Dräktig, eller?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rajraj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 816
R

rajraj

Jag har ett sto som ska föla om 1,5 månad. Hon är riktigt rund om magen och har även fyllt upp sina juver (inte med mjölk) men med något annat(?) som tydligen förstföderskor kan få.

Hur vet man att allt fortfarande är okej med fölet? Hur vet man att det överhuvudtaget lever? När gjorde ni er sista koll på era ston som ska föla om 1-2 månader? Jag gjorde min sista ultraljudskontroll på henne vid 100 dgr och då såg allt kalas ut.

Jag är så orolig! Lever det? Hur vet man det? Hon har ju fyllt juvrena och är rund, men det kanske blir så ändå trots att det inte lever?
:crazy:

Sv: Dräktig, eller?

Det är väl bara att vänta och se. Man kan ju inte göra något åt det ändå så slappna av och låt naturen sköta sitt.

oroa dig inte i onödan!
Visst kan du ta ut veterinär som rektaliserar och kontrollerar att allt står rätt till. Vill du ha den extra kostnaden för att bli lugnare så ta den. Inget fel med att säkra sig lite!
Ett annat tips är att lägga handflatan i flanken precis där magen börjar puta utåt och känna lugnt och stilla. Kanske får du en första kontakt med din blivande lilla kärlek. LYCKA TILL !

Jag har tyckt att det sparkar och brakar där inne ibland, men sen har jag alltid ursäktat mig med att det säkert är tarmljud. :crazy:

Känner du inga sparkar? Känn framför juvret under magen när stoet får kraftfoder på kvällen, det brukar fungera på min lånemage i alla fall men hon är inte fullt lika långt gången som din (ca 255 dagar)

Du har säkert rätt när du tror det är fölet!!
TRO på dig själv! Alla är barn i början när vi startar något nytt! Förbered dig och vaka över ditt dräktiga sto när tiden är mer inne.
Se om du hittar någon kurs att gå på. Vet att Equimed och Ursula Palm brukar ha dräktighets och fölnings kurser i södra sverige. Hon är kunnig på området och ger dig säket bra kunskaper.
Lycka Till!

Magen brukar ändra form då fölet rör sig. Ser magen inte likadan ut dag efter dag utan ändrar form då och då vet jag att fölet lever. Jag brukar också se när det rör sig häftigt. Däremot klämmer jag inte på hennes mage för att känna sparkar. Har inget behov av det utan det räcker med att jag ser att det lever.

Hej!
Av egen erfarenhet skulle jag göra en koll med veterinären. Dock hjälper det inte alltid (vill inte skrämma dig) men jag gjorde en koll på mitt sto när det var ca 2 ¨månader kvar, allt stod rätt till. Nästa dag när jag kom ner till stallet låg det en död för tidigt född fölunge i halmen.. Väldigt hemskt. Det jag fick veta efteråt var att efter veterinären varit där hade förmodligen fölungen fått kolik i mammans mage och dött, dessutom vid obduktion visade det sig att stofölet var missbildat inuti hade en trasig lever och ett hål i bukhinnan:(
Menar bara att det är värt att kolla verkligen, ibland hjälper det inte men ändå...

Varför skulle jag göra en koll med veterinär:confused:

Allt är som det ska vara kan jag inte förstå vad en veterinär skulle kunna upptäcka vid en undersökning. Eftersom ditt föl var missbildat hade en veterinärundersökning vare sig gjort till eller ifrån.

Nope, men det finns andra eventuella fel som kan upptäckas och så länge det går att upptäcka någonting är det ju bra tycker jag.. Det finns ju andra saker än missbildningar på insidan som kan upptäckas i tid och förmodligen rättas till

*KL*
Man ska ha i åtanke att det varje år stryker med en del ston för att tarmen spricker när man rektalundersöker dom.
Så att känna på dom för skojs skull kan jag inte se nån vits med.

Jag tänker som du!

Man ska inte pjoska för mycket även om man givetvis ska vara noggrann och försiktig.

*KL*
Man ska ha i åtanke att det varje år stryker med en del ston för att tarmen spricker när man rektalundersöker dom.
Så att känna på dom för skojs skull kan jag inte se nån vits med.

Jag har absolut inte klämt på henne, utan jag lade bara handflatan mot hennes mage, väääldigt lätt.

Jag har absolut inte klämt på henne, utan jag lade bara handflatan mot hennes mage, väääldigt lätt.

CK menade inte att du klämt på magen utan att det kan vara dumt att låta veterinären känna på henne rektalt. Det är inte helt riskfritt.

Så du kan lugnt känna om det sparkar i magen. Det är inget farligt med det! /AFF

Stoppar in handen iförd plasthandske i baken på stoet, river ut lite skit och känner sedan genom tarmen på livmodern..

Nope, men det finns andra eventuella fel som kan upptäckas och så länge det går att upptäcka någonting är det ju bra tycker jag.. Det finns ju andra saker än missbildningar på insidan som kan upptäckas i tid och förmodligen rättas till

Utveckla gärna vidare eftersom det du skriver om är nyheter för mig.

Enda rättningen jag vet vid dräktighet är klämning av en tvilling eller lägesrättning vid fölning.

VAD mer kan man rätta till under dräktigheten?

AM

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 901
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka