Jag har ett sto som är fullgånget (335 dygn idag) och med råge redo för fölning - och jag börjar bli nervös över att fölet aldrig kommer! Här är tecknen som hon har haft:
- Gula ogenomskinliga vaxproppar som kom för 5 dagar sedan och som försvann efter 2 dagar
- Kritvit mjölk i ena juvret i 3 dagar och i det andra sedan igår (gråvit innan). Mjölken har droppat i kanske 4-5 dygn och t o m sprutat ut helt oprovocerat några gånger
- Förvärkar som har fått mig att springa upp och tro att det var fölningsdag tre gånger under sex dygns vakande (hon la sig ner, tittade mot magen och andades tungt, för att efter kanske 10-15 min resa sig upp som om inget hade hänt)
- En period på några timmar igår kväll där hon oroligt gick runt i hagen och emellanåt sparkade mot magen, kliade rumpan mot vindskyddet och skrapade med framhoven i marken
Det som gör mig nervös är att hela vulvan liksom har buktat ut jättemycket i samband med förvärkarna. Däremellan verkar hon må bra och det ser normalslappt ut, förutom i går kväll när det småbuktade hela tiden. Bilden är från den första förvärken för fyra dygn sedan. Så mycket har vulvan aldrig buktat ut igen men bilden är ju i alla fall tydlig.
Är det här normalt? Jag har haft några föl förut men då har allt flytit på väldigt okomplicerat med fullt juver -> vaxproppar -> föl inom loppet av ett par dagar.