Dräktighet

G

gullnosan

Jag misstänker att våran lilla hund ska få valpar.. igen.
Är det nån som vet hur lång dräktighetstiden är?

Sv: Dräktighet

joo.. jag borde väl det... men det har varit "oönskade gaviditeter" (kan man skriva så om hundar) varje gång..
tack ialla fall!

Varje gång!? Hur många gånger har det skett en tjuvparning egentligen? :eek:

Dags att förhindra det kanske? Hur kan sånt hända igen och igen? Vad gör ni om hon betäcks med en hanhund som är alldeles för stor, så att det finns riskt att både valpar och mamma dör?

Tycker ni ska kontakta en veterinär med ultraljud, ni kan ringa redan nu och boka tid (men det bör ha gått 3-4 veckor för att man ska se något på ultraljudet).
Konstateras valpar så kan man ge abortspruta!

En abortspruta kan rekommenderas eftersom ni inte vet vad hon har parat sig med. Hur kan det hända "många gånger?"

Det har inte hänt såå många gånger.. det här är andra!

Bebben skrev:
Om ni haft valpar innan borde ni väl ändå veta?

Men svaret är ca 63 dygn.

Vill bara tilläga att 63 dygn är ca!
Valparna kan föddas från 59 dygnet och framåt!
I enstaka undantag till och med tidigare, men full kontroll över henne från 59 dygnet rekomonderas!
Händer att de går över tiden också, utan att det är onormalt, men om inget hänt på 66 dygnet, rek. jag kontakt med vet.

undrar också om du ska låta dom födas :confused: annars finns ju som sagt abort sprutor!

Det var därför jag skrev cirka där också.

Vi har full koll på tikarna from dygn 58, och hittills har ingen fötts senare än dygn 62, men 63 är ju den generella tiden dom går, så därför svarar jag fortfarande med det.

Bebben!
Mitt inlägg var ingen kritik mot att du skrev 63, det var endast ett litet förtydligande, ledsen att du tog det så.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 178
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 477
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 377
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter