Dräktig ? Måste höra er åsikt..långt!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Skrållis
  • Startdatum Startdatum
S

Skrållis

Jag hämtade hem min foderhäst i början på Maj. Var uppe och provred i Mars. Tillsaken hör att hon inte varit igång på något år så visst fet och omusklad är hon.

Men nu har vi börjat ana oråd. :o..vetrinären kommer på måndag och kollar henne. Men jag vet inte om jag står ut hela helgen utan att få veta.

Hon har inte visat någon brunst sen hon kom (6/5), hon kissar mycket, Magen har inte blivit mindre och flyttat sig bakåt trots motion och ej mer att äta . Alla har skojat ...typ är du säker på att du inte fått två hästar?? Och jag har bara sagt nej, nej hon är bara tjock.

Idag kollade min lite mer dräktig hets vaan kompis på henne. Hon tyckt hon hade börjat fylla juvret och jag fick inte klämma på det (Fick en kospark). Men igår fick jag tvätta försiktigt med svamp och vatten. Kompisen säger att till 99 % är hon dräktig ..*hjälp*.

En annan bekant (som ej sett hästen) säger att hon kan vara skendräktig. Men visar dom alla dom här syndromen då ?
Kan tillägga att hon är rätt pigg och alert men har ju som sagt dålig kondis.

Hon har några vita typ små vårtor på juvren , vad kan det vara ???

Som sagt jag är så nyfiken så jag kan dö...iof sig ville jag ju inte ha ett dräktigt sto utan jag ville ju komma igån och träna :crazy:

Hoppsan! Om det är vaxproppar så är det en mycket nära förestående fölning på G! :eek: Jag skulle inte lämna henne utan övervakning nattetid tills du fått henne ordentligt kollad av veterinär, för på din beskrivning så tycker jag att det låter som hon är dräktig. :o

Har du pratat med ägaren och vad har den att säga om det hela?

Nope inga vaxproppar igår kväll i alla fall :crazy:
Men vi misstänker att det inte är så långt kvar. Som sagt veterinären kommer måndag hade helst sett att hon kom idag.
Har inte pratat med ägaren :o Vill ha vetrinärens syn på saken så jag inte sprider goja. Men jag är nu från att ha varit 50/50, också 99% säker.

Finns det ingen som kan åka och kolla henne redan idag? Nu vet jag inte var du bor i Sthlm, men annars vet jag av en bra som jag själv anlitar när det gäller dräktigheter.

Ja, okända dräktigheter kan lägga en hel del hinder ivägen när det gäller ens planer... :smirk:

Här är en bild på henne. Har tyvär ingen framifrån och ingen närmre ska försöka fota mer idag.
040506-5.jpg

Bor i Söder om stan, som tur var kom min vet. hem tidigare från utlandresan. Jagade henne i går men fick inte tag på henne. Samma kanske ?? (M). Hon ska ta prover på min valack också men tyckte det var för tidigt att göra det igår då det bara gått en vecka sen sist så vi sa att hon skulle ta båda på måndag ...herregud nu börjar jag bli riktigt orolig :cry: har jobbat natt och behöver sova några timmar ska störta ut sen . Stallägaren skulle ringa om det var något nu på morgonen. Grämer mig själv som inte har fattat bättre...

Lugn och fin. Lägg dig och sov några timmar så du inte bryter ihop av utmattning. Du vet ju inte ännu om hon är dräktig och det kan trots allt vara falskt alarm. :idea: De flesta ston fölar nattetid, men jag tycker det är en mycket god idé att få henne undersökt snarast.

Vi köpte ju en import i höstas som visade sig vara dräktig, men det misstänkte vi redan när det skulle vara tre månader kvar av dräktigheten och kollade upp. Nu fölade hon en månad för tidigt, men det gick bra efter en hel del trassel. :crazy: Finns att läsa om här i tidigare trådar.

Lugn ?? :D Nja lite lugnare inga vaxproppar än i alla fall :crazy: Man ska väll inte hoppa över ån men ja lite orolig är jag allt. Kommmer bli en lång helg. Läste sin tråd om din fölis....

Varför vill promt vänta med att ringa ägaren? Hade det varit jag hade jag ringt och frågat och sagt som det var. Då vet dom ju i alla fall.

Kan ju vara så att detta (om hon är dräcktig) är ett resultat av en tjuvbetäckning som ägaren inte vet om. Ja det är vad jag skulle ha gjort i alla fall.

Hoppas på det bästa, låt oss veta hur det går.

Jag tycker du ska kontakta ägaren så fort som möjligt! :eek: Även om du tycker om hästen, vilket jag tar för givet att du gör, så undrar jag om du verkligen vill stå för allt arbete och kostnaderna för en häst som du inte kan använda som du tänkt? :confused:

Om hon är dräktig och ni med hjälp av veterinär och ägarens egna funderinga kan komma fram till när hon troligen är betäckt, så vet du ju om du har möjligheter att lämna tillbaka henne eller inte. Man får inte flytta dräktiga ston sista månaden innan de ska föla och även om risken är stor att det är snart så kan det ju även vara så att det kommer först i juli och då skulle du hinna rent teoretiskt.

Alternativet är ju att ägaren får stå för kostnaderna för stoet och hon står hos dig tills hon fölat och första tiden, tills hon kan skickas hem igen. Du har ju inga som helst skyldigheter att ta hand om henne + föl de närmaste halvåret.

Hur det än går och vad du än bestämmer dig för, hoppas jag att allt går bra och håller tummarna. :)

Hände typ oss samma. Vi tog hem en låneshettis som sällskap i oktober då hon var väldigt fet. magen hängde nästan i marken. men sen gick hon ner i vikt (eller magen hängde inte i marken längre) men nu är hennes mage bred fet istället. Vi var väldigt misstänksamma då vi även tyckte juvrena började verka stora så mamma ringde ägaren och då så är hon tydligen dräktig. Han verkade inte tro att det hade tagit sig. Hon sak få sitt föl i början av juli.

Är bara nyfiken på hur det gått för er eftersom det är måndag idag ;) så har väl veterinären varit ute till er.

Anneli

Näpp inte dräktigt...Började brunsta en timme innan veterinären kom :crazy:. Hon har ju haft föl förut så vet. sa att dom kunde göra så här då ??? Hon är fortfarande svullen i juvren och som sagt hon har en kagge som inte är att leka med.

Pust, det var lite oroligt där ett tag kan jag förstá....
Skönt att allt är löst. ;) :D

Pust, det var lite oroligt där ett tag kan jag förstá....
Skönt att allt är löst. ;) :D

Ja på sätt och vis, men konstigt nog känns det lite "tomt" att det inte var bebis.
Hade ju blivit en "Summer Suprise".
Men som sagt tanken är ju att jag ska ha föl efter henne sen och det kan ju vara trevligt att välja hingst själv :)

Ja, då får jag säga grattis iaf. :D Tur att det bara var falskt larm och som du säger så får du ju vara med från början och välja själv "nästa" gång. ;)

Liknande trådar

Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 325
Senast: elfi
·
C
Hästmänniskan måste bara få ur mig allt som har hänt de sista veckorna jag och en kompis som delat häst på foder i två år lyckades äntligen...
2
Svar
31
· Visningar
3 532
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar