korgen och bara titta på dem hela dagarna!:love:

Ciao // Smirk

Jag försöker titta lite på de olika stadierna. När spenarna blir röda gissar jag att det är ca 6 veckor kvar. När man känner ungarna brukar jag räkna med att de kommer inom 2-3 veckor. Och när magen "sjunker ner" (vilket har varit tydligt på båda mina katter) så räknar jag med ca 2 veckor. Och om det blir lugnare i magen så väntar jag dem inom en vecka.

Man lär sig väl sina egna små knep med sina egna katter. Jag tror att det är ganska individuellt. Men så har det sett ut för mina hittills.

Måste en katt löpa MEDANS sden blir parad? Min 8åriga katt var ute i 4 dagar runt april,maj. Finns det chans att hon kan vara dräktig nu?:eek: :D

Jag vet inte om de brukar tillåta parning om de inte löper. Det är nog olika. Min ena hade inte tillåtit det om jag känner henne rätt.

KL

Tänkte jag skulle uppdatera lite.. har inte fått några kattungar ännu.. Men hon blir bara tjockar och tjockare. Hon tillbringar dagarna med att sova på min säng och gå och äta med jämna mellan rum. På natten är hon ute ett par timmar, kan inte stoppa henne. Men jag har satt en stege utanför mitt fönster som hon kan klättra upp på och ropa på mig om hon vill in :D fungerar bra tycker jag. alla andra tycker iof att jag är jätte löjligt hehe :angel: . Men jag skulle tro att hon föder inom den närmsta veckan.. känner på mig det..

tänkte ni kunde få lite bilder på henne också..

2006-05-1412_05_0001.jpg

Liggandes på sängen

2006-05-1412_46_0004.jpg

Ovanifrån

2006-05-1412_46_0002.jpg

På väg till maten :)

2006-05-1412_26_0001.jpg

Sover

tror fasen inte att man kan bli tjockare än så :D

Oj.. då kanske det är långt kvar med min då :crazy:
fast man vet ju aldrig.. pälsen på min döljer ju mkt också

Såg när katten låg på rygg idag att hennes spenar är väldigt spända.. Sen såg jag även att det var nått vitt längst ut.. ville dock inte vara där och peta.. Kan det vara dags snart??

Nej, hon ser fortfarande ut som en badboll! :eek: Hon är så brutalt stor, måste boreo på att hon haft så många kullar tidigare i sitt liv. För 3 veckor sedan såg hon ut att vara högdräktig och alla som då såg henne trodde hon skulle föda vilken timme som helst, men hon bara fortsätter att växa! Hon är rätt slö, ligger mest och vilar i sin låda eller i ngt fotölj, och kommer och tigger mat minst varannan timme. Då får hon dock bara i sig 1-2tsk, seda går hon och lägger sig igen... Kom ut nu, ungar! ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 132
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar