Dräktiga ston 2014 del 2

@axel
Vi har räknat flera ggr och hoppats på att vi räknat fel men ikke... :cool:
Vill att liten ska komma nu, kommer ihåg hur jobbig fölningen var när hon gick 354 dygn :( fölisen då var väldigt stor.

Äntligen har Doris passerat 300 dygn. Är på dygn 315 nu. Tror hon är rundare den här gången än i fjol.
l

Jag är inte så aktiv i tråden eftersom mitt sto är utlånad, men hon är också kvar och är beräknad om mindre än en vecka... inga tecken på att fölis är på g ännu, men hon är riktigt stor nu och har det jobbigt. Fölat tidigare på 328 och 336 dygn. Nervöst att inte kunna medverka!

Nu är vi på G! Stor busig mage, påfyllt juver och glad energisk blivande fölmamma. Idag på dygn 304. Hon kommer att få föla i hagen och jag kommer att tälta alldeles utanför från och med nästa vecka.

O Charlotte.

OK. Då får man bara hoppas att det inte blir så lång väntan.
Kan inte föreställa mig ångesten.:nailbiting:
Jag är inte heller egentligen aktiv i tråden men tänkte lugna dig lite för fölen behöver inte bli enorma för att det tar tid. Min kompis häst knep till dygn 368 förra året, då hon till sist fick en liten späd grabb på min födelsedag. :love::love: Den var inte klar innan dess bara... Eller så ville hon ge mig en fin present!:idea:

tack.

En annan fråga. Igår läste jag att i en äldre tråd som påstod (även Nafayette) att det inte är fölsparkar man ser, utan är tarmrörelser:crazy:.

för mig är det märkligt då man kan göra kejsarsnitt på alla djur o att tarmen aldrig gör såna habrovinklar så det skulle synas genom den tjocka bukhinnan.
Tittar man på högdräktiga ston är de ju som bollar framifrån o det torde innebära att fölet ligger på bredden eller ihoprullad på sidan.
Den toppiga buken kommer väl när fölet vänder sig mot utgången o då har rumpan neråt.

finns det UL på långt gångna foster så man VET?

Nu ska jag åka o titta på ett Sezuanföl som föddes i natt som GIVETVIS har en stor hjärtformad stjärn.:love:

Senast ändrad:
Det känns som ren bullshit. Här sparkar den så att det kommer ut en bula på 5 cm som går tillbaks direkt. Känns verkligen inte som att tarmarna gör så!

Trodde att det skulle bli föl inatt, men inte då. Stoet vill ha kvar det i magen ett tag till. Hon betedde sig annorlunda, fullt utvecklat juver, stönar och suckar gör hon också, helt släppta bäckenband. Vad väntar hon på?

Mitt sto som hade läckt så mycket mjölk (mot slutet stod det till och med en dusch med fyra starka strålar från juvret en gång) fick ett fint hingstföl i går natt. Vi försökte få i honom råmjölk i nattflaska men det var helt omöjligt. Det var riktigt svårt att få tag i en foalcheck och den första veterinären vi ringde till tyckte trots anamnesen om sprutande vit mjölk att vi inte behövde göra något test. Efter mycket om och men fick vi tag i ett foalcheck och då hade han nästan obefintliga antikroppsnivåer.

Tyvärr vägrade veterinärerna sätta plasma på hemmaplan så vi fick åka in till djursjukhuset 10 mil bort. Det krävdes två påsar innan nivåerna var ok men nu är lilla fölet hemma och busar i hagen. Han har hela tiden varit pigg och stark så än har han ingen infektion, men vi håller koll. Stort tack till er som blev oroade över den läckande mjölken. Hade ni inte sagt något hade jag kanske litat på den första veterinärens råd och då vet man aldrig var det hela hade slutat :(

Söt är han i alla fall :love:

10428562_562976127152380_4366604148722919421_n.jpg

Förtydligande: Det var alltså jag hette Vanilj vars sto läckte så mycket. Tänkte byta namn till mitt stuterinamn istället men glömde säga det i inlägget ;)

S
Förtydligande: Det var alltså jag hette Vanilj vars sto läckte så mycket. Tänkte byta namn till mitt stuterinamn istället men glömde säga det i inlägget ;)
Skönt att du stog på dig . Själv skulle jag ringt upp veterinären som inte tyckte det behövdes någon foalchecl och talat om vad den sen visade ...
Så denne kanske tar lärdom av sitt dåliga råd som kunnat slutat riktigt illa ..

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama