dräktig tik dålig matlust

sommarvind

Trådstartare
min blandras tik skall nu förhoppningsvis få valpar för andra gången. Skall ner och ultraljuda om ca två veckor. men ja oroar mig lite för att hon äter så lite... hon går än så länge på "vanligt" foder jag skall låta henne äta annat foder sedan när hon påbörjar sin andra månad. visst kan de va olika från individ till individ eller från gång till gång, men ja minns inte att hon hade dålig aptit sist nämligen.. då va de tvärtom... men de kanske börjar under andra månaden? Dricker gör hon ju mkt och de är ju bra , men hon slarvar en hel del med torrfodret... ja tänkte bara så att inte dom ev valparna far illa eftersom hon äter såpass lite?

Sv: dräktig tik dålig matlust

Varför har du tagit en andra kull på din blandrastik? Vilka raser är inblandade i henne och vilken/vilka ras/er har den blivande pappan? Varför tog du den första kullen? Vad är syftet?

För att svara på din fråga, så är det ju inte ovanligt med illamående hos dräktiga tikar. Valparna tar det de behöver, det är tiken som far illa av att inte äta som hon ska. Om den dåliga aptiten fortsätter kan det i värsta fall resultera i dålig allmänkondition för tiken och i förlängningen ev förlossningskomplikationer.

Vad ger du för (torr)foder? Har du någon gång testat (fruset) färskfoder?

Och sist men inte minst, varför i hela fridens namn avlar du på en blandrastik?

Sv: dräktig tik dålig matlust

jo ja äger en blandrastik och tar stolt valpar på henne och de är inget brott. Kanske skall hålla oss till ämnet?

Ja ger henne specific CXD jo jag har prövat färskfoder och det tycker hon om så kanske skall köpa lite sådant för att göra de hela lite roligare.

Men anledningen till att ja blev lite orolig beror på att hon var raka motsatsen när hon gick med sin första kull. Men de är kanske olika från gång till gång. Tänkte mest om de va någon som va i samma sits som mig.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
2 023
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka