Dräktig sto tuggar lödder?!

fuzeta

Trådstartare
Hej,

Kom in i stallet på morgonen och såg att mitt dräktiga sto stod och tuggade så det kom lite lödder. jag tänkte inte mer med det, och hon visade inte några andra tecken under dagen. Dock nu när jag gick ut förr att släcka osv, så stod hon och tuggade och nu kommer det mycket mer.

Det är vitt lödder och det verkar inte komma hur mycket som helst, utan bara när hon tuggar. Hon har bara runt 1månad kvar till fölningen, och jag som får mitt första föl är väldigt orolig!

Sv: Dräktig sto tuggar lödder?!

Och jag skulle vara mkt nogrann med att kolla så det inte är en lättare foderstrupsförstoppning!!!

Bör inte ha något med dräktighete i sig att göra att hon "löddrar"!

Sv: Dräktig sto tuggar lödder?!

Mitt ena sto får gärna lite lödder på läpparna om hon får torra pellets. Eftersom hon vägrar äta dom när dom är uppblötta så har jag senaste tiden fått handmata henne :o några i taget. Hon är dräktig och fullblod ytterst kräsen så vad gör man. Hon har dock inte visat några tecken på foderstrupsförstoppning utan äter snällt sin balja med lucern, havre och betfor bara det inte är några pelletsar i.

Hon har dock lite problem med tänderna och hon kan börja skumma i munnen om hon blir mycket upprörd eller förväntansfull tex innan en ridtur kan hon skumma innan man ens suttit upp. Och då har hon inte fått något kraftfoder innan.

Men det kan också vara ett tecken på foderstrupsförstoppning.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 629
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 189
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 956
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka