Jag slängde min efter att jag fått mina barn, typiskt.
Veterinären som var här och vaccinerade häromdagen berättade att hon har har varit inseminationsvet. samt håller på med avel. Hon rådde oss till att pumpa ur lite råmjölk direkt efter fölningen så fölet kunde få det lite snabbt. Det skulle inte heller påverka fölet när den själv ska tutta mjölk från stoet.
Hon rekommenderade vanlig bröstpump.
Problemet nu är som sagt stoet, hon är stoet med stort S. Kommer man nära juvret så tjuter hon till och kan vifta med bakbenen (har smällt till mig en gång när jag grejade avkomman och stod "för nära" hennes bakdel, hon hotade några gånger (typ akta dig) och sen small det
.
Hon gjorde t.o.m så när förra fölis kom och ville äta för första gången, tjöt och vifta med benet (detta avtog dock).
Jag har inte kollat i år då jag inte söker mer spänning i livet än det som redan är (=föl snart) men ska ta mig mod att testa
Jag är så oförskämt bortskämd med snälla hästar så ett riktigt stoigt sto är fortfarande ovant för mig.
Detta är alltså inte ett elakt sto men väldigt känsligt och stoigt, hennes lite udda egenheter. Hon tjuter högt och skvätter så fort vår valack och hon hälsar för 20e gången ute i hagen och då är hon högdräktig. Udda dam det där