Dräktiga ston 2014 del 2

@Görel Har du någon aning om vad det berodde på och gick allt bra med fölning osv sen? Mitt sto verkar i alla fall väldigt obekymrad så jag borde kanske inte vara orolig, men efter flera dagars ändå ganska kraftiga förvärkar + sprutande vit mjölk tycker man ju att fölet borde komma nu... :confused:

@Görel Har du någon aning om vad det berodde på och gick allt bra med fölning osv sen? Mitt sto verkar i alla fall väldigt obekymrad så jag borde kanske inte vara orolig, men efter flera dagars ändå ganska kraftiga förvärkar + sprutande vit mjölk tycker man ju att fölet borde komma nu... :confused:

Förvärkarna skulle jag inte vara så bekymrad över. Däremot den sprutande mjölken, det är inte optimalt att råmjölken försvinner på det viset. När unge väl kommer är det läge att göra foalcheck och även kolla råmjölkshalten med en refraktometer om du har tillgång till en sån

Förvärkarna skulle jag inte vara så bekymrad över. Däremot den sprutande mjölken, det är inte optimalt att råmjölken försvinner på det viset. När unge väl kommer är det läge att göra foalcheck och även kolla råmjölkshalten med en refraktometer om du har tillgång till en sån

Skönt att höra att du inte är orolig för förvärkarna! Det är mest det att hon är så annorlunda från det andra stoet som jag har haft och att värkarna är så mycket kraftigare hos den här, men alla ston är såklart olika och det är ju bra att utöka erfarenhetsbanken :)

Just eftersom hon har läckt en massa vit mjölk nu tänkte jag ta ut veterinär på när fölet är fött. Tyvärr har jag ingen refraktometer men jag får helt enkelt höra vad veterinären säger.

Jag är kvar, mitt Cardentosto är på dygn 333. Vill ha föl nu. Stora juver, kliar svansen, äter knappt något hö inne på natten. Hon står mest och sover, men föla verkar hon inte vilja göra än.

Földansar lite och håller en tumme eller två för er och hoppas på föl snart då. Min är ju bara på dygn 322 och än inga direkta tecken på att det närmar sig. Tror hon kommer göra sig klar helt plötsligt, utan förvarning ;)

Jag är kvar, kollar shettisen med kalkstickor och det går såååååå långsamt där. Jag har tyvärr inget betäckningsdatum på henne, men hon bör föla inom ett par veckor (hoppas jag, för lekkamraten är mer än busig nu och vill ha lekkompis)

Lilla p är ett fullblodssto dräktig med Grafenstolz.
Grafenstolz-fölet jag fick för 2 år sedan (om 4 dagar) blev så himla lyckat att jag provar med honom på det här stoet, så får vi se vad det blir.
Märta är dräktig med Conzil, det ska bli spännande att se om hon blir lika dominant och slår igenom lika mycket på det här fölet.

Lilla p, juverbilder från igår på dygn 304. Rumpan är alldeles dallrig ;)

IMG_1103_zps89bd9069.jpg

IMG_1104_zps40431459.jpg

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?