Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Mitt sto syddes ihop efter insemineringen i våras (caslickoperation) då hon suger luft. Nu har jag VÄRSTA ågren för hur den här "uppklippningen" som ska göras i samband med fölningen!!!!

Jag har försökt läsa på, men vissa skriver att stoet kan klippas upp en vecka före förväntad fölning, vissa att det ska klippas när fölets nos syns?!? HJÄLP! Jag kommer att vara ett nervvrak när min fina E ska föla och har svårt att tänka mig att jag kommer att stå där iskall och vänta på en fölnos med en sax i högsta hugg!!!
Är det så att klippning måste ske i samband med förlossning så får jag nog tyvärr lämna bort E när hon ska föla och då kanske jag missar fölningen :(

Kan tillägga att jag varit med om en fölning tidigare och då skötte mammahäst allt på ett alldeles utmärkt sätt...(jag fick dock ingripa efteråt då efterbörden inte ville släppa).

Mitt sto är sydd, och när jag hade vet ute för blodprovs koll, så frågade jag henne ang det, och vi kommer klippa upp henne 4 veckor innan, i samanband med vacc.

Och hinner man inte klippa så är inte det heller någon katastrof men det spricker ju inte så snyggt förstås.

*Kl*

Här kommer en bild från idag på min tant,hon har gått 144 d. :D

1z1bcz4.jpg

Hua nä något blodbad vill jag inte vara med om även om det säkert går att "laga" igen. De med avelserfarenhet i min omgivning tycker att "uppklippningen" är en baggis :o

Mitt sto är oxå sydd, för första gången... Har med lite ångest för detta. Har hört väldigt olika meningar om hur man ska göra, men att man kan klippa upp veckor innan ska man väl inte göra? Meningen är ju att hindra bajs från att sugas in, o dessutom får man ett öpper sår som kan infekteras i o med att stoet kan suga in bajs...
En del klipper inte ens upp stoet, utan låter henne spricka själv när fölet kommer, det rådet fick jag av min seminvet som själv syr flera av sina ston, hen sa att hen aldrig klipper upp dem innan fölning då hen syr såpass tunt, det brukar spricka upp om stoet måste semineras om, men å andra sidan sa hen att hen aldrig sytt ett sto så mkt som mitt:crazy:

Man ska klippa upp när man ser att fölningen är igång, det har de flesta veterinärer sagt...

Verkar vara delade meningar om när det ska klippas :confused: rent logiskt så borde det bästa vara att klippa så nära fölning som möjligt. I år hade jag 2 seminvets (Flyinges och min "vanliga") båda sa ungefär samma sak "bara att klippa" "ha steril sax bara".
"Bara" :eek:

Skönt ändå att höra att det är någon annan som inte tycker det är "bara" :D

Jag har klippt många och det är lika mentalt jobbigt varje gång även om stona inte alls reagerar. Så när man ser att det börjar närma sig så vill jag gärna att veterinären hjälper mig att öppna.

+ Hunter. Nej jag vet inte vad som är rätt och riktigt,har absolut ingen erfarenhet av det, svarade bara utefter vad min vet sa :grin: Och jag har ingen större lust att klippa upp själv, och att låta bli för att spricka själv :crazy: nej det gör jag inte!

Jag har klippt många och det är lika mentalt jobbigt varje gång även om stona inte alls reagerar. Så när man ser att det börjar närma sig så vill jag gärna att veterinären hjälper mig att öppna.

Ushdå, men hur sjutton vet man hur mkt man ska klippa? Tänker mig att om man klipper upp "vanliga" öppningen, att det är lätt att det fortsätter spricka uppåt när fölungen kommer ut, är det inte lätt att det blir hemska skador? Att det spricker inkl analen?

Hade ut en ny vet härom veckan för vacc, han är en erfaren äldre vet som öppnat egen praktik nu, och då passade jag såklart på att fråga ut honom om detta, men han var tvungen att bläddra i sin bok:crazy: O läste sig till att man BÖR klippa när fölningen kommit igång, för att minska risk för infektion. Så han rekomenderade att jag skulle ringa en ANNAN vet när det var dags, o sen när fölningen var över så skulle jag ringa IGEN för att samma vet skulle komma o sy direkt efter fölningen:crazy:

:confused:

Man ser ganska tydligt när det väl är utspänt hur mycket man ska ta men klipper man bara ett liten snitt så brukar det spricka snällt sedan.
Men ärligt talat så är detta ingenting som ni behöver oroa er för. Med största sannolikhet hinner ni få ut en veterinär som klipper någon vecka innan det är dags eller så spricker det av sig självt och det är ingen fara!

Jag har varit med om ett par hundra fölningar och aldrig haft någon som spruckit hela vägen, klippt eller ej! Vi brukar inte heller sy direkt efter fölning utan det har gjorts i samband med nästa betäckning.

Okey, tack för svar! Men är det inte risk för infektion om man klipper så långt innan fölning? Har ju hört att det är så noga med att man väntar till hon är igång med fölningen?

Googlade på det här med sydda ston, och hittade två olika sidor där vet rekomenderade att klippa upp en vecka innan väntad fölning, och att man sydde igen snarast efter för att undvika infektioner. Så jag kommer att ta ett "snack" med min vet när hon kommer för att vacc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar