Dräktig???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BitterAss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 129

BitterAss

Trådstartare
Köpte 2 st 2 åriga travston från uppfödaren(ur ett konkursbo) för 3 månader sedan. De har gått på utedrift & ätit upp sig i väntan på ordentlig inkörning. Nu till "problemet"... Är j-ligt schalur på den ena av dem, om hon blivit tjuv-betäckt. Det kommer mjölk ur spenarna om man "mjölkar", dock ej fyllt juvret. Magen är toppig & "hänger" ner & ut på sidorna. Har ju bara haft konstaterat dräktiga ston förut. Nån som har något råd? Hon har även gått upp & ner i vikt trots bra fodring. Har varit trött & hängig, sover mkt. Men iofs så växer hon ju oxå.. Råd tack!

Sv: Dräktig???

Vad ska du med ett ultraljud till i så sent skede?:confused:
Ta ut en veterinär som kan känna på henne så får du nog svar på din fråga

Det är säkert så att hon blivit tjuvbetäckt, det är i alla fall fullt möjligt rent praktiskt. För ettåriga ston ÄR fertila...
En såpass ung häst som inte fölat förut ska inte ha mjölk i juvret.
Mitt råd är att du ställer in dig på att det blir fölning inom kort! Och Du! Det är inte alltid de fyller ut juvret innan fölningen. Så håll koll redan nu!

Det är naturligtvis inte kul, men ingen katastrof helle rmed fölande tvåårsston. se bara till att finnas till hands och hjälpa henne att ta hand om fölet när det kommer för det är inte säkert att hon riktigt förstår hur hon ska göra...
(jag har själv fått ett föl med tvåårig mamma, efter en tjuvbetäckning :crazy: )

Ok, tack för svar. Har inget annat val & det gör ju inget för min del & stammässigt heler på stoet. sen börjar väl det rooooliga att finna pappan..... Fanns ju ett antal grabbar på den gården :crazy: jag återkommer!!!

Apropå att hitta pappan: Får du registrera avkomman i STC när det (antar jag) inte finns en betäckningslicens löst på hingsten? Jag är tveksam, men det är möjligt att STC gör undantag i vissa fall?
Någon som vet?

det ska nog lösa sig nu kan de identifiera hingsten med dna o så betalar man betäxkningslicens avgiften eller nån annan summa så går det att registrera.
om nu hingsten är en travare?!

Fast det är inte så enkelt som att man har fölets DNA-typ och kan pluppa fram vem som är pappan då.
Det är väl kanske inte en omöjlighet att det är en tjuvbetäckning av en unghingst, kanske har uppfödaren varit för sen med att dela på stoföl/hingstföl till betet. MÅÅÅÅÅÅNGA är de föl som blivit till pga att man fått för sig att ettårshingstar inte är fertila...

Man kan ju bara hoppas att uppfödaren haft någorlunda koll på VILKA unghingstar som skulle kunnat vara aktuella.
För tjuvbetäckningar med godkända hingstar är nog inte så vanligt.

Jodå, regga får man men den hamnar väl i nån avsides stambok:smirk: En travhingst är det & så värst många finns det inte att välja på.. så det ska nog gå bra.

Fast lite krångligt är det ju iaf. Hade ett sto på mitt förra jobb som blev tjuvbetäckt (stackarn sprang gdk premie med ungen i magen) som det då var olika ägare på. Men hingstens ägare ställde sig som uppfödare och de fick ungen reggad. I & med att han jag köpte stoet av äger alla hästarna på gården själv så funkar ju kanske den dealen här å.. vi får se hur dt blir. :p

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 283
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 921
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 228
Senast: Moa092
·
Avel Hej! För några månader sedan tog vi ett rektal palpation test samt ett blodprov för att se om vårat sto var dräktigt. Proven visade sig...
Svar
5
· Visningar
1 908
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka