Sv: Dräktighet
Jag blev kattmormor sent i söndags kväll.
Det var både kattens och min första kull (och sista, nu ska hon steriliseras)
Läs kattböcker är mitt tips!
Hur som helst så visste jag inte att hon var dräktig förrän hennes tuttar började växa. Rund om magen i sidled blev hon alldeles väldigt (men inte förrän typ halva tiden hade gått började det märkas)
Hon visade två tecken på att det var dax att föda. Magen sjönk bakåt, nedåt under dagen, syntes tydligt.
På kvällen vid 21-tiden började hon knalla efter mig och jama uppfodrande. Jag fattade direkt att det var dax.
Klockan 23 kom första ungen, sen kom två till med typ 30 minuters mellanrum. Hon andades med korta andetag samtidigt som hon spann under värkarbetet, sen kom några kraftiga sammandragningar innan ungen var född.
Min kattmamma bet inte själv av navelsträngarna, hon åt heller inte upp moderkakorna. Jag hade läst att man bör fixa navelsträngen om inte mamman gör det och att det är bättre att försiktigt dra av den än att klippa. (det fick min sambo fixa, han är van att hjälpa kalvar till livet...) Väntade dock en redig stund innan vi tog av dem.
Nu är bebisarna 4 fyra dagar och mår utmärkt bra. Navelsträngstumparna ramlar nog bort när som helst. Kattmamman är jätteduktig och sköter ungarnas hygien, ser till att de får mat och ligger hos dem mest hela tiden. Själv skulle jag kunna sitta vid korgen och bara titta på dem hela dagarna!
Ciao // Smirk