Dräktiga ston 2014 del 2

@Miiikaela_ det är så svårt att råda, det beror på så många omständigheter. Vad man har för möjligheter att bo nära stallet/vaka med kamera eller gjord osv.

jag hade kamera en månad innan beräknad fölning. Började följa henne på kvällarna och morgnarna för att kolla hur hon beter sig för att lättare kunna se förändringar. Sen började jag vaka mer ordentligt på dygn 320.

Vårt sto gör mig väldigt förvirrad...

Såhär såg juvret ut i lördags
E04579B4-EF3F-40D4-8E9B-DC57807FC9C0_zpsn9se1iid.jpg

Såhär såg hon ut i söndags... Ehh... Vart i hela fridens namn tog hon vägen??

8B2F5FF2-A3E4-4D0D-B312-2AF36C839978_zpsjybmtmpc.jpg

Nu ikväll såg hon ut såhär...

5A19A90C-C2BA-4434-927A-8E6AB14B7388_zpsvrxs0b6i.jpg

Hårt juver nästan hela vägen ut...

326 dygn idag.

Hon ligger rätt mkt på nätterna fortfarande.

Skönt att även en rutinerad kan få huvudbry;)

Vad är skillnaden på vaxproppar o det som hon har nu?
Min har också som pytteproppar.

Nu är nästa sto på gång :-) Ett 7årigt shettis sto som ska få sitt 3:e föl. Idag har hon fyllt ner i spenarna och mjölken är gul. Jag ska ta ett kalktest på henne ikväll så vet jag mer hur det ser ut :-)

@Miiikaela_ det är så svårt att råda, det beror på så många omständigheter. Vad man har för möjligheter att bo nära stallet/vaka med kamera eller gjord osv.

jag hade kamera en månad innan beräknad fölning. Började följa henne på kvällarna och morgnarna för att kolla hur hon beter sig för att lättare kunna se förändringar. Sen började jag vaka mer ordentligt på dygn 320.

Jo det förstår jag! Jag hade inte heller vågat råda någon även om jag hade massor med erfarenhet. Vi bor ju en bit ifrån och tyvärr blir det vakning på det gamla goda sättet. Så det kanske är lika bra att flytta in redan. 1000 ggr hellre för tidigt än för sent. Dagtid har stallägaren koll på henne då hon är sjukskriven. Så det kanske är dags trots allt. Inte nog med att man förhoppningsvis får föl man får jobba på sin mörkerrädsla på köpet ;)

Vårt sto gör mig väldigt förvirrad...

Såhär såg juvret ut i lördags
E04579B4-EF3F-40D4-8E9B-DC57807FC9C0_zpsn9se1iid.jpg

Såhär såg hon ut i söndags... Ehh... Vart i hela fridens namn tog hon vägen??

8B2F5FF2-A3E4-4D0D-B312-2AF36C839978_zpsjybmtmpc.jpg

Nu ikväll såg hon ut såhär...

5A19A90C-C2BA-4434-927A-8E6AB14B7388_zpsvrxs0b6i.jpg

Hårt juver nästan hela vägen ut...

326 dygn idag.

Hon ligger rätt mkt på nätterna fortfarande.

Såhär gör stoet här hemma HELA TIDEN. Jag är måttligt road. Hon gick ifrån att ha typ inget juver till att ha helt fyllt juver (utom spenarna) på några timmar, och då tänkte man ju, jaaaaa! Äntligen! Men icke, hon blev mindre igen... Mkt mkt mindre. Så jag vakar, trots att det inte ser ut att bli nåt föl förens tidigast helgen, men kan hon fylla så fort så känns det som att det kan gå väldigt fort. Och man vill ju inte missa nåt!

Såhär gör stoet här hemma HELA TIDEN. Jag är måttligt road. Hon gick ifrån att ha typ inget juver till att ha helt fyllt juver (utom spenarna) på några timmar, och då tänkte man ju, jaaaaa! Äntligen! Men icke, hon blev mindre igen... Mkt mkt mindre. Så jag vakar, trots att det inte ser ut att bli nåt föl förens tidigast helgen, men kan hon fylla så fort så känns det som att det kan gå väldigt fort. Och man vill ju inte missa nåt!

Jag har bara sett att juvret gått mer lite ca 3-5 dagar innan beräknad. Men inte sett det bli såååå mkt mindre.

Vårt sto hade kristaller igår och när jag pillade så ramla den av och då började hon genast en ny ansamling till ny kristall. Juvret är hårt och idag får jag inte komma i närheten för att ens titta på juvret... Idag åker selen på... Och kameran är ju såklart igång fortfarande... :) hade ju inte tackat nej till en fölunge några dagar tidigare. Men av de föl vi fått är det ytterst få som fölat innan 335 dagar... :(

Väntar första fölet, mitt sto är på dygn 327
Hon har haft vaxproppar i 2 dagar nu, i morse var det en mega stor, genomginlig som gelé.
Tycker vulvan var slapp som bara den.
Juvret har även fyllt i mer.
Tycker även rumpan blir mer och mer som gelé.
Undra när det kan vara dags? Måste mjölken bli vit innan hon sätter igång?

Mitt halvblodssto är på dygn 329 idag. Juvret börjar fylla ut ordentligt nu, men kan bli större. Väntar så på lilla fölis. Tycker att alla här på buke fått så ljuvliga föl och det gör ju inte längtan mindre efter ett eget föl

@Rox
Det lustiga är att det stoet som ska föla sist hela tiden ansett sig mycket mera dräktig, enligt henne själv finns det ingen som är så dräktig som hon ;) Hon har dessutom större mage.
Ljusbrun t.h. är på 335 dygn 2:a juli o mörkbrun t.v. den 30:e juli
IMG_1085_zps994a8ad2.jpg

Ovanifrån :)
IMG_1098_zps194e8371.jpg

Jag ingår ju i klubben för oss som har ston som ska föla sent. Min är på 297 dygn idag och det känns som att det är hur länge som helst kvar även om både hästen och jag tycker att hon är gigantisk. Och det är alldeles för mkt tid för nervös matte att oroa sig över allt möjligt....

Väntar första fölet, mitt sto är på dygn 327
Hon har haft vaxproppar i 2 dagar nu, i morse var det en mega stor, genomginlig som gelé.
Tycker vulvan var slapp som bara den.
Juvret har även fyllt i mer.
Tycker även rumpan blir mer och mer som gelé.
Undra när det kan vara dags? Måste mjölken bli vit innan hon sätter igång?

Hej,
hoppa in och läs i trådarna om dräktiga ston 2014, där kan du få svar på mycket :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 548
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama