Dräktig katt som gått över i tiden

cellcell92

Trådstartare
Hej!
Jag har en honkatt på 1 år och 8 månader och är dräktig med sin första kull.
Hon var ute i 3 dagar under löp perioden och lyckades bli dräktig.
Men hon har nu gått över en vecka i tiden, och slemproppen gick för 2 veckor sedan.
Igår morse så började hon med löpskriket igen och idag är det ännu värre och jag känner bara ytterst få rörelser ifrån bebisarna i magen vilket gör mig väldigt orolig då man har kännt det jättetydligt innan..
Någon som varit med om dessa löpskriken under en dräktighet innan?

Min lilla Tös är väldigt liten till kroppen och jag vet att hanen är mycket stor, kan de vara så att ungarna kan vara för stora för henne att få ut på egen hand och att hon därför gått över i tiden?
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Har hon gått 1 v över tiden skulle jag absolut kontakta veterinär. Har hon krystvärkar? Varför para en liten hona med en stor hane?
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Låter som en tjuvparning eftersom honan hade smitit ut.
Sen vad jag tycker om det låter jag bli osagt ;)
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Hon hade smitit ut och vi lyckades inte få in henne förens efter 3 dagar :P så de va verkligen inte planerat. Anledningen till att vi vet att hon blivit parad utav en stor hane är att när vi va ut och försökte få in henne under dom 3 dagarna så var det bara den stora hanen som hon hängde ihop med hela tiden, och båda 2 sprang iväg som ett litet kärlekspar, tätt ihop pch åt samma håll :P så vi är 99% säkra på att det är han som är pappan.

Sen har jag varit i kontakt med ronnebys veterinärklinik och dom gjorde ultraljud och då såg allting bra ut. Men det ända don säger är att dom gör inget kejsarsnitt förens honkatten mår dåligt.. :S vilket jag själv anser verkar helkonstigt :S
Jag menar, är det inte lite för sen för att göra ett kejsarsnitt när honan mår dåligt..?
De kan ju vara tecken på att kattungarna redan är döda m.m..
Eller har jag fel?
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Och nej, hon har inte haft några krystvärkar, men hon har dock andats väldigt snabbt några gången och flåsat..
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Man brukar ha dag 70 räknat från 1-2 parningsdatum som sista dag typ, innan man reagerar. Ungarna växer ju också och blir större och svårare att få ut. Det hon gör, låter som förverkar. Då brukar dom kunna jama högt, flåsa och andas snabbt av smärtan. Det finns ingen annan klinik du kan ringa? Second opinion.
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Min hona gick fem dagar över tiden, hon fick en enda jättestor kattunge och hade det jättetufft att krysta ut henne, hon krystade i 70 minuter och jag var precis på väg att packa in henne i buren för att åka till veterinär när kattungen kom ut. Och honan var inte förstföderska. Åk igen med henne till veterinär- Eller kan ni ha räknat fel på dagar?
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

hur många dagar har hon gått?
när gjordes ultraljudet och hördes kattungens/kattungarnas hjärtan? har du känt sparkar?

Har ul gjort tidigt kan mamman kastat ungarna och fortsatt spela dräktig. Har hört flera berättelse om kattmamman på dag 65 börja löpa och var tom. Dvs skendräktig.
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Hon har gått 10, snart 11 veckor är det på onsdag.
Ul gjordes denna veckan i onsdags, och alla 3 kattungarnas hjärtan slog fint och jag har känt tydliga rörelser innan men nu är det bara ytterst få.

Bör jag kontakta veterinär igen och se om dom kan sätta igång henne på något sätt? Ge dropp eller något?

Idag känns hon otroligt varm, nästan så att de bränns när man känner på hennes mage :/
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Och såg nu att hon är kladdig baktill igen och det är blodblandat, vilket det var för någon dag sedan oxå..
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Okej, får ringa imorgon bitti igen då. Men kan dom försöka starta igång värkarbetet eller gör dom bara kejsarsnitt direkt?
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Ringe akut nu, och fick tid imorgon bitti klockan 9.. så får så vad som händer då
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Okej, får ringa imorgon bitti igen då. Men kan dom försöka starta igång värkarbetet eller gör dom bara kejsarsnitt direkt?

Du kan inte vänta till imorgon! Du måste kontakta veterinären och åka in ikväll om nu om du vill att honan ska ha en chans att överleva!
Ju mindre du känner kattungarnas sparkar ju större risk är att en eller flera är döda!
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Okej, får ringa imorgon bitti igen då. Men kan dom försöka starta igång värkarbetet eller gör dom bara kejsarsnitt direkt?

Sannolikt blir det kejsarsnitt på en gång. Värkstimulerande läkmedel har sällan god effekt på katt. Har hon dessutom gått över tiden så pass mycket som hon gjort är sannolikheten att hon kommer föda naturligt mycket liten. Max 71 dagar brukar man säga att en honkatt ska gå.
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Dålig stil av kliniken att ge en tid till imorgon bitti först, finns det ingen annan klinik du kan ringa?
Hon behöver förmodligen opereras direkt, kejsarsnitt och så kan det nog vara en eventuell livmoderinflammation också.
Hoppas allt går bra, åtminstone för honan!
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Blodig flytning tyder på att moderkakan/kakorna släppt och kattungarna måste födas inom 24h! Honan behöver ett kejsarsnitt nu!
 
Sv: Dräktig katt som gått över i tiden

Det blev akut kejsarsnitt imorse så ska få hämta hem henne och dom 4 små bebisarna nu vid 5. Och veterinären sa att allt hade gått bra och att dom små mår bra :) blev en liten bebis mer än räknat ^^ dock kommer jag få stödmata dom ett tag tills honans mjölk kommit igång ordentligt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 973
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp