Dräktig, eller?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rajraj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 816
Sv: Dräktig, eller?

Det enda som kan vara av intresse om fölet är dött är huruvida stoet ska äta mer eller inte de sista månaderna innan fölning. Man kan inte gör något åt ett dött föl och det kommer ut av sig själv. (om det inte är felläge) Det är inte spädbarn vi pratar om som man kan operera i magen på mamman.;)
Jag brukar kolla mina ston på dygn 16-18 och sen senare på hösten för att se vilka ston som fortfarande är dräktiga. Sen är det bara att vänta o se fram emot vårkanten.:p Det är inte alltid man kan se o känna fölet sparka.

Utveckla gärna vidare eftersom det du skriver om är nyheter för mig.

Enda rättningen jag vet vid dräktighet är klämning av en tvilling eller lägesrättning vid fölning.

VAD mer kan man rätta till under dräktigheten?

AM

Det jag som är jag tycker är värt att göra en undersökning för är ju för att kolla om fölet ligger rätt osv. Rättelse: Jag undersökte absolut inte mitt sto för skojs skull utan gjorde det efter rekommendation från veterinär samt flyinge.. Jag är ingen duktig uppfödare på nåt sätt, men det är iaf vad jag tycker och tänker.. den får ju alla såklart tycka vad dom vill och göra på sitt sätt. Jag säger inte att det ena eller det andra sättet är rätt, bara vad jag gör:idea::banana:

Fölungen kan ju ligga lite hur som helst tills sista dygnet inför fölning då den vänder sig i förlossningsläge. Då ska man ju verkligen inte in och störa. Så ditt resonemang håller inte.

Jag tror du kan vara lugn eftersom mage och juver växer.

Dör fölet brukar stoet i regel kasta relativt snart efter det. Dvs, det är inte troligt att fölet är dött nu och hon sedan går hela tiden ut.
Föl som är döda vid fullgången dräktighet har i regel dött i samband med fölningen.

Lycka till med fölis:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 901
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka