Dräktiga ston 2014 del 2

Nu tänker jag göra dig avis @Nightwish ;)

Droppen som syns är kvar sen jag kollade färgen, än läcker hon inte av sig själv.

Dygn 356 är då detta... Mjölken är det ingen större skillnad på, men det känns som att det kan slå om snabbt, spenarna är inte klara än... Så riktigt än kommer nog inte fölis, men man ser ljuset i tunneln iaf :D

Klämde fram en droppe för att kolla färgen...
330 dygn idag (ja snart 331 )

9AC75A91-6BAB-48DA-8E97-2D6C861BA2A4_zps4mulghae.jpg

Förhoppningsvis inte allt för många dagar kvar nu...

Ibland står hon och sover. Ibland äter... Tittar man bara på kameran hade jag inte utgått från föl... Men hela familjen vakar med mig. Så jag tänkte försöka sova någon timme nu medan de andra kollar henne...

Här har juvret gått tillbaks något igen, mjölken är dock klibbigare än innan, men det lär dröja innan det kommer något föl. Hon är nu på dygn 357 och ser inte ut att föla närmsta tiden iaf :(

Jag har ett sto som är fullgånget (335 dygn idag) och med råge redo för fölning - och jag börjar bli nervös över att fölet aldrig kommer! Här är tecknen som hon har haft:

- Gula ogenomskinliga vaxproppar som kom för 5 dagar sedan och som försvann efter 2 dagar
- Kritvit mjölk i ena juvret i 3 dagar och i det andra sedan igår (gråvit innan). Mjölken har droppat i kanske 4-5 dygn och t o m sprutat ut helt oprovocerat några gånger
- Förvärkar som har fått mig att springa upp och tro att det var fölningsdag tre gånger under sex dygns vakande (hon la sig ner, tittade mot magen och andades tungt, för att efter kanske 10-15 min resa sig upp som om inget hade hänt)
- En period på några timmar igår kväll där hon oroligt gick runt i hagen och emellanåt sparkade mot magen, kliade rumpan mot vindskyddet och skrapade med framhoven i marken

Det som gör mig nervös är att hela vulvan liksom har buktat ut jättemycket i samband med förvärkarna. Däremellan verkar hon må bra och det ser normalslappt ut, förutom i går kväll när det småbuktade hela tiden. Bilden är från den första förvärken för fyra dygn sedan. Så mycket har vulvan aldrig buktat ut igen men bilden är ju i alla fall tydlig.

Är det här normalt? Jag har haft några föl förut men då har allt flytit på väldigt okomplicerat med fullt juver -> vaxproppar -> föl inom loppet av ett par dagar.

P1020668_zps5436da4b.jpg

Nu har vi passerat det gyllene strecket på 320 dygn, vi är inne på dygn 322 närmare bestämt. Så nu kan fölis få komma när den behagar. Sover i stallet och kollar henne ett par gånger varje natt trots att hon inte verkar färdig på långa vägar. Hon är lite ansträngd och mildare förvärkar men det är allt. Annars är hon obekymrad. Hoppas ändå på fölunge snarast, blir så försjunk av att se alla sötnosar!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 546
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama